Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty Digimarkkinoinnilla

Kirjoitettu 06.04.20
Esseen kirjoittaja: Pele Volanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Menesty Digimarkkinoinnilla
Kirjan kirjoittaja: Minna Komulainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En ole itse lukenut montaa markkinointiin liittyvää kirjaa, mutta tämä teos avasi kyllä silmät erityisesti digimarkkinoinnin puolesta. Kirja tarjoaa paljon konkreettisia työkaluja ja vinkkejä digimarkkinoinnin saloihin. Olin miettinyt jo pidemmän aikaa kirjaa, josta olisi hyvä lähteä syventämään jo olemassa olevaa tietoa markkinoinnista ja tämä kirja oli tähän tarkoitukseen oiva valinta.

Digiaikana jota elämme, asiakkaat etsivät jatkuvasti tietoa yrityksistä verkosta ja somemaailmasta. Tästä syystä nykypäivänä on hyvin tärkeää, että yrityksellä on toimiva markkinointisuunnitelma, sekä digimarkkinointistrategia. Minna Komulainen on kirjoittanut kirjan Menesty Digimarkkinoinnilla kertoakseen, miten rakennetaan toimiva digimarkkinointistrategia ja mitä virheitä kannattaa markkinoinnissa välttää.

Suuntaa asiakkaan unelmiin kuuntelemalla asiakasta

Ihmisillä on usein jotain tuotetta tai palvelua etsiessään tarve tai halu, mutta ei tässä vielä kaikki.  Monesti takana piilee unelma, joka on toimivalla digimarkkinoinnilla mahdollista löytää ja tämä tekee tuotteesta tai palvelustasi menestyvän. On tärkeää kuunnella asiakasta eri digikanavissa. Kuuntelemalla asiakasta ja kyselemällä postauksissasi kysymyksiä, voit aiheuttaa keskustelua tietystä aiheesta ja saada hyviä oivalluksia asiakkaiden piilevistä unelmista.

Komulainen kertoo kirjassaan myös työvälineitä, joilla on mahdollista kartoittaa asiakkaan tarpeita.

-Keyword Planner ja Keyword Everywhere Näyttää haetuimmat avainsanat ja niiden määrän.

-Google trends Mitä avainsanoja haetaan juuri nyt ja millä alueilla.

-Facebook-ryhmät Liity ryhmiin ja osallistu keskusteluihin.

-Verkkokaupat, blogit ja arvostelusivustot – Tutki, mitä kysytään ja mitä ominaisuuksia arvostetaan.

-Kysy suoraan – Esitä postauksessasi kysymys tai käytä kyselyiden tekemiseen tarkoitettuja nettisivuja.

-Google analytics – Mikä asiakkaita kiinnostaa nettisivuillasi, mistä he tulevat ja kauan he viettävät aikaa sivustollasi.

-Somesivujesi analytiikkatyökalut – Hyödyntämällä omien somekanavien analytiikkaa saat tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä.

 

Asiakkaan polku kosketuspisteestä toiseen

Herääminen, tiedonhaku, valintapäätös, hankinta, ostoksesta nauttiminen.

Turhan usein ajatellaan, että tavara nostetaan tiskille ja asiakas maksaa ostoksen. Näin yksinkertaista se ei kuitenkaan yleensä ole. Monesti ennen varsinaista ostotapahtumaa tapahtuu tarpeen herääminen, jonka olet digimarkkinoinnillasi tehnyt asiakkaalle. Tämän jälkeen asiakas hakee tietoa tuotteesta tai palvelusta ja yrityksestä. Tämän prosessin perusteella ihmiselle muodostuu käsitys siitä, onko tuote tai palvelu hyvä ja onko yritys luotettava. Seuraavana tulee valintapäätös. Kun sitten asiakas on hyväksynyt sinut palveluntarjoajakseen, päästään vasta kaupanteko vaiheeseen. Hankinnan täytyisi olla helppoa, avointa ja läpinäkyvää eri laitteilla. Asiakas on laittanut tuotteensa ostoskoriin, mutta tämä ei vielä tarkoita sitä, että kaupat olisi syntyneet. Tässä kohdassa on tärkeä vahvistaa asiakkaan valintaa. Tätä voidaan tehdä esimerkiksi käyttämällä tunnettuja palveluntarjoajia. Lopuksi vielä ostoksesta nauttiminen. Asiakkaan on oltava tyytyväinen ostokseen myös ostotapahtuman jälkeen. Tämä on tärkeää jatkoa varten, mahdollisesti asiakas suosittelee tuotettasi eteenpäin tai tekee ostoksen uudestaan.

Suosituimmat suomalaisten käyttämän somepalvelut

Youtube – 88%

Facebook – 82%

Whatsapp – 70%

Instagram – 46%

Twitter – 35%

Linkedin 32%

Pinterest – 28%

Snapchat 22%

Tämä jakauma ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaiken päämarkkinoinnin pitäisi tapahtua esimerkiksi Youtuben kautta. Merkittävä tekijä on se, miten näitä verkostoja käytetään ja keitä siellä on. Saatat tavoittaa tuhansia käyttäjiä jossain somekanavassa, mutta jos juuri sinun asiakkaasi eivät ole siellä, niin tänne käytetty aika menee käytännössä hukkaan.

Mikä someverkosto asemoi sinut parhaiten markkinoilla ja optimoi yrityksellesi parhaan kasvun sekä saa nostettua yrityksesi sen kohderyhmän tietoisuuteen, joka haluaa sitä, mitä juuri sinä tarjoat?

 

Pohdinta

Tämä kirja oli itselle varsin avaava teos digimarkkinoinnin maailmaan.  Mielestäni nykypäivänä jokaisella yrityksellä tulisi olla edes jonkunlainen digimarkkinointistrategia. Tarkasti suunniteltuna digimarkkinoinnin lopputulemana on varmasti lisää asiakkaita ja tyytyväisempiä nykyisiä asiakkaita. Itse olen keskittynyt viimeaikoina videoiden tuottamiseen ja olikin hauska lukea kirjasta miten paljon videot vaikuttavat digimarkkinoinnissa. Kirja kertoo esimerkiksi, että videoitten avulla jää paremmin ihmisten mieleen. Muistamme 80% siitä, mitä näemme ja vain 20% siitä, mitä luemme. Tämäkin varmaan on melko henkilökohtaista, että miten kukakin asioita muistaa.

Kirjan opit ja työkalut tulevat olemaan varmasti jatkossa hyödyllisiä minulle, kun menemme tiimin kanssa eteenpäin ja laajennamme osaamista uusille alueille. Suosittelen kirjaa kaikille digimarkkinoinnista kiinnostuneille.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!