Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty digimarkkinoinnilla

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Rehellisesti sanottuna, tähän kirjaan tarttuminen jännitti aika paljon. En ollut koskaan lukenut tämän tyylistä teosta ja ajattelin, etten tule ymmärtämään tästä yhtään mitään. Sain yllättyä positiivisesti. En usko, että kovin helposti voisi tehdä enää yhtään yksinkertaistetumpaa, mutta samalla kattavaa tiivistystä digimarkkinoinnista. Tämä oli nappivalinta aloittavalle digimarkkinoijalle.

Olen aina ymmärtänyt somen voiman, mutten koskaan ole itse osannut käyttää sitä. Tämän kirjan jälkeen tuntuu, että olen valmis sukeltamaan pää edellä somemarkkinoinnin maailmaan.

Minulle kirja herätti pientä kipinää digimarkkinointia kohtaan. Olen pitkään miettinyt, että sosiaalinen media ja sisällöntuotanto voisi olla itselleni sopivia juttuja. Pääsee toteuttamaan itseään, mutta samalla markkinointiin pätee tietyt lainalaisuudet joita on seurattava. Olen todennut, että tällainen on itselleni melkoisen toimiva yhdistelmä. Vapautta tietyissa rajoissa.

Olen mielestäni melko hyvä lukemaan ihmisiä. Kirjassa puhuttiin paljon “ostajapersoonista”. Kuvittelisin olevani jokseenkin pätevä hahmottelemaan tällaisia ostajapersoonia. Mielestäni se olisi myös eduksi meidän tiimille jos hahmottelisimme yhdessä, millaiset ihmiset meidän osuuskunnasta voisivat olla kiinnostuneita. Minkälaiset taas eivät? Miksi? Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä. Ostajapersoonien hahmottaminen auttaa digimarkkinoilla, mutta myös kaikessa muussakin. Jos hahmotamme kohdeyleisömme, on helpompi lähteä viemään yritystä kehittävään suuntaan.

Mieleen jäi myös vahvasti lause: “Tunteiden käsittely on odotusten käsittelyä.” Pohdin sitä hetken ja totesin, että asiahan on juuri näin. Ostajapersoonien hahmottelun lisäksi, olisi myös todella mielenkiintoista päästä arvioimaan ja tutkimaan ihmisten tunteita ja tunnekokemuksia ostopäätöksien takana. Itse ainakin voin paljastaa, että teen ostoksia lähes sataprosenttisesti tunteet edellä. Varsinkin ylimääräisiä ostoksia. Toisaalta, vaikka ostos olisi pakollinenkin (esimerkiksi vaikka käsisaippua), saatan hyvin ostaa tuotteen vain sen herättämän tunteen ja mielikuvan perusteella. Niinkuin kirjassakin todettiin, tunteiden vaikutusta ostopäätöksiin, ei pidä aliarvioida.

Kirjan luettuani loppuun, menin samantien omaan Instagramiini seikkailemaan. Olen jo jonkun aikaa pitänyt käyttäjääni yritystilinä ja seuraillut tasaisen epätasaisesti, kuinka paljon liikennettä tililläni on. Nyt kuitenkin menin tosissani tutkimaan erilaisia työkaluja, mitä profiilistani löytyi.

Aloin myös samantien miettimään, kuinka voisin saada lisää näkyvyyttä profiiliini. Ja auttaisiko vahvan henkilöbrändin luominen somessa, myös edistämään omaa näkymistä työmarkkinoilla. Vaikka henkilökohtainen Instagramini on hyvin vapaamuotoinen, uskon että voisin hyötyä siitä myös meidän tiimin näkyvyyden näkökulmasta. Päätin siis alkaa kokeilemaan oman henkilökohtaisen profiilini optimointia.

Ensiksi, aion tarkistaa että profiilini on esteettisesti viehättävä. Aion myös muokata kiinnitettyjen tarinoiden kansikuvia.
Toiseksi, päätin alkaa tekemään enemmän interaktiivia ja spontaaneita päivityksiä “tarinoihin”. Olen huomannut, että näin saan eniten keskustelua aikaiseksi.
Kolmanneksi, haluan alkaa postaamaan enemmän laadukkaita kuvia sivullani. Yritän myös pitää kaikissa saman värimaailman. Haluan, että postaukset kuvastavat minua ja viestivät esteettistä näkemystäni.

Viimeisenä, olen suunnitellut linkittäväni Instagram –tilini Linkedin profiiliini. Ajattelin, että jos ihmiset siellä näkevät enemmän persoonaani asiallisen Linkedin profiilin takana, se voisi herättää lisää mielenkiintoa.

Kirjasta jäi myös hyvin mieleen katkelma:

“kuuden tunnin sometyö viikossa tuo 66 prosenttia enemmän liidejä ja parantaa 61 prosentin verran   hakukonelistausten sijoitusta. Näin ollen tunti sometyötä päivässä pitää liidikonetta yllä”.

Miksi emme siis panostaisi someen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin?

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!