Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty digimarkkinoinnilla

Kirjoitettu 30.12.20
Esseen kirjoittaja: Jutta Järvinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menesty digimarkkinoinnilla
Kirjan kirjoittaja: Minna Komulainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menesty digimarkkinoinnilla

Minna Komulainen

 

 

Digiajan kaupallistamisen kaava:

A + R + V + O = Menestyminen digiviidakossa

A = asiakkaan unelmat, R = resurssit ja liiketoimintalogiikka moottorina, V = verkoston voima, O = ominaisuudet

 

Yrityksen täytyy tunnistaa trendejä, sekä reagoida niihin mahdollisimman nopeasti. Secondhand- ja vintagevaatteista tulivat trendikkäitä alle viisi vuotta sitten, jolloin myös vaatteita myyvien kauppojen ja sivustojen määrä kasvoi paljon. Muistan itse nähneeni paljon vintagekauppoja Instagramin puolella, ja se toimi myös omana inspiraationa Vanilla Vintagea tehdessä. Ajattelin että tässä on hyvä markkinarako, sillä ideana oli luoda vintage vaatteiden verkkokauppa, Instagramin kautta toimivan myynnin sijaan. Halusin tehdä saman mitä Instagram myyjät tekevät, mutta isommassa mittakaavassa ja ammattimaisemmin. Asiakkaalle on helpompi luoda mielikuva isommasta brändistä verkkokaupan avulla. Tällä hetkellä trendikkäitä vaatteita ovat esimerkiksi erilaiset kustomoidut kengät, solmuvärjätyt paidat ja farkut, sekä tuunatut kaksiosaiset setit. Aiomme kevään aikana keskittää enemmän energiaamme trendituotteiden myyntiin ja markkinointiin. Keväällä alamme myös suunnittelemaan omaa mallistoamme.

 

Palvelupolku etenee yleensä näin:

Herääminen – Tiedonhaku – Luottamus – Valinta – Ostotapahtuma – Rahan siirto – Ostoksesta nauttiminen

 

Asiakkaamme ovat sosiaalisessa mediassa, joten meidän tärkein tehtävämme on luoda asiakaskunta Instagramin ja Tiktokin kautta, sekä luoda hypeä brändimme ympärille. Käytämme eri alustoja myös eri tarkoituksiin. Instagramissa markkinoimme uusista dropeistamme ja tuotteistamme. Olemme käyttäneet Instagramin puolella maksettua mainontaa joka on tähän mennessä tuonut hyvin uusia seuraajia. Tiktokin puolella taas näytämme enemmän behind the scenes -materiaalia kuten photoshoot videoita, sekä pakkausvideoita, jotka ovat analytiikan mukaan kovin suosittuja nykyhetkellä. Siis käytännössä pakkaamme asiakkaan tilauksen videolla, lisäämme pakettiin mukaan lappusen, josta asiakas löytää Tiktok-käyttäjämme nimen, jonka kautta hän voi käydä sivullamme katsomassa miten pakkasimme juuri hänen tilauksensa. Jokaiseen tilaukseen laitetaan mukaan myös logollamme varustettu tarra, sekä käsin kirjoitettu kiitoskortti. Asiakas saa näin personoidun ja henkilökohtaisen paketin.

Näkyvyyden lisäksi, yritämme saada mahdollisimman paljon kävijöitä verkkokauppaamme dropin julkaisuun. Tämä on onnistunut meillä hyvin, sivustollamme on ollut satoja ihmisiä dropin aikaan, ja monet tuotteet ovat myyneet heti loppuun. Jokaista tuotetta on vain yksi kappale myynnissä, joten asiakkaan täytyy olla nopea. Tämä myös luo hypeä dropin ympärille, sillä nopeat syövät hitaat. Kehotamme asiakkaitamme jakamaan kuvan somessaan tuotteistamme, ja sitä vastaan jaamme sen omassa kanavassamme. Näin saamme ilmaista markkinointimateriaalia ja asiakas samalla markkinoi verkkokauppaamme omille seuraajilleen. Saamme näin referenssejä. Nykyiset asiakkaat palaavat usein somen lisäksi sähköpostien kautta takaisin kauppaamme.

Uusimpana markkinointikanavanamme toimii Tiktok. Emme ole käyttäneet Tiktokin puolella maksettua mainontaa, sillä Tiktokin algoritmi poikkeaa paljon muista kanavista, ja siellä on mahdollista saada miljoonia näyttökertoja täysin orgaanisesti. Saimme Tiktokin kautta heti ensimmäisten viikkojen aikana tuhansia kävijöitä ja uusia asiakkaita verkkokauppaamme, sekä nyt jo melkein 1000 seuraajaa. Tiktok-käyttäjän tekeminen oli hyvä päätös, sillä se on jatkuvasti tärkeämmässä osassa kaupallisessa markkinoinnissa, ja trendaamassa juuri tällä hetkellä. Käytämme Tiktokia ja Instagramia myös asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Vastaan pääosin eniten kysymyksiin sosiaalisen median puolella, kommenteissa ja yksityisviestein. Myös sähköposteja tulee, mutta useimmiten some on se nopein ratkaisu nuorelle. Vasteaikamme on parhaimmillaan pari minuuttia, panostan siihen, että asiakas saa vastauksen kysymykseensä nopeasti.

Emme ole vielä hakukoneoptimoineet verkkokauppaamme, emmekä käytä muitakaan tekoälyäsovelluksia. Se vaikuttaa aika isolta kokonaisuudelta, mutta tavoitteena on tällä hetkellä perehtyä siihen lisää! Kirjassa tuli todella kattavasti uusia, ja jo tuttuja asioita digimarkkinoinnista, eikä niistäkään voi varmasti koskaan tietää liikaa. Tulipa taas ylpeä olo siitä, kuinka nopeasti olemme kehittyneet Vanilla Vintage projektissa. Olemme oppineet todella paljon elokuun jälkeen. Nyt on taas lisää motivaatiota lähteä kehittämään digimarkkinointiamme keväällä.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!