Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty digimarkkinoinnilla

Kirjoitettu 12.11.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Menesty digimarkkinoinnilla
Kirjan kirjoittaja: Minna Komulainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tässä on markkinointikirja parhaimmillaan! Aikaisemmin olen lukenut vanhempia markkinoinnin kirjoja, mutta nyt tämä juuri julkaistu teos kertoi konkreettisesti esimerkiksi sen, miten facebook kampanja luodaan tai millaisia markkinoinnin mittareita on. Kirja tarjoaa käyttöön jo valmiiksi testatut ja toimiviksi havaitut digiopit ja somevinkit. Jokaisen markkinoinnista kiinnostuneen tulee lukea tämä kirja.

 

Seuraa asiakaskäyttäytymistä

Tiedätkö millaisesta sisällöstä asiakas pitää? Digimarkkinoinnissa on se hienoa, miten helposti evästeiden ja digikanavien avulla saa tarkkaa tietoa esimerkiksi siitä, miten asiakkaat sitoutuvat postauksiisi ja muuhun luomaasi sisältöön. Aikaisemmin esimerkiksi Kahvila Myllytuvan markkinoinnissa emme niin tarkasti seuranneet tai mitanneet miten hyvin asiakkaat sitoutuvat meidän päivityksiin ja se on ehdottomasti kehityskohteena ensi kesälle. Tosin jonkin verran teimme sitä ja huomasimme, että kohderyhmiimme toimi ehdottomasti kuvat, jossa me Myllistytöt olimme, tai postaukset meidän hyvännäköisistä tuotteistamme. Kuvat olivat laadukkaita, ne olivat valoisia ja värit tulivat hyvin esille.

 

Ostajapersoonien tutkiminen

 

  • Mitkä ovat heidän tavoitteensa ja toiveensa?
  • Mitä ongelmia he haluavat ratkaista?
  • Mistä he hankkivat tietoa hakiessaan ratkaisua ongelmiinsa?
  • Kuinka me voimme tavoittaa heidät?
  • Mitkä asiat ovat arvokkaita jokaiselle ostajapersoonalle? Mitä he arvostavat?
  • Mikä saa heidät kiinnostumaan, millaisia houkuttimia, esimerkiksi kuvia, kannattaa käyttää?
  • Aktivoiko jokin tietty tapahtuma tai vuodenaika heitä kuluttamaan?
  • Mihin aikaan vuorokaudesta tai viikosta he yleensä etsivät tietoa?
  • Missä muodossa he haluavat saada tietoa? Kiinnostavatko videot iltaisin ja lyhyet markkinointipostaukset aamuisin?

 

Ostajapersoonien profilointi on edessä ennen seuraavaa Mylliskesää. Profilointi avaa mahdollisuuden eläytyä asiakasrymään, astua ulos markkinoijan roolista ja nähdä asiakkaan silmin olosuhteet, jotka johtavat asiakkaan päätöksentekoprosessiin. Ostajapersoonilla voi painottua erilaiset ominaisuudet kuten arvot, asenteet ja kiinnostuksen kohteet. Aiomme käydä nämä kaikki kohdat läpi projektiryhmämme kanssa ja luoda en pohjalta markkinointisuunnitelman ja sisältöstrategian joka sisältää postauksia joista kohderyhmämme pitää.

 

Markkinoninnin mittarit

 

”Markkinointi ilman dataa on kuin autolla ajamista silmät suljettuina” -Boris Mercier

 

Mittarit jota kannattavuuden mittaamiseen valitaan riippuu tavoitteista. Markkinoinnin mittareita on:

  • Kuluttajakäyttäytyminen: sivujen katselukerrat, uniikit vierailijat, keskimääräinen vierailuaika sivulla, avatut sähköpostiviestit, linkin klikkaukset, lataukset
  • Sitoutuminen: tykkääjien määrä, kommentit, session kesto, sivujen katselukerta, seuraajien määrä
  • Poistuminen: poistumisprosentti, palaavien vierailijoiden määrä, uutiskirjeen peruutusten määrä
  • Jakaminen: postauksesta tykkääminen, somejakojen määrä, liidien kontaktointi, konversioprosentti
  • Myynti: uusien asiakkaiden määrä, konversio, liikevauhdon määrä
  • Kustannukset: sisällön tuottamiseen käytetty aika, tuotetun sisällön määrä

 

Markkinointia kannattaa mitata eikä anneta vain mainoksen pyöriä itsekseen. Se on enimmäkseen rahan tuhlausta mutta myös mahdollisuuksien haaskausta. Kirjassa löytyi vinkkejä somettajalle:

 

  1. Määrittele tavoitteet ja pidä ne mielessä
  2. Seuraa keskustelua somessa ja tutustu yleisöösi
  3. Perusta profiilit tavoitteisiin sopiviin kanaviin
  4. Tutustu, miten muut somettavat
  5. Jaa muiden sisältöä ja osallistu keskusteluun
  6. Tuota somesisältöä, joka kiinnostaa yleisöäsi
  7. Tee someviestinnästä osa päivääsi. Mittaa tuloksia, jotta tiedät, mitä kehittää

 

Kirjassa on todella hyvin kerrottu konkreettisesti askel kerrallaan esimerkiksi miten optimoida oma Facebook-sivusi nousemaan korkeammalle halutuloksissa. Aivan älyttömän hyvä juttu! Tulen varmasti hyödyntämään tätä juuri Kahvila Myllytuvan somessa. Otin ohjeista kuvan, jotta voin hyödyntää sitä myöhemmin. Kirjassa on paljon erilaisia neuvoja, joissa on vaihe vaiheelta kerrottu kuinka tehdä jokin tietty asia. Käytäntöön menee seuraavaksi ”10 postausvinkkiä ihmisten sitouttamiseen Facebookissa.” Facebookiin toimivaa sisältöä saadaan antamalla ihmisille syy kiinnostua omasta sivustani. Pitää näyttää, millaista sisältöä ja mitä arvokasta he voivat löytää sivulta jatkossa. Erittäin tärkeä juttu näkyvyyden kannalta on pyytää muita suosittelemaan sivuja sillä jokainen tykkäys, kommentti ja jako on uusi mahdollisuus saavuttaa lisää yleisöä. Postauksista arviolta vain muutama prosentti nägyy orgaanisesti seuraajien uutisvirrassa ellei osta niiden tueksi maksettua mainontaa. 10 postausvinkin avulla kannattaa luoda postausstrategia joka osallistaa seuraajat paljon enemmän verrattuna satunnaiseen postailuun.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!