Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menesty messuilla

Kirjoitettu 21.02.15
Esseen kirjoittaja: Neea Takala
Kirjapisteet: 1
Kirja: Menesty messuilla
Kirjan kirjoittaja: Susa Keinonen, Pirjo Koponen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menesty messuilla – Susa Keinonen, Pirjo Koponen
Tätä en ole vielä tainnut koskaan kokea.
Kyseisen kirjan avatessani jokin päätä pistävä tuoksu hyökkää kasvoilleni. Kyllä, kirjan sivut tai itseasiassa koko kirja haisi melko tunkkaiselle, mistä tuli välittömästi pääkipu. Jouduin lukemaan kirjaa pieni osa kerrallaan, sillä haju oli niin voimakas. Laiskuuden huippu: en jaksanut katsoa, olisiko toista kirjaa saatavilla, joten luin kirjan välillä nenästä kiinni pitäen sekä välillä ulkona takapihalla lukien.

 

Luin kirjan tulevaa Hyvinvointimessujen messukeikkaa varten ja laitoin ylös kaikki tarpeelliset tiedot, mitä täytyy tietää messuille mentäessä. Menesty messuilla on täynnä vinkkejä ja ohjeita niin alkajille kuin konkareillekin. Siinä on paljon asiatietoa, joka voi käydä tarinahakuiselle lukijalle melko yksitoikkoiseksi. Kirjassa käsitellään myös ulkomaiden messuja, mikä on todella hyvä plussa. Ulkomaille lähtiessä täytyy aina muistaa maan tavat ja säännöt tai voi joutua hyvinkin suuriin vaikeuksiin.

 

Ensiksi on hyvä miettiä, miksi yritys osallistuu messuille. Alla on kolme kysymystä, joihin yrityksen tulisi vastata.
Mitä – messuille osallistumisesta haetaan. Tyypillisimpiä motiiveja ovat asiakaskunnan kartoitus, uuden tuotteen julkistaminen tai tutkimuksen tekeminen.

Kenelle – kohderyhmä. Onko kohderyhmä laaja vai rajataanko sitä tarkemmin, esim. tietyn alan yrittäjiin tai tietynlaisiin kuluttajiin.

Miten – ständi ja yleinen olemus on hyvin tärkeää. Heti alkuun tulee miettiä, millainen lähestymistapa ja ulkoasu olisivat halutulle kohderyhmälle sopivia ja toimivia.

 

Itse kun kuljen messuilla, katson aina myyntipisteiden ulkonäköä. Onko panostettu väreihin, viihtyvyyteen, tarjoomaan… Myös pisteet, joissa ei heti ensimmäisenä tule myyjä vetämään hihasta ja selittämään tuotteesta antaumuksella, ovat mukavempia. Siispä mietimme oman pisteemme kohdalla seuraavaa: teemme pisteestä rauhallisen ja mielenkiintoisen, iskulauseita seinälle selittäen tuotettamme, suurikokoisen näytön ja iPadeja sekä luultavasti kasveja tuomaan vehreyttä. Me suomalaiset pidämme omasta rauhastamme sekä ”turva-alueestamme”. Asiakkaat saavat siis rauhassa lukea iskulauseet ja tarkastella pistettämme, kunnes vasta hetken kuluttua selitämme heille enemmän.

 

Kuitenkin ns. vetonauloja täytyy aina olla, jotta asiakas kiinnostuu pisteestä ja tuotteista. Hyvä esimerkki voisi olla jokin ”arvioi kappaleiden määrä”-kilpailu, tai vaikka jotain tekemistä, kuten pelejä tai muuta pientä aktiviteettia. Arvonta on myöskin hyvä, jos siinä voi voittaa jotain todella suurta ja käytännöllistä. Muutenhan arvontoja on joka nurkalla, mikä hieman rasittaa kirjoituskättä.

 

Tästä alkaa tämä minun muistilistani. Kieltämättä, se on hieman tönkkö.

  • Ei-myynnillisiä tavoitteita:
    – imagon säilyttäminen ja parantaminen
    – tiedon kerääminen kilpailijoista
    – tunnettavuuden parantaminen
    – uuden tuotteen lanseeraus markkinoille
    – yhteyksien luominen uusiin asiakkaisiin
  • Myyntitavoitteet:
    – myynti messutapahtumassa euroina
    – myynti messuilla puolivuositasolla euroina
    – rekisteröity kpl-määrä asiakkaita
  • Kulut:
    – tilavuokra
    – palkat
    – ylityö- ja vkltyökorvaukset
    – päivärahat ja matkakulut
  • Osasto:
    – suunnittelu
    – kasaaminen
    – kalusteet
    – somisteet
  • Materiaalin kuljetus:
    – käsittely, säilytys, kuljetukset, vakuutukset
  • Messujärjestäjiltä ostettavat palvelut:
    – sähkö; liitäntä, asennus, tarvikkeet, kulutus
    – tietoliikenneyhteydet
    – siivous; alku- ja loppusiivous sekä päivittäinen siivous
    – mainostila
    – kävijärekisterit
  • Myynninedistämiskulut:
    – web-sivut
    – mainonta esim. messuluettelossa tai –lehdessä
    – kilpailut ja palkinnot
  • Messuilla:
    – käyntikortit
    – small talk
    – ns. liikelahja
    – kilpailu/arvonta
    – tarjous
  • Osasto:
    – värit (sininen, vihreä, pastellivärit, valkoinen)
    – valaistus hyvä
    – tekstien fontit selkeät
    – ripustuskorkeus
    – sisustus (kasvit, matto, pöydät, tuolit…)
    – musiikki
  • Osaston rutiinit:
    – sopimuslomake messuosastolla työskentelyä varten
    – työajat
    – pukeutuminen osastolle
    – oheismateriaalin tarkistus, jakaminen
    – tarjoilu osastolla
    – asiakkaiden rekisteröinti
    – messuraportit ja niiden täyttö
    – asiakaspalautteet
  • Viestintä messujen jälkeen:
    – vahvistaa yrityksen imagoa
    – kiitoskirjeet/nettisivuilla julkaisu messukävijöistä ja/tai kilpailun tulos
    – tiedustelut asiakkailta toimivuudesta myöhemmin

 

Kirjan lopussa oleva muistilista on ehdoton. Siinä on suunnilleen kaikki tarvittava listattu ylös. Tämän helpompaa ei oikeastaan voisi olla. Suosittelen kirjaa jokaiselle, joka haluaa tietoa heti nyt suoraan. Näillä eväillä lähden suunnittelemaan messuja ja messupistettämme.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!