Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestyjän bisnespakki – Naisyrittäjän työkirja + Veitola

Kirjoitettu 12.07.18
Esseen kirjoittaja: Pilvi Sillgren
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menestyjän bisnespakki & Veitola
Kirjan kirjoittaja: Marika Roth & Maria Veitola
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menestyjän bisnespakki oli työkaluiltaan jo näin 3. vuoden tiimiyrittäjälle ennalta tuttu ja nähty. Toki joitakin juttuja ja näkökulmia joukosta löytyi, mutta päädyin silti täydentämään tätä naisyrittäjän työkirjaa Maria Veitolan uudella teoksella. Esseestä löytyy siis myös yrittäjänaisen tarinan oppeja!

 

Bisneksestä voi tulla vankila

Tällainen bisneksen kääntyminen ahdistavaksi pakkopullaksi ”vankilaksi” on kyllä jonkin asteisena tullut vastaan useassakin projektissa. Hyvin voi!pop-up 2.0, minkä piti olla unelmaprojektin nousu kausi, olikin yhtä pettymystä ja riitelyä ja väsymystä, mutta silti myymälän oli oltava auki klo 9-19 päivittäin 2kk ajan, olihan vuokra jo maksettu, flaijerit painettu ja sopimukset tehty. Viimeisin kotakahvila kausi päätyi ulkopuolisen avun hommaamiseen, kun projektiryhmän vastahakoisuus vuorojen tekoon oli niin suuri. Tästä vankilasta emme oikeastaan oli vielä edes täysin paenneet, sillä Kodalle ei ole vieläkään löytynyt ottajaa ensi kaudeksi ja periytys eteenpäin on siis vaakalaudalla…Mikä sitten kääntää bisnesunelman vankilaksi? Jotta saat selville, onko homma oikeasti unelmasi, oli bisnespakissa esitettykin tähän ydinkysymyksiä pohdittavaksi. Vastailin itse näihin ryhtivaljaat mielessä!

Mitä teet?

Maahantuon Backgym-ryhtivaljaita, sekä myyn niitä verkkokaupan kautta yritys- ja yksittäis-asiakkaille.

Kenelle teet?

Teen projektia osittain itselleni kerätäkseni oppeja sen kautta, osittain apua tarvitseville asiakkaille.

Miksi haluat tehdä töitä juuri asiakkaasi kanssa?

Ryhti- ja selkävaivat ovat monelle oikeasti iso ongelma Suomessa ja koen työmme sen vuoksi tärkeäksi. Asiakaskuntamme on hyvin laaja heppatytöistä hammaslääkäreihin, joten monipuolisuus tuo paljon vaihtelua ja varaa kokeilla eri juttuja esim. markkinoinnin kanssa.

Miksi kyseinen ala?

Ollaan molemmat Reetan kanssa urheilutaustaisia, joten hyvinvointi on siis luonteva ja tuttu ala meille.

Missä teet?

Projekti ei ole paikkaan sidottu, joten läppärien edessä hommia on painettu kämpiltä käsin ja kahviloissa. Itse tuotteet sijaitsevat akatemialla, joten tilaukset hoidetaan sieltä käsin ja monesti muitakin hommia samalla. Itse prokkis toimii Suomen laajuudella.

Milloin teet?

Hommia tulee tehtyä aivan kellon ympäri aikoina, kun nyt jotain hoidettavaa ilmaantuu. Kiireisimpinä aikoina arvonnan aikaan työpäivä venyi yli 14h mittaiseksi ja asiakkaiden viesteihin on vastailtu vielä klo 24 jälkeen. Perus hommat joita voi ennakoida ja jotka ovat tiedossa tulee monesti tehtyä ”toimistopäivän” raameissa klo 8-16.

Millainen on unelma-asiakkaasi?

Unelma-asiakas on sellainen, joka perehtyy ohjeistuksiimme pakkauksessa eikä oman väärinkäytön tuloksena pety tuotteeseen ja saa väärää käsitystä sen toimivuudesta. Hän suosittelee tuotetta tuttavilleen ja antaa meillekin päin siitä palautetta. Hän on kärsivällinen tulosten odottelun kanssa eikä ahnehdi ryhdin parantamisen kanssa, vetämällä valjaat liian kireälle ja näin vääntämälle itsensä suoraksi. Unelma asiakas on sellainen kenen tarpeeseen tiedämme ryhtivaljaiden vastaavan täydellisesti ja helpottavan oikeasti kyseisen tyypin elämää.

 

Potentiaali & yrityselämän vahvuudet

Unelma projektin tekijöiden lisäksi teoksessa puhuttiin paljon omasta potentiaalista. Harva meistä tietää oikeasti mihin kaikkeen pystyy. Aliarvioimme itseämme usein ja esimerkiksi itse olen monesti vedonnut siihen, että aivoni ovat akatemialla niin tottuneet uuteen oppimistyyliin, että perinteinen luennointi ei vain toimi tai anna minulle yhtään mitään, ja tällä oletuksella en ole ehkä edes jaksanut yrittää tsempata vastaan tulleissa tilanteissa, kuten oparipajoissa, joissa täytyisi kuunnella opettajaa. Täydessä potentiaalissa olen itse silloin, kun saan työskennellä asian parissa, joka on minulle tärkeä ja josta olen kiinnostunut ja käyttää tässä omia vahvuuksiani. Monesti tässä minut saa vielä skarppaamaan pieni extra kuumotus kilpailutilanteen tai aikarajan muodossa. Tämän tyylisiä tilanteita ovat olleet esimerkiksi pop-upin ensimmäisen kauden huippumyyntipäivät joulun alla. Kiirus päällä ja asiakkaita enemmän kuin ehti palvella, mutta itselle mieluisa ja menestyvä projekti kyseessä, sekä omat asiakaspalvelu- ja myyntitaidot täysillä käytössä.

Tästä päästäänkin omiin yrityselämän vahvuuksiini, joihin itse lukisin päättäväisyyden ja sinnikkyyden neuvotteluissa, myyntitaidot b2c ja b2b kentällä ja asiakaspalvelun tinkimättömän laadun väsymyksestä yms. huolimatta. Olen myös hyvin kilpailuhenkinen (joskus ehkä liiaksikin) ja tämä saa monesti vielä painamaan kovempaa hommia. Olen myös ennakkoluulottomasti testaillut jos minkälaista projektia joten työkokemusta ja käsitys löytyy monesta alasta.

 

Mikä palvelee asiakasta parhaiten vs. sinua ja yritystäsi?

Ollaan ryhtivaljaidenkin kanssa monesti asiakkaan ja oman edun kanssa tasapainoteltu ja koitettu säätää jutut, kuten kaupan vaihto- ja palautuskäytänteet asiakkaalle reiluksi, mutta kuitenkin siten, että emme itse ota liikaa takkiin. Asiakkaillemmehan olisi varmasti helpointa, jos tuotteemme olisi pienen kehityskelpoisen verkkokauppamme sijaan heidän lähi Prismansa hyllyllä tutkittavana ja testattavana, mutta sen sijaan koon joutuu arvioimaan ohjeistuksen ” Huom. koot ovat tavallista niukempia!” perusteella ja mikäli vaihto on tarpeen, voimme tarjota vain tilalle tulevien valjaiden lähetyksen maksutta ja palautus lähetys on asiakkaan vastuulla. Pyrimme kuitenkin saamaan reilusti lisää jälleenmyyjiä, jotta olisimme helpommin saatavilla ja tämä toki palvelee myös meitä, saammehan silloin useammat valjaat kerralla kaupaksi alkumyyntierän ostavalle jälleenmyyjälle ja näkyvyyttä heidän kauttaan.

Mites sitten, jos vastaan tuleekin maksukyvytön asiakas? Tai tyytymätön ja reklamoiva sellainen? Meillä raha vaihtaa omistajaa käytännössä aina ennen kuin prosessi etenee ja valjaat saavat uuden kodin, mutta Facebook arvonnan aikana maksamattomien laskujen perään sai kyllä huudella nykyisten asiakkaidenkin edestä. Kaikennäköisiä selityksiä äkillisistä sairastumisista, kuluista ja tulevista palkkapäivistä jolloin lasku lupailtiin maksaa tuli kymmeniä. Osa vain lakkasi vastaamasta, kun muistuttelimme laskusta. Mitä siihen sitten sanot, kun rahan perään kysellessä käy ilmi, että asiakkaalla on ollut vakava leikkaus ja siitä toipuminen käynnissä ja sairas lapsi ja koira kuollut. Tämän säädön jälkeen tuntui nykyinen verkkokauppa systeemi ihanan vaivattomalta! Tyytymättömiä tapauksia meillä on onneksi melko harvassa, mutta harmiksemme juuri Kodin kuvalehden ”ryhtivaljaat testissä” artikkelin koehenkilöt olivat aikalailla plus miinus nolla fiiliksillä tuotteesta, isolta osalta omasta syystään. Neuvoimme aloittamaan käytön n. 1h päivässä ja artikkelista luimme, kuinka puolenpäivän paikkeilla koehenkilö ei enää voinut pitää valjaita, kun ne ahdistivat päällä. Ei mikään ihme, sillä valjaiden käyttöön pitää totuttaa oma selkä pikkuhiljaa. Toisaalta on onni, että suurin osa saamastamme negatiivisesta palautteesta on asioita, jotka ovat korjattavissa ohjeistuksella ja oikealla käytöllä tai toisella koolla.

Tässä ehkä tekijänä onkin se, että toisin kuin osa kilpailijoista, emme anna katteettomia lupauksia kuten ”Pue valjaat ja vuorokauden kuluttua selkäsi on täysin suoristunut”. Emme lupaile kuuta taivaalta ja uskonkin sen vähentävän turhilla uskomuksilla aiheutettuja pettymyksiä. Ryhtitukien maine on täällä vielä kyseenalainen osittain halpojen ja toimimattomien versioiden ja osittain ennakkoluulojen vuoksi. Olin ollut yhteyksissä Suomen Hiusyrittäjät Ry:hyn ja sopinut heidän jäsenilleen ryhtivaljas tarjouksesta, kun homma meinasi kariutua heidän googlettaessaan ihmisten huonoja kokemuksia juuri näistä halppis ryhtituista ja tästä säikähtäen melkein vetäytyivät koko hommasta. Toivon että saataisiin tämä meidän Backgymimme brändättyä selkeästi laadukkaimpana, apteekkitason turvallisena ja luotettavana tuotteena, jota ei vahingossakaan sekoiteta mihinkään tokman paskaan. Mainettamme ollaan pyritty parantamaan ja kehittämään jakamalla saamiamme referenssejä ja hyviä käyttökokemuksia oikeilta asiakkailtamme sivuillamme ja somessa.

 

Verkostoihin kilpailevia yrityksiä?

Olen itse nähnyt kaiken maailman XXL:lät ja muut mörköinä, jotka vievät meiltä maksavia hyvinvointi asiakkaita ja tämä lievä vainoharha ajoi meidät jopa hieman noloon tilanteeseen, kun epäilimme lihashuolto tuotteita meille toimittavan yrityksen koittavan varastaa meidän valjaamme. He kysyivät jälleenmyyntihinnastomme perään ja ajattelimme suoraan, että he meinaavat hankkia itse samoja valjaita ja alkaa kilpailla maahantuojana kanssamme halvemmalla hinnalla yms. kun he olivatkin vain kiinnostuneita ostamaan meiltä valjaita omaan verkkokauppaansa oman tuotteensa rinnalle. Toki kyllähän niitä petollisia tyyppejäkin tuolla bisnesmaailmassa lymyilee, mutta liika epäilys hämärtää kumppanuuden mahdollisuuksia. Tosiasiassa aloittelevina verkkokauppiaina, meille samantyyppistä hyvinvointi tavaraa myyvän toimijan aidot kokemukset olisivat todella arvokkaita.

 

”Työt loppuu ihan kohta, ja niitä ei riitä kaikille”

Maria Veitolan nuoruuden asennoituminen töihin kuvastaa omaa fiilistä akatemian alkumetreillä. Projekteja täytyi saada ja tuntui että heti kun joku duuni oli tekijää vailla Ta-facessa, se hävisi salaman nopeasti ensimmäisen kommentoijan mukana ja projekteja piti suorastaan kytätä ja haalia. Ehkä sama asenne on myös pitänyt minua osittain Finnkinon lippukassalla nämä vuodet, vaikka moni juttu siellä ei miellytä. Jos irtisanoutuu, löytyykö mistään kuitenkaan parempaa hommaa? Päätyykö sitä vielä alemmas portaikossa siivoojaksi jonnekin? Monet ystävätkin on hakeneet töitä ja menestys ei ole ollut mitään parasta aina, niin ei niitä paikkoja ole loputtomasti koko ajan kaikille! Tästä ajatusmaailmasta pitäisi kuitenkin pyrkiä eroon ja itse olenkin siinä jo kehittynyt akatemia vuosina ja enää ei tule lähdettyä ihan mihin tahansa keissiin mukaan.

Tähän läheisesti yhteydessä on raha. Yksi iso tekijä ja motivaattori työssä on siitä saatava korvaus ja monelle, mukaan lukien itseni, juuri tämä mahdollistaa omat hintavat harrastukset, uudet vaatteet, ja reissut, koko elämän tason. Bisnespakissa neuvottiinkin käsittelemään ja purkamaan omia rahamuistoja ja miten ne vaikuttavat nykyisyyteen. Itse muistan hyvin, kun lapsena harmitti käyttää aina siskon vanhoja leluja, pyörää, vaatteita ja käytännössä kaikkea, mutta mitenkään tähän ei voinut itse vaikuttaa. Siitä hetkestä, kun aloitin palkkaduunit lehtijakelun ja kesätöiden muodossa, se vapauden tunne mikä tilin täyttyessä vihdoin tuli, oli niin koukuttava, että noissa paskaduuneissa tuli roikuttua. Muutamat vuodet, kun asui vielä kotona, mutta teki töitä eli rahaa tuli, mutta kuluja ei ollut juurikaan, tuli nettishoppailtua semmoiseen tahtiin, että oli hankala pysyä kärryillä kuinka monta pakettia ja mistä on tulossa. Nykyäänkin tavoitteeni on pystyä huoletta ostamaan, jos jotain haluan, ja jos joskus on köyhempi tilanne, että näin ei voi toimia, alkaa ahdistaa ja tulee tarve lähteä välittömästi tienaamaan lisää rahaa. Tässä on varmasti takana osittain tuo lapsuus ajan harmitus siskon vanhojen juttujen käytöstä ilman mahdollisuutta ostaa omia!

 

”Aina ei voi olla kiva, mutta aina voi olla helposti lähestyttävä”

Vaikka välillä tilanteet vaativat ikävien roolien ottamista, ei se tarkoita, että täytyisi muuttua kylmäksi ja kovaksi tyyppinä. Jos projekti menee perseelleen, täytyy asia ottaa esille ja käsitellä, mutta tätä ei tarvitse tehdä kuin oikeustalon syyttäjä. Itse kun monesti nostelen hankalia juttua tiimissämme esille, teen sen ehkä liian kovasti ja ”rajusti”. Hienovaraisuus ja oman ulosannin miettiminen johtaisi väittelyn ja riitelyn sijaan todennäköisemmin rakentavaan dialogiin aiheesta ja suoran vastareaktion sijaan herättäisi muita ajattelemaan itse ongelmaa. Jos sinut koetaan hyökkäävänä, ei kukaan halua avata omia mietteitään, vaan puolustautuu.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!