Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 03.12.17
Esseen kirjoittaja: Katariina Kiviniemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 Aki Hintsa – Voittamisen anatomia

 

Aloitetaan vaatimattomasti. Aki Hintsan Voittamisen anatomia on paras kirja, minkä olen koskaan lukenut. Aki Hintsa on suomalainen lääkäri, joka on toiminut Suomen Olympiakomitean sekä F1-sarjassa useiden kuljettajien, muun muassa Mika Häkkisen, Kimi Räikkösen, Lewis Halmiltonin sekä Sebastian Vettelin, luottolääkärinä. Kirjassaan Hintsa esittelee kehittämäänsä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin mallia, ”corea”.

 

Core – Kaiken ydin

 Vaikka Hintsa onkin työskennellyt paljon urheilumaailmassa kanssa ja hänen filosofiansa ovat alun perin rakennettu vastaamaan urheilijoiden tarpeita, hänen oppejaan voi soveltaa jokaisen ihmisen elämässä. Hintsan filosofiassa kaiken perusta ja ydin on core, jonka ympärillä rakennetaan kuusi muuta osa-aluetta. Core puolestaan rakentuu kolmesta seuraavasta kysymyksestä:

 

  1. Tiedätkö, kuka olet?

”Olen Katariina, 22-vuotias kolmannen vuoden tiimiyrittäjä Jyväskylästä. Asun Lutakossa poikaystäväni kanssa ja harrastan jenkkifutista, jonka parissa vietän ison osan vapaa-ajastani.”

 

Jotain tällaista olisin luultavasti vastannut ensimmäisen kysymyksen kohdalla ennen luettuani kirjaa. Ensimmäisen kysymyksen tarkoitus on määrittää henkilön identiteetti. Aiempi sepustukseni kertovat lähinnä koulutukseni, asuinpaikkani, harrastukseni ja sivilisäätyni. Pelkkiä ulkoisia seikkoja, ei niinkään mitään minusta ihmisenä. Jos huomenna menettäisin koulupaikan, lopettaisin harrastukseni, eroaisin ja muuttaisin pois yhteisestä asunnosta, mitä jäisi jäljelle? Näiden ulkoisten tekijöiden sijaan identiteetti perustuu arvoihin. Itselleni tärkeitä arvoja (mitä ensimmäisenä mieleen tulee) ovat rehellisyys, oikeudenmukaisuus, ystävät, parisuhde, urheilu ja hyvinvointi.

 

  1. Tiedätkö, mitä haluat?

Jos ensimmäinen kysymys aiheutti harmaita hiuksia, tämä kysymys on itselleni huomattavasti vaikeampia. Tähän Hintsa on kuitenkin kehitellyt muutaman lisäkysymyksen kysymyksen helpottamiseksi:

 

  1. Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi?

Itseasiassa kyllä. Aikaisemmin elämässä saatoin tehdä lähes ”mitä vain” rahan takia, jolloin yksityiselämä ja minulle tärkeät asiat kärsivät. Nykyään pyrin käyttämään aikaani järkevämmin ja sellaisiin asioihin, jotka ovat minulle tärkeitä ja merkityksellisiä. Vaikka ajoittain tuntuu, että muut ihmiset saattavat kyseenalaistaa ajankäyttöni, esimerkiksi joukkueeni asioiden hoitamiseen josta en saa korvausta, olen päättänyt olla välittämättä. Nämä asiat ovat minulle tärkeitä eikä kenelläkään muulla ole oikeutta sanoa kannattaako minun käyttää niihin aikaani. Vaikka tietenkin minullakin on vaiheita, jolloin mietin, onko tähän nyt järkeä käyttää aikaa, esimerkiksi Tiimiakatemialla opiskelu, haluan kuitenkin katsoa tämän loppuun ja miettiä myöhemmin esimerkiksi lisäkouluttautumista jollekin muulle alalle.

 

2. Ovatko tavoitteesi pysyviä, vai vaihtuvatko ne usein?

Minulla on melko vähän tavoitteita yleensä elämässä. Kun luon tavoitteita, haluan niiden olevan konkreettisia ja selkeitä, ei yhtään sumua tai mysteerejä. Usein kun alan miettimään tavoitteita, huomaan, että konkreettisen ja selkeän tavoitteen asettaminen ei vain onnistuisi kaikissa tilanteissa. On liikaa muuttuvia tekijöitä ja kompastuskiviä. Mikäli johonkin on vaikeaa asettaa selkeää tavoitetta, jätän mielummin asettamatta kuin sellaisen, johon en voi kunnolla sitoutua sen epäselvyyden vuoksi. Mutta mikäli selkeän tavoitteen asettaminen on mahdollista, se asetetaan ja toteutetaan. Tuuliviireilyn sijaan pitkäjänteisyys ja omistautuneisuus lopulta palkitaan, I think.

 

3. Vaikuttaako muiden ihmisten päätökset ja valinnat voimakkaasti omiisi?

Vaikuttavat, totta kai, mutta riippuu tietenkin aika paljon tilanteesta. Olen aina tykännyt katsoa mallia ja neuvoja vastaan, itseäni kokeneemmilta auktoriteetilta sen sijaan, että lähtisin voimakkaasti viemään eteenpäin omaa ideaani, koska ”tämä tapa on parempi kuin vanhat”. Jotenkin uskon, että nämä kokeneemmat konkarit ovat varmasti tehneet erilaisia kokeiluja ja virheitä, ennen kuin ovat päätyneet johonkin loppupäätökseen. En jotenkin jaksa uskoa, että olisin ensimmäinen ihminen, joka keksi tämän idean, ja muut ovat vain niin hölmöjä kun eivät tajua tehdä asiaa näin. Sen sijaan ”vertaisten” päätöksillä ja valinnoilla ei ole niin suurta vaikutusta minuun, mutta olen sielläkin melko altis sosiaaliselle paineelle ja ”valtavirralle”, vaikka minulla olisikin mielestäni hyvä visio jostain asiasta.

 

4. Tiedätkö, mikä on ”seuraava askel” elämässäsi?

Tähän tämä sitten vähän kaatuukin. Seuraava askel? Ei mitään tietoa. Seuraava askel kuulostaa jotenkin isolta ja merkittävältä. Kuten jo sanoin aiemmin, sumuisten tavoitteiden ja ”askelten” asettaminen on minulle aivan kamala ajatus. Sen sijaan seuraavat ”tipunaskeleet” eri elämän osa-alueilla kuulostaa huomattavasti paremmalta. Jenkkifutiksen osalla seuraava tipunaskel on aloittaa uusi saliohjelma, kodin osalla myydä työpöytä ja ostaa siihen jotain uutta tilalle ja akatemian osalla on saada vanha kirjapiste ero kyhättyä kasaan. Nykyään ajattelen elämää ehkä turhankin paljon päivä kerrallaan, vaikka välillä huoli tulevaisuudesta iskeekin. Mitä teen kesällä? Mistä mymmikassa? Mitä valmistumisen jälkeen? Näihin täytyisi löytää ratkaisu.

 

  1. Hallitsetko omaa elämääsi?

Tähän kysymykseen vastausta miettiessä, on ehkä hyvä tarkkailla kahta edellistä. Mitäs niihin tulikaan vastattua? Vaikka ajoittain tuntuukin, että tornado riepottelee ja sinkoo minua paikasta paikkaan enkä saa tilannetta hallintaan, se kuuluu osaksi elämään. Ei tietenkään välttämättä joka päiväisenä, mutta ne ovat vain hetkiä, eivätkä määrittele täysin sitä, hallitsetko elämäsi. Tällä hetkellä minulla on tasapainoisempi tilanne kuin vuosiin. Vaikka kaikki valintani eivät ehkä jonkun toisen ihmisen mielestä olisi järkevimpiä varsinkaan työelämän ja uramenestyksen näkökulmasta katsottuna, olen tällä hetkellä tyytyväinen. Minulla on elämässäni mielenkiintoisia asioita ja innostavia asioita. Vaikka tulevaisuus onkin hieman sumuinen, haluan elää siinä uskossa, että eiköhän tämä elämä loppu peleissä jatku ihan hyvänä, kävi miten kävi ja päädyin mihin päädyin.

 

ympyra_fi

 

6 osa-aluetta, ”Voittamisen anatomia”

 Minulle, ja kuten varmasti muillekkin, on opetettu hyvinvoinnin kolmio; liikunta, ravinto ja lepo, joka löytyy myös THL:än sivuilta. Tämä malli on myös oikein hyvä, erityisesti nuorille. Kirjassa Hintsa avaa omaa, ”Voittamisen anatomia” malliaan esimerkkien ja tutkimustiedon kautta.

Hintsa jakaa elämän kuuteen osa-alueeseen, jotka kaikki vaikuttavat toisiinsa ja joita kaikkia kehittämällä voi kehittää omaa hyvinvointiaan. Kirjassa Hintsa avaa näitä osa-alueita hieman tarkemmin, mutta tässä pohdinnat omalta osaltani:

 

  1. Terveys

Terveys on kaiken a ja o. Tämä osa-alue on mielestäni ihan hyvällä mallilla. Olen perusterve, sairastelen harvoin eikä minulla ole sellaisia terveydellisiä ongelmia, jotka rajoittaisivat tekemistäni millään tavalla.

  1. Biomekaniikka

Biomekaniikka eli miten kroppa toimii. Tällä osa-alueella ilmenee ajoittain ongelmia, mutta ei mitään merkittäviä. Liikkuvuus ja notkeus eivät ole vahvin osa-alueeni, penikat ovat silloin tällöin riesana, mutta oikealla hoidolla hallittavissa. Nämä kaikki ongelmat ovat täysin itseni kehitettävissä, kunhan jaksan tehdä töitä niiden eteen vaikkeivat ne olekaan aina sitä mielekkäintä puuhaa.

  1. Palautuminen

Palautuminen eli uni. Tässä on ehkä isoin kompastuskiveni. Olen aina ollut sitä ihmistyyppiä, joka ei saa viikolla tarpeeksi unta ja korjaa sen sitten viikonloppuna jos mahdollista. Pitäisi löytää itselleni sopiva rytmi, jota pystyisin noudattamaan sekä arkena, että viikonloppuna. Usein viikot ovat kuitenkin todella vaihtelevia mikä hankaloittaa ryhmin ylläpitämistä. Joskus saattaa joutua aamulla heräämään klo 7 sijaan klo 5 ja joskus yöllä tulee niin tärkeä NFL-peli, että valvominen venyy vähän pidempään peliä jännittäessä. Vaikeita valintoja.

  1. Ruokavalio

Ruokavalio onkin näistä ehkä monimutkaisin. On erilaisia erikoisruokavalioita, allergioita ja budjetteja. Itse olen hyvin kaikkiruokainen ilman rajoituksia, ainoa mikä tulee välillä vastaan on budjetti. Ruokavalioni perustuu aika pitkälti opiskelijabudjettiin istuvista ruoista; kaurapuuroa, ruisleipää, kananmunia, kanaa, jauhelihaa, riisiä, pastaa. Tietenkin myös vihannekset ja hedelmät kuuluvat päivittäiseen ruokavaliooni. Vaikka ainekset olisivatkin ihan hyvällä tolalla, nykyään syön aivan liian harvoin. Ennen 5-6 ateriaa päivässä on muuttunut max 4 ateriaan, pahimpina päivinä jopa 2-3.

  1. Aktiivisuus

Aktiivisuus eli urheilu ja liikunta. Tänä syksynä olen ottanut tämän osa-alueen rennommin, koska kesän jefukausi oli varsin rankka kapean rosterin vuoksi. Olen käynyt kyllä 2x viikossa lajitreeneissä sekä juoksutreeneissä, mutta punttiharjoittelua en ole juurikaan harjoittanut. Nyt olen kuitenkin vaihtanut salia lähemmäksi ja hankkinut uuden, omalle pelipaikalle suunnitellun treeniohjelman, jota alan noudattamaan vielä tämän vuoden puolella. Aerobista harjoittelua pitäisi saada lisättyä joko lenkkeilyn, uinnin tai jonkun muun palloilulajin muodossa vielä muun harjoittelun kylkeen. Kohta sitä ollaankin sitten jo kunnossa kaudelle 2018!

  1. Henkinen energia

Tähän osa-alueeseeni Hintsalla on seuraavanlainen lista:

  1. Tiedosta, ketkä ovat sinulle tärkeimmät ihmiset ja anna heille aikaasi.
  2. Huolehdi siitä, että saat energiaa myös työstäsi.
  3. Järjestä itsellesi omaa aikaa.
  4. Määritä omat perusarvosi ja elä niiden mukaan – joka päivä.

Näitä osa-alueita tarkastellessani, merkittävimmin parantamisen varaa on kohdassa 2: Huolehdi siitä, että saat energiaa työstäsi. Tämä luultavasti vaatisi sen, että löytäisin oikean suunnan työelämän osalta ja sen ”mun juttuni”. Mitä kohti otan ne seuraavat askeleet? Toivon, että joku päivä löydän tähän vastauksen.

 

Jokaisella osa-alueella löytyy melko paljon korjattavaa, jotta pystyisin olemaan tyytyväinen itseeni ja tekemiseeni. Mikään osa-alueista ei kuitenkaan ole huomattavasti enemmän retuperälläään kuin muut, vaan niiden välillä vallitsee tietynlainen tasapaino, joka on kuitenkin ihan hyvä asia. Tämän tutkiskelun jälkeen on helpompi lähteä viemään jokaista osa-aluetta tasaisesti eteenpäin, kohti parempaa ja hyvinvoivaa minää!

15043609_1763319370598614_1348054654981767168_n

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!