Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestyksen portaat

Kirjoitettu 26.11.18
Esseen kirjoittaja: Ida-Maria Muilu
Kirjapisteet: 1
Kirja: Menestyksen portaat
Kirjan kirjoittaja: Melina Niemi
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menestyksen portaat – kirja kertoo, miten tavoitteita saavutetaan ja kuinka matkan varrella kohtaamisia vastoinkäymisiä oppii sietämään. Kirja on kuitenkin hieman pintapuolinen ja kertoo paljon asioista, josta olen jo aikaisemmin lukenut (esimerkiksi erilaiset väripersoonat ja niiden käyttäytymismallit). Kirjan kirjoittaja Melina Niemi on henkinen valmentaja ja kertoo kirjassaan paljon urheiluun liittyvistä henkisitä valmennuksista, joita vois soveltaa myös työelämässä.

 

Muutama hyvä ajankohtainen ohje ja ajatus jäi tästä kirjasta mieleen:

 

”Lakkaa vertailemasta itseäsi muihin”

 

Tämä on niin yksinkertainen asia, mutta niiin hankala ottaa käytäntöön. Ihmiset vertailevat jatkuvasti toisiaan, osittain myös tiedostamatta. Ei vaan pitäisi lähteä siitä lähtökohdasta, että mitä muut on tehnyt ja mitä muut osaa ja minä en.

Mutta hirveän harvoin vertailusta puhutaan mitään positiivista, vaikka onhan vertailulla hyvätkin puolensa. Esimerkiksi itse (ehkä hieman kilpailuhenkisenäkin tyyppinä) saan buustia siitä, että joku toinen on tehnyt jonkun asian vähän paremmin, vähän enemmän ja vähän kovemmin. Ei siis auta muuta kuin tehdä itse vähintään sama perässä. Esimerkiksi vanhalla kumparevalmentajallemme oli valmennustaktiikka, jolla laittoi tiimistämme jonkun tekemään esimerkiksi uuden tempun ja pakkohan muidenkin oli tehdä perässä, ettei jäisi kakkoseksi. Vaikka vertailimmekin itseämme toisiimme ja kilpailimme keskenämme, tiimi henkemme pysyi loistavana.

Voisiko tämän johtamistavan siirtää myös tiimillemme? Käyttäisimme positiivista vertailua, joka vain lisäisi tiimimme aktiivisuutta eikä lamauttaisi meitä itsesääliin. Kilpailun lisäksi totta kai tsemppaisimme toinen toisiamme ja pyrkisimme parantamaan yhdessä koko tiimin toimintaa. Ajatus voisikin toimia tiimimme kilpailuhenkisiin persooniin, mutta ehkä tapaa pitää hieman lieventää, että se sopii myös vähemmän kilpailunhaluisille tiimin jäsenille.

 

”Hetkessä eläminen. Tässä ja nyt, samalla nauttiminen. Ei ole eilistä, ei ole huomista.”

 

Toinen asia, joka on ollut viime aikoina mielenpäällä, ja ilmeisesti myös monen muunkin. Niemi puhui muun muassa kokouksista, joissa jokainen tulee myöhässä ajatukset vielä jossain ihan muualla, kesken kokousta ollaan ihan pihalla ja loppu kokouksessa mieli on jo seuraavassa kokouksessa, puhumattakaan kännykän piipittämisestä ja sen jatkuvasta räppäämisestä. Ai että tämä ärsyttää. Ja itse olen tässä varmaan pahin.

Viimeksi tänään minulla oli päivä, joka oli aamusta iltaan aivan täynnä. Juoksen paikasta seuraavaan, vaikka pitäisi olla jo kolmannessa paikassa. Vasta illalla yhdeksän jälkeen on aika oikeasti istua alas ja miettiä, mitä tänään oikein tapahtuikaan. Missään välissä ei ollut aikaa hengähtää tai miettiä mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Ja kaikessa touhottamisesta huolimatta, tämä on kaikkea muuta kuin tehokasta.

Tiimin yhteisissä miiteissä tulisi kunnioittaa kaikkien aikaa. Olet ajoissa paikalla ja myös henkisesti läsnä ja aktiivinen. Keskittyä vain siihen mitä nyt on. Ja mieluummin piettäisiinkin ne miitit lyhyinä, mutta tehokkaina. Ei odotella, että kaikki saapuu vähintään minuutin myöhässä ja siitä pikkuhiljaa virittäydytään tunnelmaan tai tehdään siinä odotellessa muita töitä, vaikka niitä kyllä riittäisi. Ja pitäisikö jo siitä minuutin myöhästymisestä keksiä jokin pieni sanktio, sillä niitäkin on jo aivan liikaa.

Kirjassa mainittiin vinkkejä, kuinka vahvistaa omaa tietoisuutta työpäivän aikana. Ensimmäinen reaktio oli joihinkin vinkkeihin, että tämähän on jo liioittelua en mä ihan noin tukkaputkella liihota joka paikassa, että hengitysharjoituksia pitäisi tehdä. Mutta uudelleen ajateltuna, ehkä nämä ovat ihan kokeilun arvoisi vinkkejä:

 

  • Muuta palaverikäyttäytymistä ole tietoisesti läsnä tässä hetkessä. Sulje puhelin ja tietokone tai jätä ne kokonaan pois palaverista, jos mahdollista. Tuo mukanasi aloittelijan uteliasta mieltä ja kiinnostusta.
  • Sulje sähköpostisi tai ainakin poista automaattiset ilmoitukset käytöstä, kun työskentelet keskittyneesti jonkun asian parissa.
  • Kun kuuntelet muita, kuuntele kuten he näkisivät ajatuksesi.
  • Hengitä tietoisesti syvään ennen kuin vastaat puhelimeen tai kysymykseen.
  • Kun kävelet palaverista toiseen, tiedosta kehosi ja hengityksesi. Suuntaa huomiosi siihen, miltä kenkäsi tuntuvat ja millaisia askeleita otat. Rauhoita tietoisesti askellustasi.
  • Pidä joka tunti ainakin minuutin mittainen tauko, jolloin suuntaat huomiosi hengitykseesi, korjaat asentoasi ja suljet silmäsi. Halutessasi voit laskea hengityksiä. Minuutin aikana hengitä noin 12-14 kertaa. Jos mielesi lähtee vaeltamaan, palaa siihen numeroon, jonka viimeksi muistat laskeneesi.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!