Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestyksen portaat

Kirjoitettu 15.12.18
Esseen kirjoittaja: Elina Pikkarainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Menestyksen portaat
Kirjan kirjoittaja: Melina Niemi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajoittain, erityisesti stressin kasaantuessa harteilleni ja paineen kasvaessa sekä akatemialla että vapaa-ajalla huomaan itsessäni ärtyneisyyttä ja väsymystä. Minusta tulee myös erittäin kärsimätön ja tuntuu etten saa mitään aikaan, kun en tiedä mistä aloittaa. Taas olen tehnyt virheen ja täyttänyt kalenteriani liiaksi. Tiimiakatemian syntymäpäivät puskevat päälle, täpitys pitää tehdä, loput esseet kirjoittaa, opinnot kirjata, hankkia uusia projekteja keväälle ja johtaa tiimiä, kannustaa muita ja mitä vielä? No tietenkin toimistoarjen sivussa arkisten kotiaskareiden pitäisi rullata, pyykit pestä ja tiskit tiskata, imuroida, maksaa laskuja, käydä lenkillä ja nähdä kavereita. Kaiken tämän ja vielä tuhannen muunkin asian kasaantuessa tuntuu, että luhistun tekemättömien askareiden kasan alle ja tulen valtavan huonolle tuulelle. Herkästi tirauttan pienet itkut, kun tuntuu etten selviä tehtävistä, en sitten millään. Joten jälleen kun tasapainottelen omien tunteiden, arjen ja ajankäytön haasteiden kanssa otin käsittelyyn uuden itsensä johtamisen kirjan. Tällä kertaa sain kirjasta myös irti jotain hyödyllistä tiimille, siitä enemmän esseen loppupuolella. Ensin paneudun hieman omaan menooni sekä siihen, miten voin pienillä jutuilla parantaa toimintaani, jotta selviän arjesta.

 

Positiivisuutta päiviin

 

Tiimi tietää mitä olen huonoimmillani stressin ollessa päällä ja jos jotain olen oppinut niin sen, että huonoa tuulta ei missään nimessä kannata tuoda toimistolle ja näyttää muille. En halua tuoda mukanani sateita ja myrskyn merkkejä. Huono asenne tarttuu kuin rutto ja sitten kenelläkään ei ole hauskaa. Tuntuu kuitenkin, että huonot fiilikset on hankala pitää sisällä ja erityisesti jostain asiasta turhautuessani, huono tuuleni saattaa leimahtaa liekkeihin. Syksyn aikana olen kuitenkin mielestäni onnistunut levittämään enemmän positiivista kuin negatiivista energiaa. En tiedä huomaavatko muut tätä muutosta, mutta näin näen asiat ainakin itse, kehitystä viime keväästä on tapahtunut merkittävästi. Olen itsekseni painiskellut asian kanssa valtavasti. Nyt syksyn viimeisten viikkojen aikana stressitaso nousee valtavasti, joten tilanne taas vaatii erityishuomiota minulta.

 

Melina Niemi kirjoittaa kirjassaan Menestyksen portaat siitä, kuinka voimakkaat tunteet tarttuvat ihmisestä toiseen, niin positiivisuus, kuin negatiivisuuskin. Melina kehottaa valitsemaan oman asenteen uuteen päivään heti aamusta. Hän suosittelee valitsemaan oman voima biisin, jota kannattaa luukuttaa herättyään, esimerkiksi hampaiden pesusta tulee hauskempaa tällä tavoin. Päivä saa positiivisen startin ja silloin iloinen asenne on helpompaa myös viedä toimistolle. Päätin, että valitsen itselleni voima biisin joka viikolle. Valitsen uuden kappaleen joka sunnuntai, jottei yksi ja sama teos käy liian tylsäksi, lisäksi lisään kappaleet omalle Hyvää fiilistä aamuun Spotify listalle. Lopulta minulla tulee olemaan kokonainen soittolista hyvän mielen musiikkia. Ensimmäisen viikon kappale on: The Monkees – I’m a Believer. Ehdottomasti mieltä buustaava kipale. Melina kijoittaa, että jokainen voi elää wau-elämää, jos niin päättää. Omasta asenteesta kaikki lähtee liikkeelle, niin hyvä kuin huonokin asenne. Uskon, että tämä positiivisuuden lisääminen aamuun auttaa myös siinä, että positiivisuus kantaa läpi koko päivän.

 

”Elämä on asenne ja valinta kysymys.” On hurjaa, miten paljon asenne vaikuttaa menestykseen. Velloessa negatiivisissa tunteissa on vaikeaa saada aikaan onnistumisia. Mielen ja henkisen puolen kehittäminen on varsin suuri osa menestystä, sillä jos kantti ei kestä, ei myöskään jaksa haastaa itseään epämukavuus alueelle ja kehittyminen junnaa paikallaan. Itsensä tsemppaaminen ja positiivisuuden luominen omaan mieleen ovat oman menestykseni kannalta hyvin tärkeitä asioita, joita tulee harjoittaa joka päivä.

 

Jotta tiimi lähestyy asioita positiivisemmalla ja menestyksekkäämmällä asenteella, meidän täytyy kannustaa toisiamme ja kiinnittää huomiota onnistumisiin päivittäin. On hyvä ottaa positiivinen startti uuteen vuoteen tammikuussa ja tehdä ensimmäisen viikon aikana treeneissä esimerkiksi kirjassa mainittu puhu hyvää selän takana harjoitus. Siinä laitetaan jokainen tiimiläinen vuorollaan istumaan tuoliin ja kaikki antavat positiivisen palautteen hänelle. Harjoitus luo varmasti hyvää mieltä treeneihin ja lisäksi jokainen saa tunnustusta teoistaan.

 

Elä hetkessä

 

Läsnäolo on asia, jota haluan harjoittaa itsessäni, sillä huomio kiinnittyy helposti vääriin asioihin ja se syö tehokkuutta tekemisestä. Toisinaan minun on hankala keskittyä treeneissä kuuntelemaan toisia, olen myös huomannut tämän olevan monen muunkin tiimiläisen ongelmana. Dialogiin ei jakseta keskittyä. Mutta sama juttu toistuu myös viikkopalaverissa ja tilanteissa, joissa käsitellään yhdessä asioita, jotka haluttaisiin käydä tehokkaasti läpi. Palavereihin ja treeneihin tullaan myöhässä ja ajatukset ovat muualla, puhelin värisee pöydällä ja täytyyhän sitä silloin välittömästi tietää, mikä ilmoitus se oli. Toivon, että saadaan tiimin kanssa kitkettyä keskittymistä hankaloittavat asiat pois ja parannettua dialogia sekä jokaisen läsnäoloa. Ylipäätään tästä ongelmasta pitää puhua tiimin kanssa, sillä se vaikuttaa suuresti tehokkuuteemme. Toivon kevään aikana tästä käytävän keskustelua, sillä uskon, että tästä aiheesta syntyy hyvää keskustelua. Jokainen tiimi tarvitsee kollegoiden kanssa sparrailua, jotta asiat saadaan uusille ulottuvuuksille, tätä vartenhan treenit oikeasti ovat! Miksi emme kuitenkaan ota niistä kaikkea irti, vaan keskitymme aina ajoittain epäolennaiseen tai kadotamme keskittymisemme.

 

Törmään hirvittävän usein itsensä johtamisen kirjoissa meditaatioon. Monesti olen miettinyt, että pitää koettaa sitä, jos se vaikka auttaa keskittymiseen ja läsnäoloon, mutta rehellisesti sanottuna enpä ole vielä kokeillut. Tuntuu vaikealta ottaa se osaksi esimerkiksi omaa aamu tai iltarutiinia, vaikka se vie vain muutamia minuutteja, kun keskittyy oman kehon tuntemuksiin ja hengitykseen. Ehkä minun täytyy pistää koko rutiinit uusiksi, sillä illat ainakin usein hurahtavat liian myöhäisiksi ja aamulla sitten väsyttää. Minulla on kovasti haastetta elää tasapainoinen päivä, sillä päivällä annan kaikkeni ja illalla olen ihan loppu. Rutiinienkin suorittaminen toisinaan tuntuu raskaalta ja haluaisin vain vaipua uneen Netflixin pauhatessa. Tiedän kyllä, että se ei ole lainkaan hyvä idea, näin kuitenkin pääsee ajoittain käymään. Vähäiseksi jääneet unet taas vaikuttavat seuraavan päivän jaksamiseen. Kirjassa kehotettiin iltaisin kuunneltavan esimerkiksi äänikirjoja tai musiikkia telkkarin sijasta, tai vaikkapa neulomaan uusia villasukkia itselle, sillä ne ennemmin auttaisivat rauhoittumaan ennen nukkumaan menoa. Lisäksi jos uni ei tule niin kannattaa maata sängyllä ja laskea lampaita. Jostain syystä en vain vakuutu täysillä näistä jutuista. Tiedän, että jos antaisin kyseisille opeille mahdollisuuden, saisin varmasti enemmän virtaa päiviini, mutta jokin siinä tökkii. Olla nyt vaan paikallaan ja hengittää, mikäs järki siinä on, kun pitää saada asioita aikaan. No, ehkä se järki, että keskittyneenä saisin hommat nopeammin valmiiksi ja lisäksi jaksaisin keskittyä paremmin kuuntelemaan muita. Ehkä vielä kokeilen meditaatiota, ehkä siitä tuleekin lempiharrastukseni, ehkä hengittelen syvään viisi minuuttia joka päivä ja keskityn vain hetkeen, ehkä.

 

Ihan vaan itselleni myöhemmäksi muistutukseksi kirjoitan tähän kirjassa olleen 5 minuutin harjoituksen. Jos päätänkin lähteä meditoimaan, muistan palata tähän esseeseen. Toki sinäkin lukija voit päättää harjoittaa läsnäoloasi seuraavasti:

 

5 minuutin harjoitus:

Laita hälytys soimaan 5 minuutin päähän. Oikaise ryhtisi, vie huomio hengitykseesi, seuraile sen kulkua. Jos mieli lähtee harhailemaan, palaa takaisin hengitykseen. Vie huomio kehoosi ja sen tuntemuksiin. Mikä on asentosi? Tunnetko kylmää kuumaa tai kipua? Kun kello soi, voit lopettaa. Vastaavasti voit tehdä töissä minuutin mittaisia taukoja, joissa keskityt hengitykseen. Koska harjoitus on lyhyt, voi sen tehdä jokaisen kuluvan tunnin aikana. Harjoitukset lisäävät tietoisuutta ja läsnäoloa.

 

Tässä vielä kirjassa olleet viisi perustelua, miksi mindfullnessia kannattaa harjoittaa.

  1. auttaa säätelemään reagointia, voit reagoida viisaasti
  2. virkistää aivoja
  3. auttaa keskittymään
  4. opettaa lempeyttä
  5. auttaa uniongelmiin

 

Tiimin menestys

 

Kirja antoi ohjeet siihen, kuinka voi rakentaa omat menestyksen portaat. Samaa mallia voi käyttää hyväksi ja rakentaa Mahtialle keväälle yhteiset rappuset menestykseen. Tämäkin harjoitus on hyvä tehdä treeneissä ja se saa viedä aikaa. Jokaisen tiimiläisen tulee olla sitä mieltä, että harjoitus on hyväksi, sillä muuten ei tapahdu sitoutumista. Menestyksen portaiden avulla asetetaan tavoitteita ja mietitään miten niihin päästään ja millaisia esteitä ja epäilyksiä on mahdollisesti tavoitteiden tiellä. Mahtialla on mielestäni yhteinen visio hukassa ja tavoitteetkin sitoutumista vailla. Tavoitteet ohjaavat tekemistä ja siksi haluan saada ne keväälle kuntoon ja niin, että jokainen tietää ne ja pystyy sitoutumaan niihin niin sanoilla, kuin teoilla. Tavoitteiden tulee motivoida jokaista ja siksi niitä on syytä pohtia yhdessä, joskin koen, että niiden seurannasta olen suuressa määrin vastuussa.

 

Ohjeet menestyksen portaiden luomiseen:

 

  1. Mieti innostava tavoite. Ole rohkea siinä, mitä haluat saavuttaa. Vain yksi tavoite.
  2. Mieti tavoitteen toteuttamiselle ajanjakso, milloin se on toteutettu. Ei kannata laittaa kovin kauas nykyhetkestä.
  3. Ota paperi ja taita sitä niin, että siihen muodostuu 8 lokeroa.
  4. Kirjoita tavoite paperin yläreunaan.
  5. Kirjoita jokaiseen lokeroon välitavoitteita. Mitä tehdään, että päästään tavoitteisiin.
  6. Ota uusi paperi ja taittele siihen 8 lokeroa.
  7. Kirjoita siihen asioita, jotka saattavat vastustaa tai hidastaa matkalla.
  8. Ota kolmas paperi ja taittele siihen 8 lokeroa.
  9. Kirjoita siihen asioita, jolla torppaat edellisen paperin riskitekijät. Mieti tripla tai tupla määrä asioita, joilla voit päästä haasteiden yli.
  10. Ota ensimmäinen paperi ja kirjoita jo kirjoitettujen tekojen alle vielä yksityiskohtaisempia tekoja. Ole konkreettinen
  11. Portaat menestykseen ovat valmiit, mutta ne kannattaa vielä tiivistää neljännelle paperille. Hahmota toistuvia kokonaisuuksia ja teesejä, voit kiteyttää 5-7 menestyksen portaaksi, jossa on listattuna konkreettisia tekoja. Voit visualisoida ja laita valmiit portaat näkyvälle paikalle.

 

WAU mitä työkaluja! Täytyykin alkaa suunnittelemaan kevään treenejä ja jumpata niiden sisällöt kuntoon tiimin kanssa! Erityisesti on hienoa, kun saamme menestyksen portaat käytäntöön ja konkreettisiksi. Mielestäni syksyn oppimissopimuksissa oli myös lähes jokaisella hiomisen varaa, jotta niistä saa konkretiaa irti. Menestyksen portaita voi myös käyttää oman oppimissopimuksen tekemiseen keväällä.

 

Mahtiassa, sekä itsessäni riittää vielä paljon työstettävää. Itsellä oman elämän balanssin saavuttaminen niin, että ei tarvitse stressata ja positiivinen asenne on läsnä jokaisessa päivässä, samoin oma hyvinvointi kehittyy ja jaksan arjessa paremmin. Oman mielen tunteminen suuren paineen alla on tärkeää. Ei kait sitä ikinä ole valmis, eikä siihen kannatakaan tähdätä vaan jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Mahtialle tarkka yhteinen tavoite kevääseen ja ei muuta kuin nousuun!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!