Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestys ja onnellinen elämä

Kirjoitettu 20.05.13
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menestys ja onnellinen elämä
Kirjan kirjoittaja: Bryan Tracy
Kategoriat: 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä ihmettä. Ensimmäistä kertaa eläessäni nautin lukemisesta. Kirjoittajan tyyli ja kirjan sisältö ovat pelkkää mahtavuutta. Jotenkin on sellainen olo nyt, että synnyn kohta uudelleen, kunhan vain saan laitettua kirjan opit käytäntöön. Harmi etten ehdi muuttaa alitajuntani käsitystä siitä, että kohta alkava Suomen pronssiottelu ei ole tärkeämpi kuin tämän esseen kirjoittaminen, joten ehdin paneutua vain itseäni kaikista eniten kolauttavimpiin aihepiireihin.

Alitajunta

Mainitsin äsken alitajunnan. Se ohjaa ihmistä lähes kaikissa teoissa. Sen takia on tärkeä saada juurrutettua alitajuntaan sellaiset asiat, jotka vievät sinua kohti unelmiasi. Tracy sanoo, että jos unelmoit punaisesta urheiluautosta, niin näet punaisia urheiluautoja joka puolella. En ehkä uskoisi tuota, ellen itse näkisi samalla tavalla Adidaksen vaatteita joka puolella. Kävellessäni kaupungilla näen kolmea raitaa kokoajan. Välillä hämmästyn itsekin siitä, miten automaattisesti skannaan ympäristöni Adidaksen vaatteiden varalta. Nyt kun mietin asiaa, niin pystyn luettelemaan kaikki tiimiläiseni, jotka käyttävät Adidaksen vaatteita edes joskus. Jos tällaisen automaattisen tarkkaavaisuuden saisi luotua kaikkeen mitä tekee, niin tulos voisi olla melko hurjaa.

Ja senhän saa. Tosin se vaatii aikaa. Kirjan mukaan alitajuntaa voi kehittää jättämällä jotkut asiat taustalle ja nostaa halutut asiat esiin. Jos sanot joka aamu itsellesi vaikkapa: ”Haluan ilahduttaa muita ilollani”, hymyilet itsellesi peilin edessä, piirrät vihkoosi hymynaaman, katsot aamukahvia juodessa jonkun hauskan videon ja kuvittelet mielessäsi tilanteen, jossa kohtaat ystäväsi ja he ilahtuvat ilostasi, niin luulen, että tällä toiminnalla on kuukauden päästä hyvin vahva valta alitajunnassasi. Kun mietin, miten minulle on kehittynyt tuollainen Adidas-tutka, niin se on täysin visuaalisten osa-alueiden ansiota. Saatan viettää jopa tunnin netissä pelkästään katsoen erilaisia Adidaksen vaatteita. Tämä voi toistua useasti viikossa. Katson myös paljon Adidaksen tekemiä videoita. Olen siis kouluttanut alitajuntani näkemään näitä vaatteita aina sellaisen osuessa kohdalle.

Tavoitteet

Tavoitteet ovat olleet minulle aina vaikea asia – en saa itseäni sitoutumaan niihin. Huolestuttavaa on se, että en varsinaisesti ole edes välittänyt siitä. Olen tehnyt muutaman kerran lukusuunnitelman, joissa olen pysynyt ensimmäisen päivän. Sitten on löytynyt hyvä syy olla lukematta ja kun suunnitelma ei ole kerran pitänyt, niin jätän sen. Siksi luinkin luvun tavoitteiden asettamisesta todella tarkasti

Tavoitteiden asettamisen perusperiaatteet

1. Yhdenmukaisuus. Tavoitteiden ja arvojen tulee olla yhdenmukaisia, sillä arvot ohjaavat kaikkea tekemistäsi. Jos tavoitteet ovat ristiriidassa arvojen kanssa, niin on vaikea lähteä tekemään sitä, mitä et oikeasti haluaisi.

2. Oma vahvuusalue. Jokaisella meistä on ainakin yksi vahvuusalue. Pitää löytää se, ja lähteä kohti tavoitteitaan sen siivittämänä

3. Haravoi ympäristö. Ihmissuhteet, koulutus, harrastukset, ympäristö, taustat kokemukset jne. Näistä saatat löytää yllättäviäkin voimavaroja, jotka helpottavat tavoitteiden saavuttamista.

4. Tasapaino. Tavoitteita tulee olla kuudella osa-alueella: perhe, fyysinen kunto/terveys, opiskelu/itsensä kehittäminen, työ, talous jasisäinen kehittyminen. Jokaisella kuudella osa-alueella tulisi olla 2-3 tavoitetta, jotta tasapaino säilyy.

5. Päämäärä. Mitä kohti haluat elämässäsi tehdä töitä? Mikä on oman elämäsi tarkoitus? Löydettyäsi tämän sinulla on elämän mittainen tie,jota pitkin kulkea ja jonka varrelle tavoitteesi asetat.

Tavoitteiden asettamisen säännöt

1. Tavoitteiden tulee tukea ja vahvistaa toisiaan. Esimerkiksi tavoitteet, jossa henkilö haluaa parantaa cooper-tulostaan 300m ja nostaa omaa painoaan 15kg eivät ole toisiaan tukevia tavoitteita.

2. Tavoitteiden haasteellisuus. Liian helpot tavoitteet eivät motivoi. Eivät myöskään liian vaikeat. Täytyy löytää sopiva haasteellisuusaste itsellensä, mikä motivoi kaikessa.

3. Määrälliset ja laadulliset tavoitteet.
Laadullisia tavoitteita on helppo mitata, kun taas määrälliset tavoitteet kuvaavat enemmän henkistä kasvuasi. Näidenkin tulee olla tasapainossa

 

4. Lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet. Pitkä matka lyhenee huomattavasti, kun pilkkoo sen pienempiin etappeihin.

 

Kun nämä periaatteet ja säännöt ovat kunnossa, voidaan lähteä vaeltamaan kohti tavoitetta. Kirjassa esitellään mielestäni todella hyvä 12-vaiheinen järjestelmä tavoitteiden saavuttamiseksi.

 

1. Sytytä halusi

2. Lujita uskoasi
3. Kirjoita tavoite muistiin

4. Laadi luettelo tavoitteen saavuttamisen hyödyistä

5. Analysoi lähtötilannetta

6. Aseta määräaika

7. Laadi luettelo esteistä

8. Selvitä, mitä lisätietoja tarvitset

9. Laadi luettelo ihmisistä, joiden apua tarvitset

10. Laadi suunnitelma

11. Visualisoi

12. Ole sitkeä

 

Omalla kohdallani olen tehnyt kaiken väärin. Jos otetaan esimerkkinä tämä kuuluisa 5kp/kk, niin ensimmäisen kerran mennään vikaan siinä, että haluna minulla toimii vain pakolliset kirjapisteet. En ole saanut itseäni vielä tajuamaan, että luen omaa kehittymistäni varten. Pitää varmaan alkaa kouluttaa alitajuntaa. Taidankin tehdä kirjapistetavoitteet jo nyt ensi lukuvuodelle, soveltaen Tracyn oppeja. Sit mä onnistun!

Kimmo Pulkka

kimmo@millio.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!