Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Ensimmäinen kolahdus. Lähes kaikki menestyjät painottavat kovan työn olevan menestyksen pohja. Aki Hintsan Voittamisen Anatomian luettuani ymmärsin, että pitkäaikainen menestys tulee heille, ketkä painottavat palautumista.

Hintsa kertoo kirjassaan Coresta, itsesi ytimestä. Se koostuu seuraavista kysymyksistä: Kuka olet, tiedätkö mitä haluat ja kontrolloitko omaa elämääsi. Tiedän kyllä kuka olen ja mitä haluan sillä olen aiemmin käyttänyt paljon aikaa itseni reflektoimiseen paperille. Kolahdus tuli, kun ymmärsin, että en kontrolloi elämääni, vaan ajaudun asioihin. Luoteeseeni kuuluu asioista innostuminen. Nään ympärilläni pelkkiä mahdollisuuksia. Näiden loputtomien ”mahdollisuuksien” seurauksena kalenterini on jatkuvasti ylibookattu. Työpäiväni venyvät poikkeuksetta 10-14 tuntisiksi. Lomaviikonlopuista ei ole tietoakaan. Myös sisäinen reflektointi on jäänyt vähemmälle ajanpuutteen seurauksena.

En koe olevani suuri stressaaja ja työkapasiteettini on kova, mutta ymmärrän, että tämän ei pitäisi olla normaalia. Haluan myös tavata ystäviäni enemmän, joka on jäänyt vähemmälle työmäärän takia. Haluan siirtyä taas oman elämäni päähenkilöksi.

Hyvien ja huonojen asioiden erottaminen vaatii myös huomiota.

Loputon to do -list vaanii päivittäin. Ajattelin hetken miten rentouttavaa olisi olla, jos päivän päätteeksi ei olisi yhtään asiaa, mitä pitäisi tehdä / mitä on siirtänyt huomiselle. Se on ainakin taustalla kuormittava asia, jonka ajattelen haitalliseksi.

Coren avulla ymmärsin myös että minun pitää alkaa taas panostamaan kolmeen perusasiaan; uneen, ravintoon ja treeniin. Aikaisemmin nämä ovat olleet enemmän kuin kunnossa, mutta kesän spontaaniuden seurauksena olen ajautunut eroon rutiineistani. Tämä on harmi, sillä ne antavat virtaa koko muulle elämälleni. Nyt olen pikkuhiljaa saamassa otetta takaisin näistä tärkeistä asioista.

Luovuus tarvitsee happea. Työni ollessani pääsääntöisisesti luovuuteen keskittyvää, huomaan kalenterin täyteyden syövän luovuuttani. Olen myös paljon palavereissa. Joskus niitä saattaa olla yli viisi samalle päivälle, ja päivä koostuu lähinnä juoksemisesta eri paikkoihin. Nyt ymmärrän, että on tärkeää aikatauluttaa palavereiden väliin pieni luppoaika, jonka voin käyttää palautumiseen edellisestä ja uuteen henkisesti valmistautumiseen.

Kirja osui itselleni aivan täydelliseen aikaan ja muutti asenteeni ainakin hetkellisesti (ja toivottavasti pysyvästi) work hard:ista work smartiksi. Askel askeleelta priorisoin palautumista arjessani enemmän. Nyt tavoitteenani on tyhjentää to do listani ja pyrkiä olemaan enemmän läsnä. Olen pyrkinyt lähtemään toimistolta viideltä. Olen ottanut lisää asioita arkeeni joista saan energiaa, kuten valokuvaus ei työmielessä ja ulkomaalaisten tapaaminen. Toin kotiini ison kasan elokuvia ja pelejä saadakseni aivot narikkaan. asioiden visualisointi etukäteen auttaa pitämään keskittymiseni yhdessä aiheessa ja olemaan tehokkaampi myös palautumisessa. Tätäkään en tiennyt itsestäni ennen tätä kirjaa. Rakensin kotiini rentoutumisnurkan, jossa en aio ikinä tehdä työasioita. Visualisoin tämän nurkan mielessäni, jos haluan rentoutua.

Haluan oppia johtamaan itseäni, jotta voin paremmin. Kun voin paremmin, minulla on myös antaa enemmän ihmisille ympärilläni.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!