Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi fanitan Gary Veetä?

Kirjoitettu 09.10.19
Esseen kirjoittaja: Elisa Sihvonen
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The Thank You Economy

 

By Gary Vaynerchuk

 

Kuuntelin keväällä Gary Veen #AskGaryVeen yli 11h kestävän äänikirjan ja sen inspiroimana lähin kuuntelemaan tätäkin. Eikä tämäkään eepos jättänyt kylmäksi.

 

Kirja avasi silmiäni uudestaan nöyryydelle. Hermostun nykyään helposti ”vaikeille” asiakkaille ja se on todella tyhmää minulta. Tajusin sen tätä kirjaa lukiessani. Jos haluan olla menestyvä yrittäjä, en voi antaa turhalle ylpeydelle tilaa. Gary Vee sanookin osuvasti, että vaarallisin asiakas ei ole se äänekkäin, joka valittaa kuuluvasti vaan se, joka pettyy palvelusta eikä koskaan enää palaa sanomatta sanaakaan. Hän ei antanut sinulle mahdollisuutta korjata tilannetta ja muuttaa hänen mieltään. Äänekkäisiin valittajiin pystyy reagoimaan ja toivon mukaan kääntämään tilanteen ylösalaisin ja saadakin heistä lojaaleja asiakkaita.

 

Meillä oli tästä hyvä esimerkki kesäkahvilassamme viime kesänä. Meillä oli hirveä rysä päällä ja kahvi loppui kesken. Yksi asiakas rupesi puuskuttamaan, että miten kahvi voi loppua. Meikä oli vähän ärsyyntyneenä keittiössä vääntämässä hikihatussa leipiä, mutta kolleegani hoiti tilanteen todella hyvin. Hän pahoitteli kahvin loppumista ja lupasi tuoda sitä heti lisää, kun se on valunut. Kahvia viedessään hän jäi rupattelemaan asiakkaan kanssa ja sai käännettyä hänen ikävän kokemuksensa niin positiiviseksi, että hän kehui meitä vuolaasti Facebookissa.

 

Iso puheen aihe ja opetus kirjassa on se, että yritysten pitää pystyä käyttäytymään kentällä kuin pieni kyläyhteisön kauppa koosta riippumatta. Pikku kauppiaiden yrittäjät tunsivat asiakkaansa, muistivat heidät ja mitä heille kuului. Tämä on ollut pitkään unholassa, koska hintojen halpuus ja tehokkuus on ollut kanssakäymisen edellä. Asiakkaat haluavat kommunikoida yritysten kanssa, tulla kuulluksi ja kaipaavat aitoa ja nopeaa vastausta. Sosiaalinen media mahdollistaa tämän kanssa käymisen uudella tavalla. Yritykset pystyvät kommunikoimaan reaali ajassa asiakkaidensa kanssa ja käymään tasapuolista keskustelua, missä asiakas on tasa-arvoinen yritykseen nähden.

 

“If you’re not passionate enough about what your company does to find fuel for conversations every day, for hours on end, with as many people as possible, maybe you’re in the wrong business.

If your view of social media is so tunnel-visioned that all you care about are the number of fans or retweets or views you’re garnering, you’re missing the whole point.”

 

Gary Vee

 

Turhan usein ongelmat pyritään lakaisemaan maton alle ja toivotaan, ettei asiakashuomaisi. Ongelmista voisi yhtä hyvin käydä keskustelua asiakkaan kanssa, mistä molemmat voisivat saada jotain. Asiakas tulee silloin kuulluksi ja yritys pystyy paremmin vastaamaan asiakkaan tarpeisiin.

 

Ymmärsin, ettei asiakkaan ja yrityksen välisen keskustelun tarvitse olla epäaitoa mielistelyä tai kylmää korporatio kieltä. Voit heittää oman persoonasi peliin ja näyttää sillä tietä työntekijöillesi ja asiakkaillesi. Löydä oma vahvuutesi kommunikoinnissa ja, mitkä reitit toimisivat parhaiten. Itse en koe vahvuutenani kirjoittamista, joten voisin miettiä tulevaisuudessa hyödyntäväni kommunikoinnissa videota ja ääntä.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!