Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Kirjoitettu 13.01.21
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 4
Kirja: Hakukoneoptimointi koulutukset
Kirjan kirjoittaja: MOZ & Google koulutukset
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

SEO= Search Engine Optimization. Paremmin suomen kielellä tunnettu hakukoneoptimointi. Itse löysin kiinnostuksen aihetta kohtaan tehdessäni aluksi verkkosivuja, johon pyrimme sitten maksetulla mainonnalla ohjaamaan kävijöitä. Aluksi tein joitakin kursseja Googlen hakusanamainonnasta ja pääsinkin kokeilemaan sitä asiakasprojekteihin. Kuitenkaan tietyillä halutuilla hakusanoilla asiakkaiden sivustot eivät sijoittuneet Googlessa kärkisijoille vaan isommat sivustot veivät kärkisijat. Halusinkin perehtyä aiheeseen syvemmin ja opiskelin MOZ:in tarjoamalla miten hakutuloksia pystyisi kehittämään. 

Tietysti aina olisi parempi, jos myös markkinoitava yritys pystyisi sijoittumaan Googlessa orgaanisesti hyvin. Hakukoneoptimoinnissa siis parannetaan sivustolle tulevan orgaanisen liikenteen määrää kehittämällä sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Tällä siis pyritään saamaan sivustosi sijoittumaan mahdollisimman korkealle hakukoneissa (useimmiten Google) valituilla palvelua boostaavilla hakusanoilla sekä -lauseilla. 

 

Miten hakukoneita käytetään? 

Hakukoneita käytetään jokaisen myyntisuppilon eri vaiheisiin. Hakukoneoptimoinnilla onkin iso merkitys myyntisuppilon yläpäässä, jossa brändiä pyritään vielä luomaan, pyritään ohjaamaan ihmiset kohti suppilon alapäätä, jolloin brändi on jo tuttu ja silloin merkitys ei ole enään niin suuri vaikka kilpailu olisikin kovaa. 

Hakusanaetsintää on kolmenlaista. Informatiivistä (esim. koirarotu), liiketoiminnallista (astianpesukone) sekä navigoitavaa (ravintola jyväskylä). Myyntisuppilossa navigoitava haku sijoittuu suppilon loppupäähän sillä ihminen tietää mitä haluaa verrattuna hakemalla vain tietoa esim koirarodusta ei ihminen sitä välttämättä ole vielä ostamassa.  

Myyntisuppilon pohjalla/keskivaiheilla olevat hakusanat, jossa vain etsitään eri mahollisuuksia ja vertaillaan parasta kilpailu on usein kovaa. Navigaatiovaiheessa oleva hakija taas usein tietää jo mitä on hakemassa, jolloin löytää haluamansa helposti esim yrityksen nimellä tai tarkoilla hakusanoilla. Navigaatiovaiheen käyttäjistä 76% käyttää palvelua tai ottaa yhteyttä jo saman päivän aikana. 

Tärkeää hakukoneoptimointia tehdessä on tuntea yrityksen liiketoiminta. Myydäänkö tuotetta vai palvelua lokaalisti vai onko se kaikkien saatavilla. Missä on siis potentiaalisimmat asiakkaat. Esimerkiksi asiakkaamme Barot’sin liiketoiminta on hyvin lokaalia. Tämä tarkoittaa siis sitä, että Google haku minulle Jyväskyläläisenä näyttäytyy erilaisena kuin Rovaniemeläiselle hakusanalla hampurilainen. Barot’sille onkin oleellista pärjätä hakukoneissa paikallisesti, jotta lähialueen ihmiset pystyisivät aina myyntisuppilon alkupäästä ajautumaan aina tilaukseen asti. 

 

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää? 

Mitä sinä teet kun kuulet uudesta tuotteesta tai haluat löytää lisätietoa jostain asiasta. Lähes 90% käyttäjistä suuntaavat google.fi osoitteeseen, ellei se ole jo valmiiksi aloitussivustona. Tämän vuoksi eri hakusanoilla menestyminen hakukoneissa on tärkeää. Ihmisten ostokäyttäytymisen vuoksi yhä enemmän ihmiset vertailevat tuotteita, jolloin sijoittuminen Googlessa lisää liiketoimintasi luotettavuutta. 

MOZ:in tilastojen mukaan 89% verkko-ostamisesta tapahtuu hakukoneiden kautta. Mikäli sijoitus Googlessa ensimmäiselle hakusijalle klikkausprosenttisi on 36%. Toisen sijan klikkausprosentti on enään 13% ja kolmannen 10%. Ensimmäisen hakusivun viimeisestä sijasta enään 3% ihmisistä klikkaavat sitä. 

Tämän vuoksi on tärkeää, että liiketoimintasi sijoittuu haluamallasi hakusanoilla ensimmäisenä Googlessa. Menestymällä orgaanisesti hakusanoilla ohjaat sivustollesi laadukasta ja ilmaista kävijäkuntaa, kun taas maksettua hakusanamainontaa käyttävät maksavat jokaisesta sivuston klikkauksesta vaikka kävijä ei tuotetta/palvelua käyttäisikään. 

Miten parantaa hakusananäkyvyyttä? 

SEO methodology

Hakukonenäkyvyyden parantamiseksi on tunnettava oman liiketoiminnan lisäksi miten hakukoneet toimivat. Hakukoneille merkittäviä seikkoja sivustollasi on sen tekninen toteutus, sivuston sisältö sekä sivustoon vaikuttavat ulkoiset tekijät. Pienilläkin hakusanamuutoksilla voi olla suuriakin merkityksiä siihen kuinka paljon saat liikennettä sivustollesi. Menestyminen hakukoneissa on pitkäjänteistä työtä eivätkä muutokset tapahdu päivissä. Varsinaisia suosituksia sijoituksen paranemiseen ei ole, kuitenkin mitä enemmän sisältöä sitä parempi menestys hakukoneissa. 

‘’Organize the world’s information and make it universally accessible and useful’’ 

-Google 

 

Tekninen toteutus 

Sivuston tekniseen toteutukseen on ymmärrettävä miten sivustot rakentuvat sekä miten hakukoneet sitä tulkitsevat. Visuaalisesti näyttävä sivusto ei tarkoita hyvää hakukonesijoitusta. Hakukoneet eivät lue tekstisisältöjä vaan sivuston sisäisiä koodeja sekä indeksejä, joiden perusteella sijoittavat sivustot järjestykseen. Esimerkiksi on tärkeää nimetä kuvat liiketoimintaasi kuvaamalla tavalla ja lisätä kuvien taakse alt-teksti, sillä hakukoneet eivät näe kuvaa vaan sen takana olevan sisällön. Hakurobotit siis näkevät yhden sivuston sijaan koko sivuston verkoston, joista hakurobotit löytävät teknisesti oikein rakennetut sivustot ja lisäävät ne tietokantoihinsa. 

Teknisessa toteutuksessa pääseikkoja, joita tarkkailla on sivuston sisäiset linkitykset (linkityksillä verkkosivustosi kasvaa), URL-osoitteen rakenne, sivuston nopeus sekä mobiiliystävällisyys. Sivuston rakenteen tutkimiseen on monenlaisia työkaluja, joilla voidaan tarkistaa sivuston tekninen laatu.  

Hakukoneoptimointi sivurunko

Käyttämiäni työkaluja: 

  • Chromen Lighthouse laajennus 
  • Google page speed insight 
  • GTmetrix 
  • Check my link Chrome-laajennus 

Vaikka sivuston tekninen toteutus on tärkeä osa-alue on silti tärkeää, että sivusto on responsiivisesti rakennettu. Tällä tarkoitetaan, että sivut muovaantuvat aina käyttäjän päätelaitteelleen soveltuvaksi. Käytettävät nettisivut sitouttavat ihmisiä viettämään enemmän aikaa verkkosivuilla ja tutkimaan usempia sivuston sisäisiä sivustoja. Google tulkitsee myös ihmisten käyttäytymistä sivustolla, joten mitä enemmän ihmiset viettävät sivustollasi aikaa sitä paremmin Google rankkaa sinut hakukoneissa. 

  Verkkosivujen sisältö 

Ihmiset käyttävät hakukoneita saadakseen heidän tarpeisiin soveltuvaa tietoa. Mitä enemmän sivusto tuottaa laadukasta ja arvopohjaista sisältöä käyttäjälleen sitä parempi. On oleellista, että sivustot vastaavat juuri haluamasi hakusanoja mitä ihmiset mahdollisesti tulevat käyttämään. 

Sisällön luominen on iso projekti, joka vaatii huolellisuutta. On selvitettävä nykytilaa millä hakusanoilla ihmiset nyt löytävät sivustollesi, tehtävä kattava sisältösuunnitelma sekä tuotettava sisältöä. Koko kokonaisuus ei hoidu pelkästään vasemmalla kädellä vaan vaatii parhaillaan yhden täysipäiväisen henkilön sitä toteuttamaan. 

Miten ihmiset löytävät sivustolle? 

Nykypäivänä hakukoneet ovat kehittyneet hurjasti. Hakukoneet haluavat ohjata sivustollesi vain siinä tapauksessa, mikäli sivustosi sisältö vastaa sen hakuihin.  Yksi helppo tapa selvittää miten asiakkaat löytävät sinut tai millä hakusanoilla liiketoimintaasi hakisi on yksinkertaisesti kysyä asiakkaalta. Tällä tapaa saat varmasti isossa kuvassa kuvan millaista sisältöä voisit jatkossa ruveta tuottamaan. Kuitenkin tarkemman kuvan saamiseksi voidaan käyttää monenlaisia työkaluja, joista näet mm. Tarkempia hakulausekkeita, kilpailutilannetta hakusanoille sekä millä hakusanoilla nykyiset ihmiset löytävät sinut ja mihin hakusanoihin sinun kannattaisi panostaa. 

Esimerkiksi asiakkaamme valmistaa ja asentaa uusia ikkuna- sekä oviratkaisuja. Tämä toimiala on todella kilpailtu. Yksi asiakkaamme päätuotteista on liukuovi, joka myös on todella haettu termi. Pelkästään kun liukuovi voi tarkoittaa ulko-oveksi tarkoitettua liukuovea tai kaapiston liukuovea. Kovan kilpailun vuoksi halusimme löytää asiakkaalle potentiaalisempia hakusanoja, jotka toisivat nopeampia tuloksia. Liiketoiminnan kannalta potentiaalisempia hakusanoja löysimme mm. Lasiliukuovi, liukuovi terassille tai liukuovi mökille. Nämä hakusanat sekä lauseet olivat huomattavasti vähemmän haettuja, mutta vastasi huomattavasti potentiaalisemmin juuri asiakkaan liiketoimintaan. 

Käyttämiäni työkaluja sisällön tutkimiseen:  

  • Google search console 
  • Ubersuggest 
  • Ahrefs 
  • Google trends 

Miten tuottaa sisältösuunnitelma? 

Sisältösuunnitelman toteuttamiseksi tarvitaan tuottaa kattava hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksessa selvitetään mitkä ovat potentiaalisimmat hakusanat liiketoimintasi kannalta. Hakusanatutkimuksen toteuttamiseksi on hyvä valita esimerkiksi kolme eri runkosanaa (esim. Digimarkkinointi) liiketoiminnallesi sekä muutamia hakulausekkeita (PK yritys digimarkkinointi). 

Hakusanatutkimusta tehdessäsi on hyvä seurata muutamia oleellisia seikkoja: 

Hakusanan käytettävyys. Kuinka hyvin hakusana vastaa liiketoimintaasi. Esimerkiksi jos liiketoimintasi olisi autohuoltamo pelkästään hakusana auto ei ole kovinkaan relevantti toiminnallesi. Kuitenkin esimerkiksi autohuolto + (mahdollinen paikkakunta) vastaisi liiketoimintaa huomattavasti kattavammin. 

Kuinka paljon hakusanaa haetaan (Search volume). Esimerkiksi ubersuggest -työkalu näyttää kuinka paljon keskimäärin haluamaasi hakusanaa haetaan kuukausitasolla. Mikäli hakusanaa ei haeta ollenkaan, ei se ole todennäköisesti sinulle relevantti. 

Hakusanan kilpailutilanne (SEO difficulty). Yleisesti paljon haettu hakusana omaa myös kovan kilpailun. Mitä kovempi SD hakusanalla on sitä haastavampi on sijoittua ylös hakusanoilla. Tämä myös tarkoittaa enemmän ja laadukkaampaa sisältöä.  Liiketoimintaa aloittavalle eniten kilpaillut hakusanat eivät välttämättä ole relevantteja. 

Hakusanatutkimuksen jälkeen voidaan toteuttaa sisältösuunnitelma. Sisältösuunnitelma kannattaa pyrkiä toteuttamaan hakusanatutkimuksen potentiaalisempien hakusanojen perusteella. Sisältösuunnitelmaa tehdessä on tärkeää pyrkiä tekemään siitä mahdollisimman tarkka ja huolehtia, että sisältö tulee vastaamaan juuri kyseistä avainsanaa. Kyseistä pääavainsanaa käytetään useimmiten otsikossa sekä URL-osoitteessa, jonka ympärillä käytetään pääsanaa täydentäviä avainsanoja, joiden tuloksia halutaan myös nostaa. 

Sisällön tuottaminen 

Kirjoittaminen voi olla monelle helppoa, mutta oikeanlainen hakukoneoptimoitu teksti vaatii harjoittelua ja ymmärrystä hakukoneista. Pääavainsanaa tulee käyttää otsikoissa, URL-osoitteessa sekä ensimmäisessä sekä viimeisessä kappaleessa vähintään kerran. Sisältöpankin sekä verkkosivustosi kasvaessa sivut vaativat sisäisiä linkityksiä, jotta sivustosi kasvaa sekä mahdollisesti jokin ulkoinen linkitys mahdollisuuksien mukaan.  

Sivustot tulisi olla myös riittävän pitkiä tekstimäärältään. Minimi sanamäärä tulisi olla vähintään 500 sanaa. Mikäli sivusto jää sanallisesti lyhyeksi hakukoneet lukevat sen epäluotettavaksi sivustoksi, joka näin ollen vaikuttaa sijoitukseesi hakukoneissa. 

Tekstiä kirjoittaessa on tärkeää muistaa responsiivisuus. Tekstiin tulisi tehdä selkeä otsikointi sekä ohjautuvuus eteenpäin kyseiseltä sivulta. Näitä Call to action nappuloita olisi hyvä sijoittaa vähintään tekstin loppuun, mutta mielellään useampia aina kun aihe vaihtuu riippuen mitä halutaan käyttäjän seuraavaksi tekevän. 

Jokaisen sivuston sisälle tulisi lisätä myös Meta-kuvaus. Tämä Meta-kuvaus on kuvaus mikä tiivistää sivustosi sisällön Googlen näkymässä. Tällä tekstillä pyritään ihmisiä klikkaamaan ja löytämään juuri hänen hakuunsa parhaiten soveltuva sivusto. Meta kuvaukset voi lisätä helposti WordPressissä esimerkiksi Yoast SEO– työkalulla, jolla pääset muutoinkin tutkimaan sisällön hakukoneystävällisyyttä. Lisäksi työkalu kertoo mitkä asiat tulisi korjata ja miten ne voit tehdä. 

 

Hakukoneoptimointi sivustorakenne 

Ulkoiset seikat 

Ulkoisilla seikoilla voit vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteesi.  Sivuston ulkoisilla seikoilla pyritään kasvattamaan sivuston luotettavuutta hakukoneiden silmissä. Sisäiset linkitykset kasvattavat sisäistä verkostoasi, mutta ulkoisella linkityksellä on sivulla mahdollisuus saada uusi ‘’tienhaara’’ sivustolle. Googlen silmissä tämä ulkoinen linkitys on merkittävä, sillä ulkopuolinen sivusto haluaa jakaa sivustoasi, joten sivusto tulkitaan luotettavaksi. 

Ulkoinen linkitys on kuitenkin asia mikä vaatii töitä kuten myös koko kokonaisuus. Helppo tapa saada ulkoisia linkityksiä on lisätä linkit verkkosivuillesi sosiaalisen median kanaviisi sekä jakaa esimerkiksi uudet artikkelit sosiaalisen median kanavissa yleisön nähtäviksi. Lisäksi näitä sivujakoja kannattaa halutessaan jakaa myös henkilökohtaisilla profiileilla. 

Monesti tänäpäivänä on helposti saatavilla monenlaisia verkkosivustoja joihin voit rekisteröidä verkkosivusi. Näitä verkkosivuja jotka ns. Kasaavat saman toimialan yritykset yhteen sivustoon on yksi ilmainen tapa hankkia linkki. Esimerkiksi ravintolaliiketoiminnassa on sivustoja mm. Eat.fi tai kaupungin omat sivut ja ravintolasektio, johon voit ilmoittaa ravintolasi ja saada näin sieltä linkin. 

Sosiaalisen median kanavien linkit eivät kuitenkaan ole se tehokkain keino, koska suoranaisesti niitä ei yhdistetä liiketoimintaasi, jolloin ulkoisten linkkien laatu korvaa tässä tapauksessa määrän. Laadukas ulkoinen linkitys tulee joltain toiselta luotettavalta saman aihepiirin tai liiketoiminnan alalta. Parhaassa tapauksessa linkki sijoittuisi vielä ulkopuolisen sivuston tekstisisältöön. 

Miten näitä ulkoisia linkkejä sitten hankitaan? Ensinnäkin oma sisältösi on oltava timanttista, jotta joku muu haluaisi linkata kävijänsä tutustumaan myös teidän verkkosivuihin. Täysin ilman minkäänlaisia vastapalveluksia ulkoisten linkkien saaminen on haastavaa. Helpompi lähestymistapa on esimerkiksi neuvotella asiasta uuden yhteistyökumppanin kanssa tai etsiä saman aihealueen liiketoiminta jonka kanssa mahdollisen yhteistyösopimuksen voisi tehdä. 

Ulkoisia linkityksiä, kuten myös muita informaatioita jaettaessa on huolehdittava, että jokaisella sivustolla on yhdenmukaiset tiedot. Mikäli tiedot poikkeavat toisistaan tulkitsee Google sen epäluotettavaksi tiedoksi, jolloin hakusijoitukset laskevat. Näitä tietoja on mm. puhelinnumero sekä osoite. 

 

Mittaminen 

Hakukoneoptimointia on hyvä pyrkiä mittaamaan. Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät hitasti ja vaativat pitkäjänteisyyttä. Kuitenkin tuloksia tulisi saavuttaa, sillä silloin koko optimoinnista ei ole hyötyä. Mittaamisella sekä analysoinnilla voit löytää uusia potentiaalisia hakusanoja, joita voit saada nostettua helposti ylöspäin. Tuloksia pystyt mittaamaan Ubersuggest työkalulla, johon voit tehdä mm. avainsanaseurontoja sekä tietenkin Google Analytics työkalulla. 

Seurattavia asioita hakukoneoptimoinnissa: 

  • Tekninen toimivuus 
  • Hakusanojen sijoitus hakukoneissa 
  • Hakusanojen määrä 
  • Orgaaniset kävijät verkkosivuilla 
  • Sivustolla vietetty aika 
  • Orgaanisilla hauilla saadut yhteydenotot/tilaukset 
  • Linkitysten määrä 

 

Lopuksi 

Hakukoneoptimointi on todella vaativaa työtä. Itse muutamissa asiakasprojekteissa sitä olen päässyt tekemään. Hakusanasijoituksia olemme lähinnä pyrkineet nostattamaan sivuston rakenteen muutoksilla sekä uudella tuotetulla sisällöllä. Tuloksiakin olemme saaneet tietyillä hakusanoilla. Kuitenkin esimerkiksi tuo ikkuna ja ovi asiakkaamme toimiala on todella kovasti kilpailtu (monessa SD +60/100), joten vaatisi optimointi paljon uutta ja laadukasta sisältöä näissä kovimmin kilpailluilla sanoilla. Kuitenkin vähemmän kilpaillut hakusanat ovat nousseet parhaillaan sijalta 8 Googlen hakusivulta aina top 4 sijoitukseen asti ja sillä saatu lisättyä orgaanista liikennettä. 

Kuitenkin itsellä on vielä paljon parannettavaa ja kehitettävää hakukoneoptimoinnissa. Suurimmat kehityskohteet ovat verkkosivujen tekniikka sekä sisällön toteuttaminen. Kehitys vaatii paljon konkreettista työtä, jota onneksi myös jatkossa pääsee toteuttamaan. 

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!