Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi nukumme?

Kirjoitettu 11.12.19
Esseen kirjoittaja: Tatu Levänen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Miksi nukumme?
Kirjan kirjoittaja: Matthew Walker
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki tietävät riittävän unensaannin olevan todella tärkeää, mutta suuri osa päättää silti elää unenpuutteessa. Kirja saa ajattelemaan kuinka itse nukun ja nukunko tarpeeksi. Kaikki tuo tieto unen tärkeydestä minkä kirja antaa saa todella arvostamaan omaa untaan. On myönnettävä, että illalla puhelimella menee itselläni ihan liian kauan aikaa vaikka voisin mennä jo ihan hyvin nukkumaankin. On tyttöystäväni Lauran ansiota että olen opetellut menemään ajoissa nukkumaan. Yksin ollessani saatan valvoa huomaamatta yön pikkutunneille, mutta Lauran ansiosta menemme useimpina arki-iltoina 10 aikaan sänkyyn.

Unen hyödyt ovat kiistattomia. Se auttaa muistia ja oppimista, se parantaa sydämen ja verisuonten toimintaa. Lisäksi minun mielestäni nukkuminen on ihan kivaa. Miksiköhän sitä sitten jotenkin mielessään välttelee illalla viimeiseen asti nukkumaan menoa? Unessa sentään saattaa päästä joskus olemaan oikea supersankari. Kirjan mukaan viimeisenä ennen nukkumaanmenoa kerratut asiat jäävät päähän parhaiten. Tästä voisi ottaa käytäntöön lukemisen tärkeyden juuri ennen nukkumaanmenoa. Ei ehkä kannata katsoa hauskoja kissavideoita viimeisenä ennen nukkumaanmenoa jos ei halua polttaa niitä verkkokalvoilleen pitkäksi ajaksi pyörimään.

Ihmisen nukkuminen on muuttunut ajansaatossa. Ihmisillä on aina ollut erilaisia vuorokausirytmejä, ennen nämä rytmit ovat toimineet paremmin harmoniassa. Kollektiivinen hereilläoloaika on näin ollut paljon pienempi kun osa heimosta on mennyt nukkumaan aiemmin ja osa myöhemmin. Heimolla ei ole silloin niin suurta uhkaa vaaroille. Nykyisin yhteiskunta suosii vahvasti aamuvirkkuihmisiä. Toimistojen aukioloajat ovat 8-16. Osalle ihmisistä sopisi paremmin työskentelyyn 10-18 jotta turvattaisiin täysi yöunen saanti. Lisäksi joissain Afrikkalaisissa heimoissa nukutaan vieläkin kahdessa osassa vuorokauden aikana. Yöllä nukutaan täysi 8 tunnin yöuni jonka lisäksi iltapäivällä otetaan 30-60 minuutin päiväuni. Voisikohan tätä hyödyntää nykypäivänäkin tehokkaammin? Voi kun olisi jokin kätevä paikka nukkua tehokas powernap toimistolla rauhallisessa paikassa. https://gosleep.fi/

Meidänkin Tiimistä erottaa eri tyyppisiä vuorokausirytmejä. Jotkut toimivat hyvällä sykkeellä jo aamusta lähtien, kun taas toisten rytmi on painottunut enemmän ilta-aikaan. Olisiko tehokkainta varmistaa kaikkien saavan täysi 8 tunnin yöuni sillä että aloitettaisiin työt vasta kello 10? Itse olen ainakin huomannut olevani enemmän iltavirkku. Vaikka pystynkin menemään sänkyyn tyttöystäväni kanssa samaan aikaan kello 10 menee minulla jonkin verran pidempään, että nukahdan. Meneeköhän minun cirkadiaaninen rytmini niiin että saan tehokkainta unta myöhemmin riippumatta siitä monenko aikaan olen mennyt nukkumaan. Pystyn nimittäin viikonloppuisin nukkumaan tarvittaessa vaikka kuinka myöhään vaikka olisinkin mennyt nukkumaan tolkulliseen aikaan. Lisäksi omaa untani häiritsee ajoittain alkoholi, kuten varmasti monilla tiimiläisillänikin. Ehkei alkoholin tuomat vaikutukset itsessään ole niin pahoja, mutta kun se häiritsee yöuntani tuntuu kuin olisin krapulassa kolme päivää.

Kirjaa voi kyllä suositella varauksetta kaikille, sillä kaikkihan tarvitsevat unta ja niin harva nukkuu tarpeeksi. Kirjasta otan opiksi alkoholin ja kahvin vähentämisen sillä nämä häiritsevät selkeästi unta. Lisäksi otan tavoitteekseni lukea hieman juuri ennen nukkumaanmenoa jotta tiedot tallentuvat kovalevylleni.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!