Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Millaisia asioita opiskelijan tulisi opetella?

Kirjoitettu 26.01.18
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: EPIC - Nuoren yrittäjän käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Sami Mikkola & Martta Tervonen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.01. Oppiminen, 9.03. Yrittäjyys, 9.08. Henkinen kasvu

Millaisia asioita opiskelijan tulisi opetella?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Kuulostaako tutulta opiskelija, joka ei ole löytänyt omaa juttuaan? 

 

Kiertäessäni eri puolilla Suomea puhumassa niin opiskelijoille kuin opettajille, havaitsee monesti parhaiten niitä asioita, joihin tulisi panostaa koulutuksessa yhä enemmän. Kenttätyö onkin yksi tärkeä osa yrittäjyyskasvatusta, sillä ilman tietoa kentällä tapahtuvista asioista emme myöskään saa esille todellisia kehityskohtia.

Yksi suurimmista havainnoistani viimeisen vuoden ajalta on se, kuinka opiskelijoilla oleva käsitys omista kiinnostuksistaan, taidoistaan ja osaamisestaan vaihtelee todella paljon. Monet toisen asteen opiskelijoista ovat joka vuosi siinä tilanteessa, jossa heidän pitäisi alkaa miettimään omaa tulevaisuuttaan. He tavoittelevat selkeytystä esimerkiksi jatko-opiskeluiden tai oman unelmien työpaikkansa osalta.

Unelmien ja tavotteiden jahtaamisesta saattaakin tulla positiivisen ja innostavan asian sijaan joillekin lannistava ja epävarmuutta aiheuttava asia. Pitäisikö jo nyt kaikki olla selvänä ja minun osata kaikkia näitä asioita, joita työelämässä tarvitaan?

Olin seurannut jo pidemmän aikaa EPIC – Nuoren yrittäjän käsikirjan etenemistä ja nyt vihdoin sain sen käsiini. Kirja itsessään on siinä mielessä suunnattu ehkä minua vähemmän suunnasta selvillä oleville ja ikäistäni nuoremmille, mutta koin tämän hyvänä deep divenä omaan työhöni, jossa innostan samoihin asioihin nuoria viikottain.

Olenkin halunnut viime aikoina keikoillani viestiä selkeästi sitä, että oman jutun jahtaaminen ei ole se tärkein asia opintojen aikana. Unelma-ammattiin ei tarvitse valmistua suoraan koulun penkiltä, eikä se seuraava jatko-opiskelupaikka ole välttämättä juuri sinulle se oikea. Sen sijaan haluan painottaa opiskelijoille sitä, että heidän tulisi kehittää heidän taitojaan niissä asioissa, jotka ovat universaaleja ja joita tarvitaan ihan jokaisella alalla. Tulipa opiskelijasta sitten yrittäjä, työntekijä tai mikä tahansa työelämäkenttään sijoittuva toimija, ovat nämä taidot tärkeässä osassa.

Näitä asioita myös EPIC – Nuoren yrittäjän käsikirja viestii. Omalla kohdallani kiinnitin huomiota varsinkin tutkimusmatkaan, jossa etsitään oma sisäinen juttu. Kirja kiteyttääkin hyvin sen, mistä oma juttu koostuu. Se on nimittäin:

  • Jotain sellaista, jossa on taitava
  • Jotain sellaista, josta on hyötyä muille sekä
  • Jotain sellaista, jota henkilö haluaa tehdä intohimolla

Painotin juuri paria päivää aiemmin Savokiertueellani opiskelijoille sitä, kuinka tärkeää asioiden tekeminen konkreettiseksi on. Nuoren yrittäjän käsikirja tuokin pelottavan hyvin näitä samoja ajatuksia esille. Kynän ja paperin ottaminen esille ja oman tekemisen tarkasteleminen on yksi askel kohti omaa juttua. Olin siis periaatteessa vienyt kirjan oppeja jo käytäntöön ennen sen lukemista.

Kaikessa tässä, omassa toiminnassani sekä kirjassa puhutaan työelämätaidoista. Mielestäni onkin enemmän kuin mahtavaa, että eri toimijat ovat ajamassa samaa positiivista asiaa ja innostamassa nuoria kohti tulevaisuutensa luomista.

Työelämätaidot ovat koulutusuudistuksien myötä yhä lähempänä niin opettajaa kuin opiskelijaa. Hankalien termien taakse kätkeytyy kuitenkin hyvin selkeä sanoma: tarvitsemme yksilöllisiä mutta tiimityötaitoisia osaajia, jotka omaavat kykyä ratkaista ongelmia sekä pystyvät soveltamaan opittuja asioitaan käytäntöön työelämässä. Itsensä johtamisen taidot korostuvat, kun työelämä muuttuu yhä tavoitteellisemmaksi.

Nuoren yrittäjän käsikirja onkin kokoelma kaikkea sitä, mihin myös yrittäjyyskasvatuksella tähdätään. Kirja on täynnä erilaisia miettimään laittavia harjoituksia ja kannustinlauseita, mutta samaan aikaan se sai minut miettimään, että hukkuvatko nuoret tähän luovuuskannustustulvaan? Itsekin painotan hyvin paljon oman jutun löytämistä ja unelmiin tähtäämistä, mutta voisiko asioita tehdä jotenkin konkreettisemmaksi? Ikkunasta hyvällä säällä ja tuurilla pilkistävän unelmavision sijaan halusinkin tämän jälkeen konkretisoida omia ajatuksiani ikään kuin toimintaohjeiksi, jotka ovat mahdollisimman selkeitä.

Haluankin loppuun kiteyttää sanomani kaikille niille opiskelijoille, jotka miettivät, millaisia asioita tulisi opiskeluaikana opetella. Nämä taidot ovat niitä, joita jokainen pystyy kehittämään, vaikka oma tulevaisuus olisi vielä harmaata sumua, oman jutun löytäminen ja korulauseet unelmista olisivat vieraita.
Tässä oma viestini kaikille opiskelijoille:


ÄLÄ OPETTELE HYVÄKSI KEKSIMÄÄN ONGELMIA, OPETTELE RATKAISEMAAN NIITÄ.

ÄLÄ OPETTELE ULKOA TEORIOITA JA ASIOITA, OPETTELE SOVELTAMAAN NIITÄ KÄYTÄNTÖÖN.

ÄLÄ OPETTELE ASETTAMAAN UHKAKUVIA, OPETTELE ASETTAMAAN TAVOITTEITA.

ÄLÄ OPETTELE ASIOITA YKSIN, TUTUSTU ROHKEASTI UUSIIN IHMISIIN.

 

Tomi Rytkönen
tomi@opiskelijayrittajyys.fi
https://opiskelijayrittajyys.fi
044 355 4847

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!