Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Minä vai me?

Kirjoitettu 09.10.18
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pillillä vai pasuunalla? Viestinnän käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Liisa-Maria Patjas ja Leea Seppänen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.01. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jokainen ihminen viestii aina, tahtoipa sitä tai ei. Myös hiljaisuus koetaan viestinnäksi. Henkilökohtaisen viestinnän lisäksi jokaisessa yrityksessä on tärkeää hallita viestinnän perusteet. Ulkoinen ja sisäinen viestintä ovat elinehtoja yritykselle. Kirjassa ”Pillillä vai pasuunalla? Viestinnän käsikirja yrittäjälle” Katleena Kortesuo, Liisa-Maria Patjas, sekä Leea Seppänen antavat hyviä ideoita viestinnän aloittamiseen. Näitä oppeja on hyvä hyödyntää Projektitoimisto Potentian viestinnässä, kuin omassa henkilökohtaisessa viestinnässä.

”Jos et itsekään tiedä, kuka olet ja mitä teet, ei sitä voi asiakaskaan tietää.”

Yrityksen aloittaessa on tärkeä tiedostaa, mitä yritys tekee ja kenelle se tekee. Yrityksen on luotava strategia, jonka mukaan se toimii. Koska me olemme projektitoimisto, on ollut haastavaa luoda tietynlaista strategiaa. Haluamme ratkaista yritysten liiketaloudellisia haasteita, joten emme tarjoa pääsääntöisesti mitään tiettyä tuotetta tai palvelua. Otamme yhteyttä asiakkaisiin ja pohdimme yhdessä, mikä heidän liiketaloudellinen ongelma voisi olla ja yritämme ratkaista yhdessä sen tarjoten samalla työvoimaa kuin ideointia. Yrityksemme on saanut kuitenkin kysymyksiä: Mitä me teemme?

Tämä on vielä haastava kysymys. En osaisi kertoa lyhyttä hissipuhetta vielä tuntemattomalle meidän yrityksestä. Olemme valmiina kaikkeen, koska 15 hengen tiimistä löytyy valtavasti erilaista osaamista. Pystymme hyödyntämään jokaisen vahvuuksia johonkin toimeksiantoon.

Onneksemme Tiimiakatemia on tuttu Jyväskylän keskuudessa, joten paikalliset yritykset tietävät meidän tarkoituksen. Tässä näen vain ongelmana sen, että yritykset sekoittavat helposti tiimit toisiinsa. Suurimmalla osalla yrityksillä on jäänyt hyvä kuva tiimiakatemialaista ja heidän suuresta innosta tarttua erilaisiin toimeksiantoihin. On tärkeää myös muistaa, että olemme opiskelemassa yrittäjyyttä. Välttämättä miljoonabisnes ideaa ei löydy ensimmäisen vuoden aikana tai koko opiskelujen aikana, mutta kuinka turvallisen ympäristön saamme yrityksemme pyörittämiselle Tiimiakatemialla. Vaikka emme vielä omista päätuotetta tai palvelua voimme kuitenkin viestiä yrityksestämme ulkopuolisille asiakkaille.

 

Ulkoinen viestintä Potentiassa

Näemme tärkeänä sosiaalisen median, joten olemme perustaneet Instagramin, Facebookin ja Linkedinin, jonne päivitämme tehdyistä projekteista ja arjen meiningeistä kuvia. Nettisivut ovat vielä kesken, mutta valmistuvat pian, joten saamme asiantuntevamman kuvan ulkopuolisille.

Jokainen esiintyminen, asiakaskäynti ja puhelu ovat ulkoista viestintää. Tämä kertoo, minkälainen yritys me olemme ja haluammekin luoda hyvän kuvan jokaiselle henkilölle ja yritykselle kehen otamme yhteyttä. Kuten kirjassakin todetaan, että luotettavin markkinointiviestinnän keino on puskaradio, sekä verkostojen suosittelut. Kun hoidamme aspamarkkinoinnin eli asiakaspalvelun erinomaisesti, nopeasti ja kattavasti, yritykset kertovat hyvistä kokemuksistaan eteenpäin.

Nettisivut ovat pakolliset jokaiselle yritykselle nykypäivänä, mistä täytyy löytyä kaikki tarvittavat yhteystiedot ja tiedot ketä me olemme ja mitä teemme. Lisäksi kirjassa annetaan vinkkejä hakukoneoptimointiin. Tämän avulla saadaan nettisivut helpommin hakukoneiden löydettäväksi ja näin paremmin asiakkaiden löydettäväksi.

Tärkeimmät pointit hakukoneoptimointiin:

  1. Linkitä eri nettifoorumit yhteen. Blogipäivitykset Facebookiin, Youtube videot blogiin, Instagram päivitykset Facebookiin jne.
  2. Kirjoita säännöllisesti oman alan avainsanoja. Kuten Projektitoimisto Potentian kohdalla markkinointi, tapahtumatuotanto, projektitoimisto, Potentia, projektit, tempaukset jne.
  3. Jos toimit tietyllä toimialueella, käytä paikkakunnan nimeä sisällöissä.
  4. Laita otsikoihin kaikki oleellinen ja tärkeimmät asiat. Hakukoneet tykkäävät enemmän otsikosta kuin leipäteksteistä.

Ulkoinen viestintä on elinehto yritykselle, mutta niin on myös sisäinen viestintä. Ilman tätä tiimimme ei toimisi tehokkaasti.

 

Sisäinen viestintä tiimissämme

Tiimimme koostuu monenlaisista persoonista, joka on erittäin hyvä asia. Taitava tiimiläinen ei ole tuppisuu, mutta ei myöskään kommentoi jokaista asiaa pyytämättä. Näin alussa, olemmekin kokeneet haasteita dialogissa. Kuinka saamme kaikki ääneen palavereissa tai kuinka saamme hillittyä niitä ihmisiä, jotka antavat mielipiteitä joka asiaan. On osattava kunnioittaa toisia, antaa puheenvuoroja, perustella omat näkemyksensä, sekä osoittaa mielenkiintoa keskusteluun. Ei ole kovin kunnioittavaa, jos puheenvuoron aikana joku kirjoittaa tietokoneella tai katsoo kännykästä sähköposteja samaan aikaan. Myös sanaton viestintä kertoo mielenkiinnostasi. Millainen asento sinulla on tai millaisia eleitä esität. Näihin on tärkeää kiinnittää huomiota itsensä kohdalla, jottei anna vääränlaista kuvaa omasta toiminnastaan.

 

Minä vai me?

Tiedostatko miten puhut toisista tiimiläisistä? Luomme jonkinlaista henkeä läsnäolijoihin keskusteluilla– joko yhdistävää tai erottavaa. Kirjassa annetaan esimerkki:

”Pitää olla tosi varovainen, jos te menette asiakkaan luo ja esittelette tämän näin provosoivasti.”

  • Riskinä syyttävä sävy.

”Pitää olla tosi varovainen, jos me mennään asiakkaan luo ja esitellään tämä näin provosoivasti.”

  • Vahvuutena osallistuminen ja yhteinen vastuunkanto.

Tästä esimerkistä huomaa heti eron. Itselläni ja tiimiläisillämme on välillä ongelmana puhua paljon minä muodossa. Kun asian tiedostaa, siihen on helpompi kiinnittää huomiota ja muuttaa käytöstapaansa.  Me-puheesta tulee yhteenkuuluvuuden tunne ja se sitouttaa ryhmää yhteisen tavoitteen eteen.

Jotta meidän tiimin sisäinen viestintä saadaan toimimaan, tarvitsemme siihen tietyt toimintaedellytykset. Ensimmäisenä meidän täytyy tuntea toisemme. Täytyy tietää, ketä tiimissämme on ja millaisia vahvuuksia kelläkin on. Tähän vaadimme tutustumista ja paljon yhdessä vietettyä aikaa. Näin syntyy luottamus ja yhteishenki muuttuu paremmaksi. Toisena toimintaedellytyksenä täytyy sanoa tavoitteet ääneen. Tiimi ei voi edetä oikeaan suuntaan, jos ei tiedetä mitä kohti mennään. Tähän olemmekin löytäneet ratkaisun ja laittanut tavoitteet tämän vuoden loppuun asti. Kolmanneksi täytyy asettaa reunat. Tämä voi esimerkiksi olla käytössä oleva aika tai luoda tiimin yhteiset säännöt, joita noudatetaan.

 

Sisäisen viestinnän välineet

Olemme ottaneet tiimillemme käyttöön Slack -sovelluksen. Tämä on ollut hyvä viestintäväline tiimimme sisäisessä viestinnässä, jossa tiedotamme ajankohtaisista ja tärkeistä asioista. WhatsApp -sovellus toimii joutavimpien asioiden ja yleisen keskustelun alustana. Lisäksi olemme luoneet Drive kansion, johon jaamme tiedostot. Nämä ovat olleet alkuun hyviä viestinnän välineitä ja näillä tulemme luultavasi jatkamaan.

Kirjassa suositellaan vahvasti oman blogin perustamista. Itse näen blogin perustamisen hyödyksi, jos sen saa yhdistettyä nettisivujen yhteyteen. Nettisivujen yhteydessä oleva blogi antaisi lukijoilleen mielenkiintoisia artikkeleja meidän projekteista ja mitä me touhuamme Tiimiakatemialla. Koen kuitenkin, että sosiaalinen media (Facebook ja Youtube) toimivat nykypäivänä suositumpana kuin blogit.

Loppusanat:

Yrityksen viestintään tullaan panostamaan yrityksen perustamisesta alkaen. On hyvä tehdä viestintästrategia tulevalle kuukaudelle tai tulevalle puolelle vuodelle. Jotta viestintä saadaan toiminaan niin ulkoisesti kuin sisäisesti, se vaatii harjoittelua ja totuttelua. Uskon, että tiimimme viestinnästä kehittyy vielä erittäin hyvä ja saamme luotua asiantuntevan kuvan ulkopuolisille kuin myös sisäisen viestinnän toimimaan kunnolla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!