Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mindfulness Tietoisen läsnäolon läpimurto – Sarah Silverton

Kirjoitettu 15.02.19
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Mindfulness Tietoisen läsnäolon läpimurto
Kirjan kirjoittaja: Sarah Silverton
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mindfulness Tietoisen läsnäolon läpimurto – Sarah Silverton

Tämän kirjan valitsin, koska nykyään kuulee paljon höpötystä, että pitäisi olla mindfulnessia ja kuinka paljon se auttaa kaikessa. Päätin siis ottaa selvää mitä kaikki tämä hömpötys on. Valintaan myös saattoi osaksi vaikuttaa se, että kyseinen kirja oli merkitty kolmen pisteen kirjaksi ja näin auttaisi minua tiimiakatemian kirjapistehässäkässä.

Tämä mindfulneshan on hyväksyvää tietoista läsnäoloa, jota harjoitat erilaisten hengitys, liikkumis ja -kuunteluharjoitusten kautta. Mindfulnesissa pyritään pysäyttämään mielen jatkuva vaeltelu, pysähtymällä kuuntelemaan kehoa ja tuntemuksia. Tätä tekniikkaa kannattaa pyrkiä käyttämään myös reagoimalla ärsykkeisiin tietoisemmin. Eli ennen kuin aloitat esimerkiksi räyhäämään kollegalle, jostakin kommentista tai palautteesta, syvenny hetkeksi ja mieti mitä tunnet ja miksi tunnet näin. Tämän pitäisi auttaa ymmärtämään ja näkemään asian eri kantilta kuin että reagoisit siihen tunteella heti. Itse huomaan monesti, että juuri ennenkuin olen letkauttamassa jotakin harkitsematonta, mietin että miten tämä hyödyttää minua ja miksi.

Kirjan aloitettuani tajusin, että tämä mindfulness hömpötyshän pohjautuu hengitysharjoituksiin ja meditointiin joka on ollut omassa käytössäni jo vuosia. Tunnen, että monesti hulinapäivän jälkeen tarvitsen hetken hiljentymistä ja irtaantumista kaikesta. Kirjan luettuani tajusin kuinka olen pikkuhiljaa lipsunut näistä hetken hiljaisuuksista ja tuonut tilalle joitakin virikkeitä. Esimerkiksi päästyäni kotiin hyppään saman tien tietskarille tai vähintään otan puhelimen käteeni jota alan selaamaan. Samalla olen myös huomannut, että olen ollut stressaantuneempi ja reagoinut asioihin enemmän impulsiivisesti, kuin aiemmin. Jatkossa aloitan taas näiden hetkien viettämisen ja tutkiskelen vaikuttaako tämä omaan elämään ja hyvinvointiin.

Tekevä ja oleva mieli on kirjassa mainittu niin, että tekevä mieli auttaa keskittymään tehtäviin ja niistä suoriutumiseen. Tekevä mieli pitää huolen, että mielemme keskittyy tavoitteeseen ja kaikkeen mitä vaaditaan, että tuo tehtävä saadaan saavutetuksi. Tekevän mielen käyttö on siis ihmiselle elintärkeää, mutta pelkästään sen käyttö tuo myös huonoja puolia, sillä ohitamme pelkästään tehtäviin keskittymällä monia kokemuksien yksityiskohtia, joita kannattaisi havaita. Käytämme myös tekevää mieltä monesti vaikkei tarvitsisikaan, eli murehdimme tulevasta ja tunnemme, että jotakin tarvitsisi tehdä, sillä työ on vielä kesken. Oleva mieli taas keskittyy juuri tähän hetken tarkkailemiseen ja hetkeen ns. pysähtymiseen, jolloin havaitset asioita, jotka yleensä joka päiväisessä hulinassa vain sivuutat liikkuessasi tavoitettasi kohti. Tässä tilassa pystyt rauhoittumaan ja antamaan mielelle, sekä keholle aikaa toipua kaikesta vilskeestä. Kirjassa kehoitetaan tietoisesti tarkkailemaan missä tilassa tai moodissa milloinkin olemme ja vaihtelemaan niiden välillä.

Kirjan esimerkissä henkilö piti itselleen tärkeänä kesken työpäivän käydä kävelyllä puistossa ikäänkuin antamalla itselleen lepotauon ja virtaa loppupäivään. Henkilö kuitenkin huomasi kävellessään puistossa, että hän mietti vain samoja työasioita ja stressasi, eikä näin kävelystä saatu sitä hyötyä irti mikä oli tarkoituksena. Hän päätti tietoisesti käyttää ”olevaa mieltä”, kun käveli puistoon, jolloin hän huomasi puistossa luonnon yksityiskohtineen, kuuli lintujen laulun ja huomasi muut ihmiset puistossa. Tämä antoi sen hyödyn, jota hän kävelyltä alunperin haki eli virkistäytymistä ja mielensä ns. tyhjentämistä ennenkuin palaisi takaisin työasioiden pariin.

Uskon, että jokaisen täytyisi kiireiltään ja tavoitteiltaan myös pystyä pysähtymään ja arvostamaan niitä asioita, joita jo omistaa. Tämän kirjan lukeneena ”osaan” taas, ainakin hetken arvostaa kaikkea sitä mitä monesti pidän itsestääänselvyytenä. Näitä tekniikoita ja tätä kirjaa voin siis suositella tiimiläisilleni ja kaikille, jotka uskovat, että hetken hengähdys auttaa näkemään asiat selkeämmin ja tekemään tehtävät tehokkaammin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!