Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Missä tilassa myynti on?

Kirjoitettu 11.12.18
Esseen kirjoittaja: Tom Kaskinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntipsykologia
Kirjan kirjoittaja: Petri Parvinen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuulin omalta tiimiltäni, että tämä voisi olla minulle mahtava kirja. Jumankauta kuinka oikeassa he olivatkaan. Kuulin myös, että kirja on raskasta luettavaa, mutta mielestäni kirja oli aivan mahtava ja helppolukuinen. Jäin kirjaan heti koukkuun ja ahmaisin sen muutamassa päivässä.

 

Kirjassa on paljon pohdintaa ja ajatuksia asioista jotka minuakin on mietityttänyt ja kiinnostanut myynnistä. Yhtenä nostona, olen miettinyt miten ihmeessä myyjistä saataisi täysin rehellisiä ja asiakkaalle parasta ratkaisua etsiviä, kun tuotteita on monia ja palkkiot tuotteiden välillä vaihtelevat hurjasti?

 

Miksi myyjä myisi hänen näkökulmastaan paremman tuotteen asiakkaalle, jos toisesta tuotteesta myyjä saa itse huomattavasti paremman provision tai sen takia, että se on yritykselle kannattavampi valinta? Olen huomannut toistuvasti ajattelevani asiaa enkä ole päässyt itseni kanssa ratkaisun äärelle, mutta toivon keksiväni tähän jonkinlaisen ratkaisun. Myynnin johtamisen näkökulmasta tällä asialla on kuitenkin suuri merkitys asiakkaan tyytyväisyyden ja jatkuvuuden kannalta. Herää kysymyksiä. Kannattaako myyjille edes kertoa mitkä tuotteet ovat katteellisimpia, vai pitää kaikkia tuotteita heille samanarvoisina? Onko hyvän myyjän merkki se, että hän saa myytyä asiakkaalle sen huonomman ratkaisun paremman provision takia? Miksi asiat monessa yrityksessä on kuitenkin näin?

 

Minkälainen on oikeasti hyvä myyjä?

 

Olen työskennellyt teleoperaattoreilla, sekä paikoissa missä myydään Suomen kaikkia operaattoritarjoajia saman katon alla. Mielestäni operaattorit ovat pattitilanteessa liikkeissä, jossa tarjotaan heidän sekä heidän kilpailijoidensa tuotteita. Mitä hyötyä yritykselle on, jos heidän tuotteitaan myydään, mutta jos asiakas käyttää jo heidän palveluaan, sama myyjä yrittää kaikilla voimillaan myydä heille kilpailijaa tilalle? Tämänlaisissa tilanteissa ei olla koskaan ”maalissa”.

 

Ala on kuitenkin sellainen, millä tulee aina olemaan tietty määrä asiakkaita, ja se on monella tapaa nykypäivänä oletusarvo. Miten, ja kuka alaa tulee muuttamaan, ja milloin se tapahtuu? Mielestäni se on vain ajan kysymys.

 

Keskityn tässä nyt vain yhteen alaan, mutta mielestäni ala on jo siinä vaiheessa, että muutosta tarvitaan enemmän kuin koskaan. Ei ole mitään järkeä kilpailla pelkän hinnan perässä, ja se on asiakkaidenkin näkökulmasta tylsää.

 

 

 

Myyntiä pitää mielestäni alana muuttaa, tai ainakin osata ajatella eri tavalla kuin muut

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!