Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mistä koostuu kokonaisvaltainen hyvinvointi?

Kirjoitettu 06.12.17
Esseen kirjoittaja: Salla Kankaanpää
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aki Hintsan Voittamisen anatomia nousi alun perin esille eräissä treeneissämme, joissa puhuttiin tekemisestä ja ajankäytöstä – tai sen haaskaamisesta. Mikä on tärkeää ja mikä ei. En koe, että itselläni olisi kauheasti ”hukkahetkiä”, että siksi kokisin kirjan olevan juuri minulle. En myöskään ole mikään kovin suuri F1 -fani, ettäkö sen vuoksi olisin ottanut kirjan tutkittavakseni. Vaikkakin kirjan edetessä tunsin kuitenkin jokaisen kuljettajan, ehkä siksi että lapsuudessa forkkeli oli ainoa urheilulaji, jota seurattiin. Kirjan valitsemiseen oli oikeastaan kaksi syytä: kirjapisteet kuumottavat, kirjasta saa kolme pistettä ja Voittamisen anatomia löytyi Book Beatista äänikirjana, ajankäytön maksimoimiseksi.

Jo ensikuuntelukerralla vakuutuin Hintsan kerronnasta. Olen selittänyt kirjasta suu vaahdossa joka kerta, kun siihen tulee pienikin mahdollisuus. Olen innoissani sisällöstä, mutta myös sen takia, että olen löytänyt äänikirjojen maailman. Ne mahdollistavat jonkun muun asian tekemisen samalla, miten nerokasta! Olen nyt oivaltanut, miten koulukirjojen ei tarvitse olla tylsiä. Tosin tämä jälkimmäinen oivallus taitaa toistua jo jokaisessa esseessäni. Hintsan elämä on ollut hyvin moninainen ja mielenkiintoinen. Kirja sisältää paljon elämänhallintaan, terveyteen ja Hintsan filosofiaan liittyvää faktaa, mutta se on linkitetty taidokkaasti F1 maailmaan. Elävät esimerkit moottoriurheilijoista ja yritysmaailman johtajista tekevät tarinankerronnasta vakuuttavaa.  Voittamisen anatomia on kirja myöskin rohkeudesta ja periksiantamattomuudesta. Ne ovat piirteitä, joita todella ihmisissä ihailen ja millainen haluan itsekin olla.

Itsensä johtaminen

Viime vuonna Rajakadulla käsittelimme johtamisen kurssilla itsensä johtamista. MITÄ?! Olen pöyristynyt. Opetetaanko koulussa stressinhallintaa, kalenterinkäytön tai terveellisten elintapojen vaikutusta. Itsensä johtamisesta löytyy jopa yksittäisiä kursseja, joista saa opintopisteistä. Uskomatonta. Tämä kuitenkin ehkä lähinnä kertoo omista vahvuuksistani, itseni johtaminen on minulle luontaista. Se ei välttämättä ole kaikille yhtä helppoa. Aki Hintsa tarjoaakin kirjassaan itsensä johtamiseen uudenlaisen työkalun Menestyksen ympyrän, joka koostuu kuudesta eri osa-alueesta, joita ovat terveys, biomekaniikka, palautuminen, ruokavalio, aktiivisuus sekä henkinen energia. Täydellisyyttä näillä osa-alueilla ei tavoitella, mutta pyrkimys olisi päästä jokaisella osa-alueella ”riittävälle tasolle”.

Hintsa oivalsi aikoinaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ympyrän pyrkiessään yksinkertaistamaan omaa elämäänsä. Hintsa oli tuolloin ajautunut oravanpyörään pyrkiessään auttamaan muita ihmisiä. Omalle hyvinvoinnille tai perheelle ei tuntunut jäävän enää aikaa. Hän oli joka aamu herätessään väsynyt ja ärtynyt. Hintsa oli tottunut käyttämään LFA työkalua, jota mekin käytämme esimerkiksi projektien hallinnassa, ja sovelsi sitä nyt hyvinvointiin. Kun elämän osasia pilkkoo pieniin osa-alueisiin, ne on helpompi hahmotta ja tehdä niihin pieniä parannuksia. Hintsa ei kehoita muuttamaan kaikkea kerralla tai tekemään liian suuria muutoksia nopeasti, sillä ne eivät kanna pitkälle. Ottamalla pieniä askelia, maksimissaan kolme muutosta kolmen kuukauden ajan, elämänmuutos tulee olemaan pysyvä.

Menestys

Ennen kuin siirryn tarkemmin noihin kuuteen eri osa-alueeseen, haluan tuoda muutamia muitakin seikkoja esille, joita havaitsin kirjan sisällöstä. Kaikki varmasti tietää, että edesmennyt Hintsa oli uskossaan vahva. Olen sitä mieltä, että uskon asiat ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita, enkä paneudu eri uskontoihin tämän enempää. Itse kuitenkin koen, että on kauhean helppo olla ja elää kun on luottamus elämää kohtaan ja jokin johon uskoo. Välillä tapahtuu vastoinkäymisiä, elämä saattaa hetkellisesti romahtaa, huonot vaiheet voivat kestää kuukausia, jopa vuosia. Tärkeintä on kuitenkin luottaa siihen, että kaikki järjestyy. Se voi olla usko Jumalaan tai johonkin niistä, toiset uskovat kohtaloon tai karmaan. Pääasia, että uskoo ja luottaa tähän elämään ja kykenee ajattelemaan optimistisesti.

Motivaatio

Motivaatio on menestyksen avain. Ihminen pystyy uskomattomiin suorituksiin, kun jaksaa tehdä töitä sen eteen sinnikkäästi ja pitkäjänteisesti. Mistä sitten löytää motivaatio? Hintsa on valmentanut hyvin erilaisia urheilijoita ja hän korostaa kaikissa valmennusmetodeissaan yksilöllisyyttä. Ihmiset eivät toimi samalla tavalla, vaan jokaisella on oma juttunsa, mihin pyrkii ja millä keinoilla. Kun kykenet asettumaan toisen rooliin, pystyt ehkä oivaltamaan, mikä toista osapuolta motivoi. Puhumalla oikealla tavalla ja vetoamalla oikeanlaisiin asioihin saat ihmiset toimimaan haluamallasi tavalla.

Hintsa oli lääkäri, mutta myös valmentaja ja halusi kehittää itseään jatkuavasti sen saralla. Hän toi kirjassaan esille omia oivalluksiaan menestyksekkäistä valmennusmetodeista. Sen voi mielestäni siirtää suoraan Tiimiakatemian malliin. Hintsa tarkkaili ystäväänsä, etiopialaista pikajuoksijaa ja mietti hänen ylivoimaisuuttaan verrattuna esimerkiksi suomalaisiin juoksijoihin. Suomalaisille kaikki tehtiin valmiiksi, eikä meidän massaamme menestyminen urheilussa ole suinkaan ainoa keino menestyä elämässään. Hintsa puhui passiivisesta valmentamisesta. Ylimielisesti voin todeta saman eron olevan Tiimiakatemialla ja Rajakadulla. ”Normaalisti” kurssit annetaan valmiina kokonaisuutena, siihen kuuluu tietty sisältö, tietyt päämäärät ja tietyt mittarit, kuten tentit, jotka suoritetaan viimetipassa. Perinteisessä opiskelumuodossa päntätään ja lopulta oksennetaan kaikki tieto paperille, josta osa sitten siirtyy unholaan, kun seuraavaan vuoteen ei tarvitse edes miettiä opiskelemaansa. Tiimiakatemialla puolestaan itse mietitään omat tavoitteet ja kokonaisuudet sekä se, miten niihin päästään tai mikä sen lopulta mittaa. Toki jokainen on erilainen ja tärkeintä onkin tiedostaa itse, mitä opit ja miten opit.

Core – ydin

Kuten jo kerroin, Aki Hintsan menestyksen ympyrä koostuu kuudesta osa-alueesta. Niiden keskellä on kuitenkin kaiken keskipiste: ydin eli core.

Ydin koostuu kolmesta kysymyksestä:

  • Tiedätkö kuka olet?
  • Tiedätkö mitä haluat?
  • Kontrolloitko itse omaa elämääsi?

Kysymykseen vastaaminen ei aina olekaan niin helppoa, eikä niin ole itsenikään kohdalla. Monet määrittelevät statustaan työn tai koulutuksen perusteella, mutta ne ovat vain ominaisuuksia. Jos rakentaa oman identiteettinsä työn ympärille, mitä tapahtuisi, jos se menisikin alta. Hintsa kehotti pohtimaan omia arvojaan, mitkä ovat ne jutut, jotka itselle merkitsevät. Identiteetti tulisi rakentaa omien arvojen pohjalle.

Core herätteli minut tähän hetkeen. Kuka oikeasti olen? Olen energinen ja täynnä elämää. Aidosti innostun ja kiinnostun. Tykkään suunnattomasti auringosta, luonnosta, ihmisistä, ruuasta ja eläinlapsista. Olen esteetikko, nautin hirveästi kaikesta kauniista. Haluan tuottaa ihmisille hyvää mieltä ja sillä tavoin tehdä maailmasta parempi paikka. Vaikka mitä tapahtuisi en koskaan haluaisi kadottaa elämäniloani, se saattaa jopa olla arvokkainta, mitä minulla on. Tärkeimpiä arvojani ovat perhe ja ystävät, terveys ja hyvinvointi.

Tiedänkö mitä haluan? Haluni ovat hyvin ympäripyöreitä. Haluan olla yrittäjä (jatkossakin), koska se merkitsee minulle sekä vapautta, että vastuuta. Haluaisin joskus vielä asua ulkomailla. Ehkä. Haluan, että elämäni on mielekästä tulevaisuudessakin ja ennen kaikkea haluan olla terve ja voida kaikin puolin hyvin. Haluan päästä presidentinlinnaan itsenäisyyspäivänä. Haluan nähdä ja kokea kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Haluan opetella joogaamaan ja huolehtia itsestäni, sekä henkisesti että fyysisesti.

Kontrolloitko itse omaa elämääsi? Elämäni on ollut vuosikausia tosi hektistä. Ryhdyttyäni yrittäjäksi seitsemän vuotta sitten olin paikalla silloin, kuin asiakas sitä halusi. Toinen asiakas pääsi aamu kahdeksalta ja toinen puoli seitsemältä illalla. Keräilin asiakkaita ja totutin heidät siihen, että olen paikalla, kun he haluavat. Tilanne johti vuosien varrella siihen, että työtunteja kertyi viikossa 50-70h. Hauskaahan se oli aluksi, oli siistiä menestyä omalla tontillaan, toki se on upea juttu vielä tänäkin päivänä. Kouluun lähdettyäni, osa asiakkaistani luonnollisesti siirtyi muille tekijöille resurssien mukaan. Koska työ on myös henkireikäni, säästin osan asiakkaistani itselläni ja kehittäessäni itseäni ammatillisesti asiakasmääräni ovat jälleen kasvaneet. Työviikkoni ovat edelleen 20-35tuntisia opintojen ohella, eikä tähän ole edes laskettu aikaa, mitä teen markkinoinnin, ajanvarausten tai tilausten eteen. Koska asiakasvirtani on säännöllistä, pitkiä lomia on haasteellista pitää, joskus jopa vapaa viikonloppu aiheuttaa hankaluuksia. Työn ja opintojen kanssa tasapainottelu vaatii sen, että vuorokauden jokaiselle tunnille on jokin tarkoitus. Pohdiskellessani näitä asioita syntyi oivalluksia.

Hintsan kehottaessa miettimään omia arvojaan nousi ensimmäisenä mieleeni perhe ja ystävät. Minulla olisi niin paljon enemmän annettavaa läheisilleni, jos en puuduttaisi itseäni työmäärällä. On lukuisia kertoja, jolloin on sovittu yhteistä aikaa viikonlopun verran, josta varastankin vielä yhden päivän työntekoon.

Toinen, mitä koen laiminlyöväni, on Osuuskunta Mahtia. Tiimiakatemia tarjoaa upeita mahdollisuuksia niin talon sisällä kuin sen ulkopuolellakin, että tuntuu suorastaan hölmöltä olla tarttumatta niihin. Ei ole missään nimessä itsestään selvää, että olen osa sitä. Haluan ehdottomasti ottaa näistä vuosista kaiken irti ja tarttua sen tuomiin mahdollisuuksiin, matkustella ja luoda uusia ystävyyssuhteita. Olen Tiimiakatemiassa siksi, että näkisin vielä, mihin kaikkeen muuhun minusta olisi. Oman alan töitä ehdin tehdä koko loppuelämäni, mutta tämä mahdollisuus on vain kerran.

Voinko sitten vaikuttaa jotenkin itse näihin tekijöihin? No todellakin! Kimmokkeena Voittajan anatomiasta, aion nyt järjestää elämäni niin, että teen itse tulevaisuudessa vähemmän töitä. Pystyn sen yksinkertaisesti järjestämään niin, että koulutan itselleni osaavan henkilökunnan ja siirrän asiakkaani heille, enkä tee poikkeuksia. Keskityn opintoihin nyt vielä, kun se on mahdollista ja pyrin tarttumaan ainutlaatuisiin ja mielenkiintoisiin tilaisuuksiin. Opintojen päätyttyä en aio palata 70 tuntiseen työviikkoon, vaan teen asiakastyötä 8 tuntia päivässä 5 kertaa viikossa. Se on sekä minun, että asiakkaani etu. Kuluneen syksyn aikana kolme asiakastani on sairastunut burn outiin, heitä kuunnellessa olen hoksannut, etten varmasti itsekään kestä tätä tahtiani enää kovin montaa vuotta.

Menestyksen ympyrä

Coren lisäksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin muodostaa.

  1. Terveys
  2. Biomekaniikka
  3. Palautuminen
  4. Ruokavalio
  5. Aktiivisuus
  6. Henkinen energia
  1. Terveys ei merkitse vain sitä, ettei ole sairas. Terveyttä tulee vaalia ja ylläpitää. Itse olen terve ja koen omaavani myös terveelliset elämäntavat. Kohdallani on suuri riski sairastua mm. sydän ja verisuonisairauksiin. En varsinaisesti ole kantanut näistä vielä huolta, mutta vuosien lisääntyessä tulee kiinnittää entistäkin enemmän huomiota omiin valintoihinsa. Huolehtimalla oikeanlaisesta ravinnosta, itsestäni ja henkisestä sekä fyysisestä hyvinvoinnistani, pystyn pienentämään sairastumisen riskiäni.
  2. Biomekaniikka on anatomiaa ja fysiologiaa. Olen hirveän laiska venyttelemään tai huoltamaan kehoani. En ole ehtinyt hierojallekaan aikoihin. Haluan toteuttaa haaveeni joogasta (joka oli määrä aloittaa jo tänä syksynä), joka lisää liikkuvuuttani ja kehittää syviä lihaksiani. Mutta ennen sitä, voisin edes kerran viikossa nipistää salitreeniäni 15 minuuttia ja tehdä venyttelyt.
  1. Kiireisessä arjessani jää useimmiten arkisin unelle aikaa vain 6h. Kyllähän sen sitten loppuviikosta huomaa omassa vireystasossa. Hintsa korosti kirjassaan, miten tärkeää aikuisen ihmisen olisi nukkua vähintään 7,5h joka yö. Olen aina ollut hyvä nukkumaan ja nukun aina, kun siihen on mahdollisuus. Ei ole asiaa, joka minua valvottaisi, ainoastaan Mahtiaan tai omaan yritystoimintaani liittyvät työt, joita teen yömyöhään. Hintsa luetteli lukuisia terveyshaittoja, joihin uni vaikuttaa ja niinhän se on, että uni on monesti paras lääke. Koska pidän kalenteria kaikesta, pyrin kirjaamaan kalenteriin ajan myös nukkumiselle, jotta tuntimäärä täyttyisi ja välttäisin uuvuttamasta itseäni univajeella.
  1. Hintsa lainaa kirjassan jotakuta ravintoterapeuttia hyvin ”jos et tiedä, onko ruokasi uinut, kävellyt vai kasvanut puussa, älä syö sitä”. Mitä prosessoidumpi ruoka, sitä huonompi juttu. Mietin asiaa syödessäni välipalaani proteiinivanukasta. Olen aina ollut melko huoleton ruokieni suhteen. Kaapistani löytyy hyvin yksinkertaiset perus raaka-aineet, sillä en ole kovin innovatiivinen kokki. Perusruoka on aina ollut mieleeni. Nautin toki hyvästä ruuasta ja herkuttelen silloin tällöin ravintoloissa. Ollessani tänä syksynä kosmetologipäivillä, yksi asiantuntija luennollaan kertoi pitkän elämä salaisuuden ja ruokavaliosuosituksensa: ”syökää, juokaa ja iloitkaa, sillä elämä on lyhyt ja raskas”. Myös Hintsa neuvoi pitämään järjen päässä, 80/20 sääntö pätee hänen mukaansa tähänkin. 80% terveellistä ruokavaliota, sopivasti kasviksia, proteiininlähteitä ja hiilihydraatteja. 20% on lupa herkutella ja nautiskella. Uskon kuitenkin ruokavalion ja suoliston hyvinvoinnin olevan suuri osa ihmisen yleistä hyvinvointia, joten jokaisen tulee löytää juuri itseään parhaiten palveleva ruokavalio.
  1. Liikunta on minulle itselleni avaintekijä jaksamisessa, vaikka se vaatiikin varhaisia heräämisiä. Pyrin treenaamaan salilla 4-5 kertaa viikossa. Toki liikunta on itselleni tärkeä juttu siinäkin mielessä, että se on päivästä se minun oma hetkeni. Kirjassaan Hintsa kertoi hyviä esimerkkejä hyötyliikuntaan. Ymmärrän, että elämässä saattaa tulla niin kiireisiä aikoja, ettei ehdi jumpalle. Aion itsekin käyttää jatkossa enemmän portaita, päivittäiset välimatkat kävelenkin jo. Olen huomannut omassa jaksamisessani huiman eron vuoden takaiseen, jolloin en saanut koko syksynä liikuntaa mitenkään mahtumaan kalenteriini.
  1. Henkinen energia. Vaikka manailin aikaisemmin työmääriäni ei pidä kuitenkaan unohtaa sitä, miten paljon saan myös työstäni ja asiakkaistani iloa! En pysty edes kuvailemaan, miten paljon saan isoa kohtaamisista asiakkaideni kanssa. Olen saanut tärkeitä elämänohjeita, lukuisia kiinnostavia keskusteluja ja perspektiiviä elämääni asiakkailtani. Saan valtavasti energiaa myös ystävistäni ja perheeni kanssa viettämästäni ajasta. Hintsa korostaa, ettei arjessa tarvitse olla laatuaikaa, vaan ihan tavallista aikaa läheisten kanssa. Muita henkisen energian lähteitä on ihmisten ja työstä saaman energian lisäksi oman ajan varaaminen, sekä esseen alkupuolella pohtimani perusarvot ja niiden mukaan elämistä.

Suosittelen Aki Hintsan Voittajan anatomiaa jokaiselle, sillä koen, että jokaisella on enemmän tai vähemmän aihetta kerrata hyvinvoinnin peruspilareita. Itse voin todeta elämäni olevan ihan hyvällä mallilla näitä osa-alueita tarkkaillessa. Tärkeintä olisi löytää vielä tekemäni työn määrässä kultainen keskitie, niin että saisin siitä vielä vuosikymmeniä eteenpäin iloa rasittamatta itseäni liikaa. Aion muistaa Hintsan esimerkin elämän yksinkertaistamisesta jatkossakin, sillä niin helposti ajautuu vain oravanpyörään ja suorittamiseen. Täytyy pysähtyä useammin ja nauttia hetkistä enemmän.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!