Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mitä menestyminen vaatii

Kirjoitettu 31.05.16
Esseen kirjoittaja: Mikko Niemelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Mika Poutala
Kirjan kirjoittaja: Mitä menestyminen vaatii
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Joulun alla ilmestyneen Mika Poutalan kirjan ”Mitä menestyminen vaatii?”. Kirjan nimi kuvastaa hyvin paljon käsiteltäviä asioita. Tavoitteet: niiden asettaminen ja niihin pääseminen, epäonnistuminen, unelmat toimivat avainsanoina, muutamia luetellakseni. Teos pohjautuu vahvasti Poutalan omaan uraan kansainvälisen huipun pikaluistelijana ja tarkkaan käydään mm. Olympilaisiin valmistavaa kautta. Tyyliltään kirja on vähän jenkkityylistä ”ryysyistä rikkauksiin” – meininkiä johon on lisätty perisuomalaista nöyryyden twistiä. Summa summarum, erittäin hyvä ja helppolukuinen kirja.

 

Muutos

Ennen kuin mennään tavoitteiden asettamiseen käydään läpi miten minä voin muuttua. Jokaisella ihmisellä on tapoja. Tapa on käytäntö, jota ihminen toistaa miettimättä sitä arkipäivän elämässä. Mun yksi tavoista on pitää haarukkaa ja veistä ns. väärinpäin. En edes tiedä miksi ja miten opin sen. Koko ala-asteen minulle yritettiin opettaa, että haarukka kuuluu vasempaan ja veitsi oikeaan käteen, jos vahva kätesi on oikea. Se ei vaan toiminut, käänsin aseet aina kun opettajan silmä vältti. Nykypäivänä en edes kiinnitä huomiota asiaan, välillä tosin katselen miten kaverini ympärillä syövät. Tavasta on tullut automaatio. Toinen hyvä esimerkki on autolla ajaminen. Kun purkaa sen taidon osiin niin huomaa, että tässähän on monta eri vaihetta jotta päästään hyvää lopputulokseen. Jalkojen, käsien ja havainnoinnin yhteispeliä paikasta A paikkaan B. Kuitenkaan hieman jo kokeneempi kuski ei mieti eri työvaiheita vaan liikkuminen tapahtuu puhtaasti rutiinilla.

Esimerkkinä käyttämäni haarukka-veitsi esimerkki on mielestäni neutraali. Se ei hyödytä tai haittaa elämääni mitenkään. Yrittämällä muuttaa tätä tapaa en luultavasti saavuttaisi mitään hyötyä. Tapoja on kuitenkin monentyyppisiä. Kirjassa Poutala kertoo, että hänellä oli tapana olla välittämättä ruokavaliosta, vaikka oli jo siinä hetkessä huippu-urheilija. Tämä tapa oli väkisinkin miinusmerkkinen ja esti häntä hetkellisesti saavuttamasta parasta mahdollista lopputulosta. Mietin taas omia tapoja, ja lähinnä niitä mitä olin muuttanut. Viime talvena tein muutoksen tapaan jota olin harjoittanut jo pitkään. Minun tapa oli ottaa pari milligrammaa melatoniinia iltaisin, koska olin siinä uskossa, että se saa minut nukahtamaan nopeammin. Tutkittuani asiaa löysin tietoa, joka kumosi väitteen. Joululomalla lopetin tavan jota olin harjoittanut kesästä 2014 asti. Ensimmäisen kuukauden aikana en huomannut mitään erityistä eroa aiempaan. Kuitenkin kolmen kuukauden kuluttua huomasin nukkuvani paremmin kuin aiemmin. Tämä muutos oli siis äärimmäisen hyvä.

 

No, pilkotaan muutos pienempiin palasiin:

  1. Ensimmäisenä mieti mitä haluat muuttaa
  2. Löydän huonon tavan ja selvitän miksi olen ajautunut tähän pisteeseen. Selvitän, mikä motivoi muutostani. Jos motivaatio ei ole rehellinen ja aito, koko homma voi kaatua siihen.
  3. Mietin uuden hyvän tavan ja luon sille puitteet ja suunnitelman

 

Eli muutos lähtee aina tietoisuudesta. Mikä on hyväksi minulle? Mikä ei ole hyväksi? Muutosta aloittaessani totesin, että melatoniini voi olla haitallista minulle ja siihen kuluu suht paljon ylimääräistä rahaa vuositasolla. Löysin siis huonon tapani. Seuraavaksi mietin, miten voisin muuttaa opittua tapaa luomaan hyötyä. Korvasin melatoniinin monivitamiinivalmisteella ja aloin napsia niitä joka ilta. Vaikka tämä muutos ei ollut mikään ns. gamechanger minulle, mutta jotenkin osasin käyttää Poutalan kaavaa, vielä silloin tietämättä siitä. Tämän kirjan jälkeen olen kiinnittänyt enemmän huomiota tapoihini ja alkanut muuttaa niitä minulle edulliseen suuntaan, mutta ei siitä sen enempää.

 

 

Tavoitteet ja niiden asettaminen

 Pohja tavoitteiden asettamiselle löytyy siitä, että tunnistaa mitä haluaa tavoitella. Ilman tätä on mahdotonta luoda helppoa tai monimutkaista suunnitelmaa onnistumista varten. Vaikeustasoon pitää myös kiinnittää huomiota. Tavoite, jossa tiedät jo etukäteen onnistuvasi ei palvele kehittymistäsi.

No, lähdetään liikkeelle:

 

  1. Tavoite tulee olla yksinkertainen ja mitattavissa
  • Tämän fraasin olen kuullut miljoona kertaa. Tämä on silti tärkein osa tavoitteen asettamista. Poutala asetti vuonna 2007 tavoitteeksi voittaa olympiakultaa 2010 Vancouverin talviolympialaisissa. Tämä tavoite on äärimmäisen yksinkertainen ja yksiselitteinen. Olisi eri asia asettaa tavoite joka olisi esim. ”Aion pärjätä Vancouverin olympialaisissa.” Niin, kuka sen sitten määrittää saavutitko tavoitteesi? Pääsin kymmenen parhaan joukkoon, mitalikolmikkoon tai voitin? Tällaisia tavoitteita on helppo puhua itselleen sopiviksi, onnistuin vaikka en onnistunut. Tähän olen välillä itsekin syyllistynyt.

 

”Tavoitteen tulisi olla niin yksinkertainen, että viisivuotias lapsikin ymmärtää, onko se toteutunut vai ei.” – Mika Poutala

 

  1. Tavoite tulee kirjoittaa ylös
  • Tämä on myös tärkeää. Keinoja on toki niin monia kuin ihmisiäkin. Kirjoita tavoite jääkaapin oveen, taustakuvaksi, päiväkirjaan ym. Joku voi sanoa, että tämä on huuhaata. Kokeile ja löydä itsellesi sopiva tapa.
  1. Deadline
  • Brian Tracy kirjoitti jossain kirjassaan, että unelma muuttuu tavoitteeksi vasta sitten, kun sille on lyöty deadline. Tässä piilee viisauden siemen. Itseäni motivoi tietoisuus siitä, että aikamme tällä pallolla on rajallinen. Täytän kesällä 24, eli olen jo suunnilleen elänyt noin yhden kolmasosani elämästäni. Tärkeää on, mitä saavutan toisella ja kolmannella kolmanneksella. Ei yksittäisissä tavoitteissa, vaan koko elämässä ylipäätään. Kokeilemalla ja pohtimalla löytyy tapa jokaiselle yksilölle.
  1. Tee realistinen suunnitelma
  • Moni tavoite voi tuntua aluksi kovin kaukaiselta. Siksi tarvitaan suunnitelma, joka palastelee homman näyttämään helpommalta. Tähänkin on monta tapaa. Itse käytän puolivuotissuunnitelmaa joka tippuu viikottaiseksi suunnitelmaksi, jossa näkyy kuinka paljon aikaa menee mihinkin lokeroon. Yhteensähän yhdessä viikossa on 168 tuntia. Se tuntuu paljolta, mutta sitä se ei ole. Varsinkin jos päivittäin työn/koulun ympärillä menee 8-10 tuntia ja nukkumiseen toinen 8h. Jäljelle jäävä onkin sitten sitä taidetta. Miten paljon omille harrastuksille, ystäville, perheelle? Ja kuinka paljon käytän omaa vapaa-aikaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Hyvä suunnitelma ottaa huomioon kaikki elämän osa-alueet.
  1. Just do it!
  • Viimeinen osa tavoitteisiin pääsemistä on tämä imelä Nike slogan. Jos se ei maistu niin käytä kohdalle viisi nimeä ”Tekeminen”. Kaikki edellä mainitut kohdat ovat yhdentekeviä, jos ei ole halua lähteä toteuttamaan omaa tavoitetta.

 

Loppuun vielä lainaus, joka löytyi kirjasta ja nousi yhdeksi lempiquoteista mitä olen kuullut. Tämä kuvastaa hyvin sitä, kuinka valtava ihmisen potentiaali on ja toisaalta sitä kuinka helpolla me itsemme päästämme useissa tilanteissa.

 

”Se mitä ihmiset pystyvät tekemään on uskomatonta, mutta se mitä ihmiset yleensä tekevät on säälittävää.” – Tony Robbins

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!