Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa?

Kirjoitettu 20.05.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa?
Kirjan kirjoittaja: Elina Hiltunen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa? Sen kertoo meille ”Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa?” kirjan kirjoittaja Elina Hiltunen. Kirja käsittelee trendejä ja ilmiöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan toimintaan nyt ja tulevaisuudessa. Halusin lukea kirjan ihan kirjan nimen perusteella ja toivoin että se antaisi minulle uusia toimintatapoja ja vinkkejä, kuinka tavoittaa asiakkaita paremmin.

 

Seuraan erilaisia trendejä paljonkin. Osaa trendejä seuraan ja osaa en. Mielestäni on mielenkiintoista kuinka paljon trendit vaihtuvat ja kuinka trendit vaikuttavat meidän jokapäiväiseen elämäämme. Itse muodista kiinnostuneena seuraan sitä aktiivisesti, vaikka en olisi muodin harjalla juuri sillä hetkellä kirppikseltä ostamillani vaatteilla tiedän mikä on in juuri sillä hetkellä. Trendien ja ilmiöiden seuraaminen on paljon mukavampaa kun siinä mukana olemina – toki olen yksi niistä jotka jäävät kiinni joihinkin trendeihin. Trendit ja ilmiöt muuttuvat nopeasti ja tilalle tulee paljon uusia asioita. Puhutaan mysö Megatrendeistä, jotka ovat pitkäaikaisempia ja vaikuttavat tällähetkellä ja myös vielä pitkällä tulevaisuudessa. Mitä eroa megatrendeillä ja trendeillä on? Trendi on siis lyhyempiaikainen muutossuuntaus, kun ihminen käyttäytyminen kehittyy tai muuttuu.

 

 

Megatrendit

Megatrendit ovat suuria muutossuuntauksia, jolla on laajoja vaikutuksia globaalisesti. Megatrendit ovat olennainen osa tulevaisuutta ja ne kannattaa ottaa huomioon oman liiketoiminnan suunnittelussa. Megatrendeillä on erilaisia ilmenemismuotoja. Nämä megatrendit vaikuttavat tällä hetkellä ja tulevaisuudessa ne voivat olla merkittäviä erilaisia liiketoimintoja silmällä pitäen:

 

-Väestönkasvu

-Väestön ikääntyminen

-Globalisaatio

-Kaupungistuminen

-Varallisuuden ja keskiluokan kasvu

-Kulutuksen kasvu ja resurssien väheneminen

-Eriarvoisuuden lisääntyminen

-Ilmastonmuutos ja ympäristön saastuminen

-Digitalisaatio

-Teknologian kehitys

 

Olemme lähdössä reilun viikon päästä Learning Circukselle Romaniaan ja reissussa aion etsiä ja tarkastella matkamme aikana löytyviä heikkoja signaaleja. Heikko signaali on ensimmäinen muutoksen merkki ja ne kertovat uusista asioista. Mistä heikkoja signaaleita löytyy? Niitä löytyy kaikkialta. Täytyy pitää vain silmänsä ja korvansa auki. Näin aion toimia matkalla Romaniaan yhdessä tiimini kanssa. Aion bongailla matkallamme uusia juttuja, ne saavat olla vaikka vähän outojakin ja otan niistä kuvan puhelimellani. Kirjan kirjoittaja Elina Hiltunen kertoi, että hänellä on instagramissa profiili, jonne hän lisää kaikki bongailunsa heikoista signaaleista. Instagramissa hänen profiilinsa löytyy käyttäjänimen futureweaksignals alta. Se on hänen tapansa tehdä muistiinpanoja ja se tuntuu kätevältä tavalta löytää mahdollisia tulevaisuuden trendejä matkaltamme.

 

Trendejä tulee ja menee. Yhtä-äkkiä jokin nousee suosituksi ja kohta se on jo unohtunut. Trendejä on mielenkiintoista seurata. Mikähän seuraavaksi nousee suosituksi?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!