Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten luoda työntekijöistä brändilähettiläitä?

Kirjoitettu 24.05.19
Esseen kirjoittaja: Sampsa Hakakoski
Kirjapisteet: 2
Kirja: Living the Brand: How to Transform Every Member of Your Organization Into a Brand Champion
Kirjan kirjoittaja: Nicholas Ind
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.1. Johtavat ajatukset, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi brändit toimivat? Ne toimivat, koska ne luovat luottamusta. Aivan uusi kahvila Starbucksin logon alla saa heti sinun luottamuksesi, jos tiedät mikä Starbucks on. Yrityksen visuaalinen puoli ei ole brändi. Se on vain osa, mikä muistuttaa brändistä, mutta brändi on oikeista kaikki se, miten asiakas yrityksen kokee. Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä ja tämän takia me pidämme sosiaalisia tilanteita tärkeinä. Tästä syystä yrityksen työntekijät ovat yksi tärkeimmistä tekijöistä brändiä rakentaessa ja ylläpidettäessä. Tästä päästäänkin kirjan ”Beef:iin” eli miten työntekijät saadaan toimimaan yrityksen brändin mukaan edustavasti.

 

Ensimmäisenä tulee tietysti motivaatio. Jotta ihminen on valmis antamaan kaikkensa työn tai työpaikan eteen, tarvitsee työn täyttää mahdollisimman monta Maslowin tarvehierarkian tasoa: fyysiset tarpeet, turvallisuuden tarve, läheisyyden ja rakkauden tarve, arvostuksen tarve ja itsensä toteuttamisen tarve. Ongelma onkin se, että monet työpaikat täyttävät vain kaksi ensimmäistä tasoa. Monella työpaikalla ei ole positiivista, kannustavaa ja vapaata kulttuuria, mikä täyttäisi tarvehierarkian korkeimmat tasot. Jos nämä korkeimmat tasot eivät täyty, ei ihminen motivoidu sellaisesta työstä. Tästä puhuttiin myös Lauri Järvilehdon kirjassa ”Hauskan oppimisen vallankumous”. Järvilehdon mukaan tavallinen koulutustyyli ei täytä näitä tarvehierarkian korkeimpia osa-alueita, mikä näkyy oppilaiden motivaatiossa. Oppiminen on aivan mahtava asia, mutta vääränlainen opettaminen syö kaiken innostuksen. Tämä onkin Tiimiakatemian etu.

 

Mielestäni Tiimiakatemia täyttää lähes kaikki tarvehierarkian tasot. Akatemialla kaikilla on vapaus ja mahdollisuus toteuttaa itseään. Lisäksi Akatemialla on suhteellisen läheinen yhteisö, mikä täyttää sosiaaliset tarpeet. Arvostuksen tarve riippuu paljon tiimistä, mutta Akatemialla onnistumisia palkitaan merkittävästi enemmän kuin tavallisessa koulussa. Ainoa Tiimiakatemian heikkous onkin ehkä turvallisuuden tarpeessa, koska Akatemialta ei (tai ainakin harvemmin) saa palkkaa. Tämä tietysti näkyy sitoutumisessa, esimerkiksi niin, että osa tyypeistä tekee sivuduunia saadakseen tarvittavan määrän rahaa elämiseen.

 

Motivaatiota tärkeämpi onkin ehkä arvot. Kirjan alkutekstissä puhuttiin legendaarisesta Patagoniasta, joka on tunnettu sen rennon letkeästä asenteesta liiketoimintaan. Tätä lukiessa tulin ajatelleeksi, miten Patagonia pystyy äärimmäisen asiakaslähtöiseen toimintaan? Ensimmäisenä tuli mieleen JW Marriottin sitaatti: ” Take care of your people, they take care of customers and business will take care of itself”. Kun työntekijöillä on hyvä olla, he palvelevat paremmin asiakkaita. Aina puhutaan, että yrityksen pitää olla asiakaslähtöinen. Mielestäni asiakkaiden lisäksi myös työntekijät pitää ottaa yrityksen keskiöön. Hyvä yritys onkin ehkä siis ihmislähtöinen. Tämän lisäksi Patagonia on palkannut oikeat ihmiset (kirjasta Hyvästä paras). Kaikki heidän palkkaamansa ihmiset uskovat jo valmiiksi samoihin arvoihin, eikä heitä tarvitse ”aivopestä” uskomaan niihin. Vai voiko? Itse en ehkä usko siihen, mutta seuraavaksi kerron, miten kirjan mukaan arvoja voi iskostaa yrityskulttuuriin.

 

Ensinnäkin, millaiset ovat hyvät arvot? Lyhyesti sanottuna, hyvät arvot ovat helppo muistaa. Arvoja ei saisi olla liika ja ne eivät saisi olla liian monimutkaisia, koska nämä asiat vaikeuttavat arvojen sisäistämistä ja viestimistä. Kuten monessa muussakin asiassa ”Less is more”. Tässä on seuraavaksi esimerkki huonoista arvoista. Nämä ovat Zappoksen arvot (vuodelta X) kirjasta ”Asiakaskokemus”:

  1. Deliver WOW Through Service
  2. Embrace and Drive Change
  3. Create Fun and A Little Weirdness
  4. Be Adventurous, Creative and Open-Minded
  5. Pursue Growth and Learning
  6. Build Open and Honest Relationships
  7. Build a Positive Team and Family Spirit
  8. Do More With Less
  9. Be Passionate and Determined
  10. Be Humble

Ensinnäkin arvoja on aivan liikaa. Mielestäni esimerkiksi viisi olisi paljon parempi ja vain kolme olisi aivan optimaalinen. Lisäksi ne ovat liian pitkiä ja yleispäteviä. Muistaisitko sinä nämä, jos joku kertoisi nämä sinulle? Tiimiakatemialla on tällä hetkellä 5 arvoa – mikä on ihan hyvä määrä: ihmissuhteet, tiimiyrittäjyys, uuden synnyttäminen, tekemällä oppiminen ja kansainvälisyys. Ei tästä sen enempää.

 

Jos haluat tehdä arvoista vielä muistettavampia, voit tehdä niistä riimejä (tämä helpottaa aivoja prosessoimaan tietoa) tai vielä parempi – tarinoita. Jos esimerkiksi yksi Tiimiakatemian arvo on kansainvälisyys, miten se näkyy oikeassa toiminnassa? Kerro tarina tilanteesta, jossa organisaation jäsen (mieluusti tunnettu à esim. Johannes Partanen) tai organisaation osa toimi kansainvälisesti. Tähän sopisi hyvin tarina, vaikka ensimmäisestä LC:stä. Joka tapauksessa tarinat on helppo muistaa, koska ne luovat kontekstin, mihin aivot voivat tehdä yhteyksiä ja tarinat yleensä seuraavat punalaista lankaa, mikä selkeyttää asiaa. Tarina myös antaa kuvan siitä, minkälaista toimintaa odotetaan organisaation jäseniltä.

 

Hyvät arvot eivät pelkästään itsessään toimi, vaan tarvitaan runsaasti toistoa. Ihmiset unohtavat helposti asioista ja jotta asia menee syvään muistiin, tarvitsee asiaa toistaa paljon. Tämä toimii tavallaan kuin tavan luominen, mutta kuten Jari Sarasvuo sanoi podcastissaan: ”Ideat kuolevat hiljaisuuteen”. Tiimiakatemialla arvoja ei oikein toisteta. Ne eivät ole edes missään seinällä kaikkien näkyvissä. Tämän takia olen varma, että yli puolet akatemialaisista ei edes tiedä, mitkä Tiimiakatemian arvot ovat. En itsekään muistanut ennen kuin katsoin Johtavat ajatukset -kirjasta. Mielestäni esimerkiksi Vahvarit olisivat aivan loistava tilaisuus muistuttaa aina Tiimiakatemian arvoista. Samoin kaikki Rakettipäivät ja erityisesti Forest and Back. Forest and Back:ssa pitäisi erityisesti selittää meidän arvomme uusille akatemialaisille.

 

Puhuimme Aivopesula 3/4:ssa Tiimiakatemian markkinoinnista. Keskityimme hyvin paljon siihen, miten saamme Tiimiakatemiaa näkymään ulospäin. Minulle tuli kumminkin kysymys siellä, onko hirveästi järkeä markkinoida ulospäin, jos sisäinen markkinointikaan ei ole kunnossa? Tarkoitan siis, että jos me kaikki olemme Tiimiakatemian brändilähettiläitä, eikö olisi äärimmäisen tärkeää, että me – lähes 100 tiimiyrittäjää – toimimme, niin että luomme hyvää kuvaa Tiimiakatemiasta, missä ikinä menemmekään? Me emme voi toimia niin, jos emme tiedä Tiimiakatemian arvoja ja emme usko täysin sydämin Tiimiakatemiaan. Tämä voi myös toimia aivan toiseen suuntaan, jos tiimiakatemialainen näkee Tiimiakatemian huonona paikkana, ja meillä on tällä hetkellä Akatemialla tyyppejä, jotka näkevät asian niin. He myös varmasti puhuvat asiasta kavereilleen ja samalla luovat Tiimiakatemialle brändiä – negatiivista sellaista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!