Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saadaan kylmät asiakkaat ostamaan tuote verkkokaupasta?

Kirjoitettu 18.09.18
Esseen kirjoittaja: Jori Heikkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Johdata asiakkaasi verkkoon
Kirjan kirjoittaja: Katri Tanni
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luottamus on tärkein asia myymisessä. Myyjän on pakko rakentaa luottamus asiakkaaseensa ennen kuin kauppa-akti voi syntyä. Face to face-myynnissä luottamuksen rakentaminen tapahtuu henkilökemioiden avulla, mutta miten luottamus rakennetaan verkossa, jossa kontaktia ei luoda ihmisten välillä? Tämä on nykyaikaisen digitaalisen markkinoinnin perushaaste. Ihmisen psykologia ja käytös ei ole aikojen saatossa juuri muuttunut, joten keinot vaikuttamiseen on käytännössä samat kuin aina ennenkin; pyri saamaan asiakas puolellesi jollain asiakasta koskettavalla sisällöllä. Sisällön tulee vaikuttaa asiakkaan tunteisiin, ja saada näin asiakas olemaan samaa mieltä tuotteen hyödyistä myyjän kanssa.

Vaikein osuus on tässä informaatiotulvan ajassa saada potentiaalinen asiakas pysähtymään mainoksesi kohdalla. Samasta mainostilasta ja asiakkaan huomiosta tappelee samaan aikaan kymmeniä yrityksiä.

Verkkomyynnin portaat

 

  1. Valitse potentiaalinen kanava (facebook, google tms.)
  2. Luo mainos, joka saa (laaja kohdennus) potentiaalisen asiakkaan pysähtymään ensimmäistä kertaa mainoksesi kohdalle (kuva)
  3. Luo mainokseen teksti, mikä saa asiakkaan haluamaan lisää tietoa tuotteestasi
  4. Ohjaa asiakas suoraan verkkosivuillesi missä myyt tuotettasi/palveluasi
  5. Luo sisältö mikä edesauttaa kumoamaan asiakkaan epäilyksiä tuotetta kohtaan (ideologia on, että jos se kuulostaa liian hyvältä, se ei ole totta)
  6. Valmistaudu siihen, että ensimmäinen kontakti asiakkaaseen ei tuota vielä haluttua tulosta
  7. Yritä luoda uusi kontakti samaan asiakkaaseen ja käy portaikko uudestaan läpi
  8. Kun olet vakuuttanut asiakkaan tarpeesta, tarjoa hänelle mahdollisuutta ostaa tuote.
  9. Jos asiakas ei osta, käy portaikko uudelleen läpi uudella sisällöllä vielä kerran, jonka jälkeen asiakas on joko ostanut tai sitten hänestä ei asiakasta tule

 

Facebookin kohdentaminen ja myyntisuppilo budjetti 1000€ esimerkki Ryhtivaljaat

 

Näyttökuva 2018-9-18 kello 8.01.24

Kokonaistavoite 50 valjasta

Suppilon yläpäässä tavoite 40 valjasta jolloin hinta/myyty tuote on 10€

Suppilon keskivaiheilla tavoite 10 valjasta jolloin hinta/myyty tuote on 5€

Kun luodaan tällä tavalla ostaneista ihmisistä uusi näköiskohderyhmä voidaan asiakashankinta hintaa saada laskettua edelleen, kun löydetään todennäköisimmin valjaat ostavia kohderyhmiä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!