Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

Kirjoitettu 09.12.18
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja tarttui käteeni muiden tiimiläisteni suosituksista ja kirjan nimikin on juuri kuin itselle tarkoitettu. Juuri näitä asioita haluan itsessäni kehittää ja haluan oppia taitavaksi ihmisten kanssa olijaksi. Kirja vaikuttaa heti alkuun todella helppolukuiselta ja se vetää minut mukanani ja haluan lukea lisää. Kirja on jaettu kappaleihin sen mukaan, mistä periaatteesta on kysymys ja mielestäni se on hyvä malli ja yhtä periaatetta on käsitelty laajasti ja siitä esitetään monia hyviä pointteja. Näiden esimerkki tarinoiden kautta esitetyt periaatteet jäävät hyvin mieleen ja lopuksi on vielä esitetty pieni koonti periaatteista. Tässä alla esitän muutaman periaatteen, jotka jäivät erityisesti mieleeni.

”Älä arvostele, tuomitse tai valita”

Moitteet eivät yksinkertaisesti sanottuna kannata. Arvosteluja saatuaan ihmisillä on tapana mennä vain puolustuskannalle ja he yleensä jopa suuttuvat siitä tai vähintäänkin se saa heidän mielensä matalaksi ja motivaation tapettua. Asiat tulisi moitteiden sijaan esittää rakentavasti muotoillen, jos haluaa saada aikaan muutosta ihmisissä. Tämän olen itse huomannut oman käden kautta ainakin parisuhteessa, kerron rakentavasti argumentoiden miksi joku mieheni tekemä asia saa oloni kurjaksi ja hän ymmärtää sen ja on muuttanut käytöstään. Jos valittaisin ja moittisin, olen sata varma, ettei muutosta olisi tapahtunut. Tämä tietysti pätee ihan jokaisessa ihmissuhteessa. Tiimin kesken se aiheuttaa vain mielipahaa, jos toisen tekemisiä alkaa kovasti moittimaan. Voisi esimerkiksi miettiä miten itse toivoisit, että sinulle kerrottaisiin jostain asiasta, joka ei nyt mennyt ihan putkeen ja esittää asian kaverillesi rauhallisesti ja ketään loukkaamatta.

Onko meillä muutenkaan varaa moittia toisiamme, kun emme itse kuitenkaan ole täydellisiä? Tietysti, jos jonkun tekemiset päivästä toiseen ärsyttävät ja se haittaa tiimin toimintaa, asiasta täytyy mainita. Edelleen tietenkin rakastavaan sävyyn. Eihän ihminen koskaan kehity, ellei hänelle mainitse itselleen sokeista virheistä, mutta täytyy muistaa kertoa asiasta rakkaudesta käsin tuohon ihmiseen, eikä niin, että suoltaa koko ärtymyksensä päin toisen kasvoja. Haluatko toisen muuttuvan, siksi että itselläsi olisi parempi olo vai, että toinen kehittyy ja kasvaa ihmisenä? Kun tämän ajatuksen pitää mielessään, palautteenanto sujuu jo itsessään rakentavaan sävyyn. Ei tietenkään tule mieleenkään haukkua ketään, jos lähtökohtana on toisen ihmisen kehittyminen. Jos päämääränä on sen sijaan helpottaa omaa oloaan saamalla vaan purkauduttua, varmasti sammakoita alkaa sadella suusta ja hetken päästä harmittaa eikä kenelläkään ole hyvä mieli.

Kirjassa mainitaan myös tositarinoita murhaajista, he eivät itse tajua omien tekojensa vakavuutta ja vääryyttä vaan perustelevat ne mitä kummallisemmilla tavoilla. Tässä on selvästi itsetutkiskelun paikka, huomaanko itse, jos teen jotain väärin, jos murhaajatkaan eivät sitä huomaa? Perustelenko itselleni kaiken, jollain järkevällä tavalla enkä tajua mitä käytöksessäni on vialla? Jokaisella ihmisellä on itselleen pimeä alue, jonka muut huomaavat, mutta itse ei sitä huomaa. Tämän huomaamiseksi, meidän tulee saada jatkuvaa palautetta muilta ja tiimimme jäseniltä. Uskon, että palautekeskustelut useammin kuin kerran puolessa vuodessa, veisi tiimiämme eteenpäin ja se auttaisi meitä huomaamaan itsessämme noita salattuja alueita.

Anna rehellistä ja vilpitöntä palautetta

Yksi periaate oli kirjassa ”anna rehellistä ja vilpitöntä kannustusta” eli kiitä ja kehu toista ihmistä aidosti, aina kun siihen on tarvetta. Itselleni on ollut vaikeaa kiittää ja ottaa vastaan kiitosta sekä kehua muita. Luulen sen juontavan juurensa sinne, etten ole itse saanut kehuja enkä kannustusta juurikaan enkä näin ole oppinut lapsuudessa ja nuoruudessani kehumisen mallia. Kiitoksen vastaanottaminen on myös jotenkin hankalaa ja tunnen oloni vaivaantuneeksi, vaikkakin jälkeenpäin se hymyilyttää ja lämmittää sydäntä. Tämä on kohta, jossa tarvitsen aktiivista harjoitusta ja aion opetella kehumisen sekä kiittämisen taitoja joka päivä, lopulta siitä tulee tapa.

Mikäs olisi muutenkaan sen parempi tapa kasvattaa arvostusta ja kunnioitusta tiimimme kesken kuin kehumalla toisiamme. Harvoin unohdamme kokonaan kehumisen ja moitteet tulee kyllä sanottua, vaikka niin kuin aiemmin mainitsin, ei niitä tulisi sanoa ollenkaan. Toivoisin, että palautetreeneissämme voisimme kehua toisiamme sen sijaan, että syljemme kaiken ulos suustamme, mitä negatiivista on tullut vastaan ja mikä toisissa ärsyttää. Ei se meitä vie tiiminä eteenpäin vaan, jopa päinvastoin taaksepäin.

Ajattele mitä muut haluavat ja ole hyvä kuuntelija

Ehdottomasti aivan loistava neuvo, usein tulee liikaa ajateltua mitä itse haluaa ja mietittyä asioita oman itsen näkökulmasta, vaikka samaan aikaan vastapuolta ei kiinnosta, mitä sinä haluat. Vaaranpaikkana tässä tosin on se, että jos olet jo valmiiksi kiltti ja muiden tahtoon sopeutuva ihminen, että kadotat itsesi ja sen mitä haluat, kun noudatat tätä sääntöä orjallisesti. Täytyy muistaa tehdä raja miellyttämisen ja toisen halujen kunnioittamisen kohdalle. Miellyttäminen tarkoittaa eriä, se on omien halujen mitätöimistä ja toisen ehdoilla toimimista. Kirjassa tarkoitetaan lähinnä sitä, että pystyy saavuttamaan sen mitä itse haluaa, ajattelemalla mitä se toinen osapuoli haluaa ja esittää asiansa molempia hyödyttävän kannan näkökulmasta. Markkinoinnissa ja mainonnassahan tämä on toimiva, kaikessa mitä mainoksiin kirjoittaa tulee ajatella mitä kuluttaja haluaa ja vedota hänen tunteisiinsa. Ei pidä keskittyä siihen mitä itse haluaa, oli se sitten rahaa tai jotain muuta, vaan mitä asiakas haluaa ostaessaan kyseisen tuotteen tai palvelun.

Kirjassa mainitaan, että olemalla hyvä kuuntelija ja rohkaisemalla muita kertomaan itsestään voittaa ihmisiä puolelleen ja sillä pystyy jäämään heidän mieleensä. Hyvä kuuntelija on nykypäivänä niin harvinainen, että jokainen, joka kohtaa ihmisen, joka haluaa oikeasti kuulla tarinasi, on erittäin otettu. Tämä herätti ajatuksen, että miksi meidän tulee tehdä asiakaskäyntejä, joilla ei ole sen suurempaa agendaa kuin mennä käymään ja tutustumaan yritykseen. Kun kuuntelemme mielenkiinnolla ja lapsen innostuneisuudella yrittäjän tarinaa hänestä itsestään, imartelemme häntä sanattomasti ja saamme hänen olonsa tuntumaan tärkeältä. Näin jäämme hänen mieleensä mahtavan hyvinä tyyppeinä, vaikka meillä ei olisi heti tarjota projektia, myöhemmin yhteistyö on helppo aloittaa. Tämä vaatii aidon kiinnostuneisuuden ja kysymysten esittämisen yrittäjälle ja kun valitsee itselleen mieluisan toimialan yrityksen, ei sen luulisi olevan vaikeaa. Itselleni ja muutamalle muulle on ollut hankala ymmärtää miksi tehdä asiakaskäyntejä ennen kuin on mitään valmista, mitä mennä tarjoamaan, mutta tämä kappale avasi silmiäni asian suhteen. Jokainen ihminen on pohjimmiltaan kiinnostuneempi itsestään kuin muista ja jokainen kaipaa hyvää kuuntelijaa ja, sitä että kokee olonsa tärkeäksi.

Tämä kirja oli sellainen, jonka mielellään ostaisi omakseen ja palaisi siihen aika ajoin uudestaan. Haluan sisäistää kirjan opit jokapäiväiseen elämääni ja vahvistaa oppimaani palaamalla kirjan tekstiin. Suosittelen tätä kirjaa ehdottomasti kaikille, jokainen varmasti hyötyy kirjan opeista. Kirja oli myös aika nopealukuinen ja mielenkiintoinen ja sitä jaksoi lukea pitkänkin pätkän kerralla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!