Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

Kirjoitettu 12.11.13
Esseen kirjoittaja: Anni-Lotta Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dale Carnegie

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

 

Ystäväni sanoin: ”Maailman paras kirja!”. Ehdottomasti kirja, mikä jokaisen pitäisi lukea ajatuksen kanssa ja sisäistää lukemansa. Kanssakäynti kaikkien ihmisten kanssa helpottuisi huimasti!

 

Olen lukenut tämän kirjan aikaisemminkin, ehkä seitsemän vuotta sitten. Silloin löysin siitä hyviä juttuja ja mietin, että se pitää lukea kyllä uudestaankin. Silloin asiat jäävät paremmin mieliin. Silloin sitä suositteli minulle überpositiivinen, supersosiaalinen kämppikseni, johon meni ihan pikkasen hermo. Kuten hänellä varmasti minun juuri päinvastaiseen luonteeseeni… Nyt myöhemmin olenkin alkanut ihailemaan hänen positiivista luonnettaan. Hän on tehnyt ja saavuttanut elämässään niitä asioita, joita on halunnut. Varmasti on ärsyttänyt monia matkallaan mutta ei ole  käyttänyt aikaansa valittamiseen.

 

Parhaiten silloin jäi mieleen,

1. Ihmiselle hänen nimensä on suloisin ja tärkein sana kaikilla kielillä

 

On erittäin kohteliasta muistaa ihmisten nimet. Toisen olon saa heti tärkeämmäksi ja paremmaksi, kun muistaa kuka hän on. Nimimuistiaan voi kehittää. Kun tapaa uuden henkilön, nimi kannattaa toistaa useita kertoja mielessään. Voi myös keksiä jonkin muistisäännön jokaisesta esim. hänellä on sama nimi kuin jollain läheiselläsi tai vaikka julkisuuden henkilöllä.

 

Nimien muistaminen, saa myös muut ihmiset muistamaan sinut paremmin. Asiakaspalvelua voi tehostaa ja yksilöidä muistamalla asiakkaiden nimet. Tai voit saada itse parempaa asiakaspalvelua arvostamalla toisen työtä, ja häntä itseään, huomioimalla kuka hän on.

 

 

2. Hymyile

 

Hymyily saa paremmalle tuulelle! Valehymykin saa huijattua aivojasi niin, että koet olevasi paremmalla tuulella. Hymyn automaattinen vastareaktio toisilla ihmisillä on hymy. Monesti vaikeasta asiakaspalvelutilanteesta on selvinnyt ihan vain hymyilemällä. Silloin oikeasti näyttää, että haluaa auttaa asiakasta eikä hermostu, vaikka asiat olisivatkin omasta mielestään aivan toisin… Joskus joutuu tekemään töitä muistaakseen hymyillä. Se ei aina tule luonnostaan ja voi helposti antaa väärän kuvan itsestään. Kun vaikka oikein miettii jotain asiaa ja on täysin ajatuksissaan, ilme voi olla äkäinen, vaikkei tarkoittaisikaan.

 

 

3. Kuuntele

”Jokainen ihminen haluaa puhua itsestään.” On tärkeää kuunnella, mitä toisella on sanottavanaan. Kun kiinnostut toisen jutuista, hän kiinnostuu sinusta. Joidenkin ihmisten kanssa on huomattavasti helpompaa olla kuin toisten. Kyse voi olla siitä, että kokee toisen ihmisen olevan oikeasti kiinnostunut, siitä mitä sanot. Kun sinulle kerrotaan jotain, pitää olla aidosti kiinnostunut, eikä ajatella samalla, kaikkea muuta mahdollista. Sillä voi tehdä hyvän vaikutuksen, kun osaa esittää lisäkysymyksiä ja antaa toisen puhua itsestään ja omasta mielenkiinnonkohteestaan.

 

 

 

4. Älä arvostele, tuomitse tai valita

”Tunnetko jonkun jonka sinä haluaisit muuttuvan ja kehittyvän. Hyvä! Hienoa. Sehän sopii. Mutta miksi et aloittaisi itsestäsi?” Tämä sama asia nousi itselleni vahvasti esille lukiessani Havahtumista. On hirveän helppoa miettiä, miten muiden pitäisi muuttua. Tai miten ei voi tehdä jotain, koska joku toinenkaan ei tee, tai lähinnä siksi, kun toi toinen sitä tai tätä. Mutta entä minä itse? Nämä kaksi kirjaa ovat vaikuttaneet tosi paljon siihen, että panostan enemmän omaan tekemiseeni ja valitsen sanojani tarkemmin. Ensireaktioilleni en vielä voi mitään mutta uskon niidenkin muuttuvan, kun saa omaa ulosantiaan muutettua. Ajatukset kyllä ovat jo muuttuneet, eikä kaikki olekaan niin negatiivista.

 

Aina löytyy jotain arvostelemista muista. Voisi kuitenkin panostaa kehumaan heidän hyviä juttujaan. Jos taas itse on parempi jossain kuin toinen, toiselle voikin tulla halu näyttää, että kyllä hänkin siihen pystyy ja haluaa hoitaa asiat kunnolla. Ja itse voi keskittyä ottamaan oppia toisen hyvistä puolista.

 

Ah, aina yhtä ihana valitus! Eka vuosi akatemialla menikin valittaessa. Ehkä se oli hyväksi, että sai purkaa ajatuksiaan ja jaksoi jatkaa. Nyt se saa riittää. Kun tekee mieli valittaa toiselle, voi paremminkin miettiä, miten sen asian voisi tehdä paremmin? Valittaminen ei muuta mitään. Se saa vain itsesi ja muut ympärillä olevat pahalle tuulelle. Pitää tehdä asioita ja yrittää muuttaa joko ajatuksiaan tai tehdä asialle jotain. Ihmisistä puhuttaessa yrittää auttaa ja asioista puhuttaessa muuttaa asioita.

 

Vaikka kyllähän nuo kaikki välillä ihan hyvää tekee, niille vain on aikansa ja paikkansa… Ja se tyyli, millä se tehdään!

 

 

5. Puhu toisia kiinnostavista aiheista

Näin teet itsestäsi kiinnostavan keskustelijan. Okei, jossain tilanteissa voi olla hyvä opetella ja jutella toisia kiinnostavista aiheista. Sillä saa toisen hyvälle mielille ja työtilanteissa tästä voi olla apua. Mutta entä, jos se aihe ei vain kiinnosta? Ei aina ole hyvä vain miellyttää toisia ihan vain miellyttämisen takia. Kysyn vaan, et millonkas sitten puhutaan niistä minua kiinnostavista aiheista? Ei kaikki halua puhua toisia kiinnostavista asioista. On aika paljon niitä ihmisiä, jotka ovat ihan tarpeeksi itseään täynnä ja tykkäävät omasta äänestään, eikä silloin ainakaan tee mieli heittää vettä myllyyn. Tai teenkö edes itsestäni mielenkiintoista opettelemalla vain toiselle tärkeitä asioita ja unohdan omat juttuni? Mieluummin haluan löytää ihmisiä, joiden kanssa keskustellessa aihe on molemmin puolin kiinnostavaa. Haluan kyllä oppia uusia asioita ja monesti löytyy kaikkea uutta mielenkiintoista.

 

 

6. Väittelyä, et voi voittaa

”Ainoa keino väittelyn voittamiseksi on välttää sitä” Asiakkaan kanssa ei kannata alkaa väittää kilpaa. Ihan sama kumpi on loppupeleissä oikeassa, jos kunnon riita on syntynyt. Vaikka olisit ”voittanut” ei asiakas ehkä kuitenkaan ikinä enää tule takaisin. Mutta onko asiakas aina oikeassa? No ei tietenkään. Asiakkaalla, tai ylipäänsä sanottuna toisella ihmisellä voi olla täysin omat mielipiteensä, jotka saattavat perustua mihin tahansa. Itse jaksan keskustella ja selvitellä ongelmia asiakkaan kanssa vaikka kuinka pitkään, niin että saadaan molempia miellyttävä ratkaisu aikaan. En kuitenkaan jaksa sitä siinä vaiheessa, kun minun asiakaspalvelijana pitäisi sietää, kuinka törkeää tahansa käytöstä tai mennään henkilökohtaisuuksiin. Jossain vaiheessa keskustelussa mennään ihminen-ihmiselle tasolle (joka muutenkin aina pitäisi muistaa!!) ja sanon kyllä ihan kunnolla takaisin. Ehkä suututat yhden asiakkaan mutta seuraava voikin olla kanssasi samaa mieltä ja sieltä tulee pisteet kotiin.

 

Tai muissa tilanteissa, pitäisikö vain olla hiljaa, jos toinen on täysin väärässä? Ei silloin tarvitse toista nolata muiden edessä mutta oikean asian saisi kertoa? Onko se sitten parempi, että toinen elää väärässä tiedossa, kuin että kaikki keinoin välttäisi väittelyä? Ainahan asiat ei mene fiksusti ja toinen myöntäisi, että näinhän se asia myös saattaa olla.

 

Aina ei kuitenkaan tarvitse puuttua pikkuvirheisiin! Jos asia on täysin ymmärrettävissä, ei pieniin mokiin tarvitse puuttua.

 

 

Mitä vien käytäntöön?

Kirjasta lähtee monia oppeja käytäntöön. Ja olen pikku hiljaa muuttanut sekä yrittänyt muuttaa käytöstäni joidenkin kirjan juttujen mukaan. Vaikeus on siinä, kun yrittää esimerkiksi myöntää, että vika oli minussa ja toinen ei lähde ollenkaan juttuun mukaan ja huomaa, että vikaa oli hänessäkin. Tai jos yrittää olla oikein hyvä ihminen ja toinen ei todellakaan yritä muuta kuin haastaa riitaa, niin palaa kyllä käpy. Monesti sen kyllä huomaa, ettei kiltteydestä palkita. Ennemmin ne, jotka vaatii liikaa ja on muutenkin ikäviä tyyppejä, saa paljon enemmän kaikkea.

 

Eli kaikkien pitää lukea tämä kirja!!!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!