Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten sinä teet SEN?

Kirjoitettu 29.04.17
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka SE tehdään esiintyjänä
Kirjan kirjoittaja: Henkka Hyppönen
Kategoriat: 9.01. Oppiminen, 9.05. Valmentaminen, 9.08. Henkinen kasvu

Miten sinä teet SEN?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Vaikuttaminen.

Tärkeä asia jokaiselle esiintyjälle tai puhujalle. Kuinka muotoilet viestisi sellaiseksi, että saat luotua vaikutuksen muihin ihmisiin ja pistettyä heidät ajattelemaan?

Olen viimeisen puolen vuoden aikana tehnyt enemmän esiintymistyötä kuin koskaan aiemmin. Erilaiset puhe- ja valmennuskeikat sekä tuomarointitehtävät ovat johdattaneet minut tilanteeseen, jossa sanomisillani on enemmän painoarvoa kuin koskaan ennen. Pääsinhän jopa Kymppiuutisiin pari viikkoa sitten.

Kun tekee puhe- ja valmennustyötä nuorten opiskelijoiden kanssa, vaikuttaminen tulee merkittäväksi entistä enemmän. Voitaisiinkin puhua enemmän vaikuttamistyöstä, sillä sanojen, tarinoiden ja tehtävien avulla pyrin vaikuttamaan nuorten ajatteluun ja auttamaan heitä liikkeelle oman juttunsa löytämisessä.

Minulle onkin ollut tärkeää hakea tietoa siitä, miten pystyn tekemään juuri SEN esiintyjänä, eli kuinka pystyn luomaan vaikutuksen.

Henkka Hyppönen on kokenut esiintyjä ja olenkin kerran ollut kuulemassa hänen esiintymistään Jyväskylässä. Vaikuttavuus ja inspirointi olivat juuri ne asiat, jotka jäivät mieleeni esityksestä. Ja tyyppi veti settinsä vielä englanniksi.

Huomasin esiintymiseen liittyviä kirjoja etsiessäni Henkka Hyppösen ”Kuinka SE tehdään esiintyjänä” -teoksen ja päätin takakannen perusteella lähteä imemään siitä lisätietoa.

 

”Esiintyjä pystyy vaikuttamaan yleisönsä tunteisiin ja luomaan merkityksellisiä kohtaamisia yleisönsä kanssa vasta, kun hän on oppinut käsittelemään omia tunteitaan”

Olen tehnyt esiintymistyötä satunnaisesti jo viiden vuoden ajan. Koskaan aiemmin en ole kuitenkaan sen enempää ajatellut, millä tavalla minun pitäisi itse pistää tunteeni ja ajatukseni peliin esiintymistilanteessa. Kirjassakin vahvasti läsnä ollut henkilökohtainen tunneprosessi ja sen läpikäyminen on tapahtunut kohdallani vasta viimeisen parin vuoden aikana, sillä olen ymmärtänyt omien ajatuksieni merkityksen ja niiden vaikuttamismahdollisuudet.

Henkka Hyppönen painottaa, että esiintyjän tulisi olla elämysten rakentaja.

 

”Jos viestisi ei aiheuta tunteita, ei se myöskään tartu. Hyvä esiintyminen saa jotain tapahtumaan yleisön tunteissa. Se saa aikaan innostusta, kiinnostusta, oivalluksia, iloa, surua, naurua, pelkoa tai jännitystä.”

 

Kuinka voisin sitten itse rakentaa yrittäjyyskasvatuksen valmennuksista tai yrittäjyystapahtumissa tapahtuvista esiintymisistäni elämyksiä? Kuinka voisin herättää tunteita?

Vastaus löytyy omista tunteistani. Mikäli uskallan vetää esiintymisen täysillä ja pistää omat tunteeni peliin, saavutan vuorovaikutuksen yleisön kanssa. Siinä missä näyttelijät eläytyvät esittämäänsä rooliin, esiintyjän täytyy eläytyä täysillä ja aidosti omaan itseensä ja tunteisiinsa. Esiintymistilanteessa ei ole mitään menetettävä, sinä olet voittaja ja pelaamalla täysiä saavutat sen mitä haluatkin.

Lähdin kehittämään ideoita omaan ensi syksyn buukattuun esiintymiseen yrittäjyystapahtumassa yhdessä veljeni kanssa. Miten saisin tuotua pienen palan elämystä ja jännitystä esiintymiseeni? Kuinka saadaan kerrottua esiintymisen kautta yksi yhtenäinen tarina, joka herättää tunteita?


Odottamattomuus

Ensimmäinen askel oli lähteä miettimään jotakin odottamatonta. Voisinko hypätä lavalle puheenvuoron alussa tai laskeutua katosta? Taitaa olla hieman nähtyä ja monimutkaista. Sen täytyisi olla jotakin niin yksinkertaista mutta samaan aikaan teemaan sopivaa. Lopulta keksimme.

Olen yksi yleisön joukossa. ”On aika antaa opiskelijayrittäjyydelle kasvot” teema toteutetaan käytännössä puheenvuorossa. Aloitan puheeni keskeltä yleisöä ihmisten joukosta siten, että kukaan ei osaa odottaa sitä. Tavoiteltu reaktio on se, että päät kääntyvät ja hakevat äänen lähdettä, kunnes nousen penkiltä ja lähden kävelemään lavaa kohti.

Yksinkertaista mutta tehokasta.

 

Emotionaalisuus

Musiikin on todettu herättävän tunteita. Onkin aika yhdistää musiikki ja esiintyminen yhteen pakettiin. Miksi en voisi toistaa hiljaisella tilanteeseen sopivaa musiikkia, kuten vaikkapa omien tarinoideni jännittävämpinä hetkinä action soundtrack -pätkiä tai lopetuksessa voittajafiiliksen herättävää musiikkia?


Henkka Hyppönen kirjoittaakin läsnäolon tärkeydestä. On sisään ja ulos menevää tietoa, asioiden jäsentelyä, ajatuksia, tunteita ja intuitiota – ja kaiken pitää toimia yhtä aikaa.

”Tiedolla johdetaan älyä, tunteilla yleisöä”

 

Näillä aineksilla tullaan kehittämään odottamaton ja tunteita herättävä esiintyminen, joka jättää kuulijat haluamaan lisää. Pistetään kaikki peliin ja luodaan kokemuksia yrittäjyyskasvatuksen edistämiseksi.

 

Tomi Rytkönen
tomi@opiskelijayrittajyys.fi
044 355 4847
www.opiskelijayrittajyys.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!