Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten strategiatyökaluja tulisi käyttää eri tilanteissa?

Kirjoitettu 28.03.21
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tero Vuorinen
Kirjan kirjoittaja: Strategiakirja - 20 työkalua
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tero Vuorisen Strategiakirja kokoaa yhteen 20 erilaista strategiatyökalua. Strategiatyökaluja on kerätty neljään erilaiseen liiketoiminnalliseen tilanteeseen. Kussakin tilanteessa on 5 erilaista työkalua kyseiseen tilanteeseen. Tilanteet ovat jaettu seuraavasti: 

  • Tehokkuuden parantaminen 
  • Uuden luominen 
  • Resurssien kehittäminen 
  • Asemointi 

Osa kirjan työkaluista oli jo varsin tuttuja teorian näkökulmasta. Tietysti kovinkaan montaa työkalua ei ole tullut käytännössä kokeiltua vielä. Oman toiminnan näkökulmasta tällä hetkellä strategiatyökaluille on tarvetta. Suurin puute itselläni on nimenomaan tuo käytäntöön vieminen. Tapasimme Artun kanssa muutama viikko sitten monessa kansaivälistämisen projektissa olleen ja strategisen johtamisen ammattilaisen Veijo Komulaisen. Veijon sanoin strategiatyön suurin puute on syvällinen ymmärtäminen käytäntöön vieminen. Monesti on kivaa suunnitella kaikenlaista ja saatetaan osata toteuttaa todella mahtavia eri tilanteiden strategioita, mutta strategian johtaminen ja toteuttaminen usein jää strategian varjoon.  

Mihin strategialla pyritään? 

Strategialla tavoitellaan mahdollisen pitkän aikavälin menestystä. Strategia antaa organisaatioille suunnan ja merkityksen, luo yrityksen identiteetin sekä tuo toimintaan johdonmukaisuutta. Strategian tavoitteet voidaan jakaa kahteen eri vaihtoehtoon. Ensimmäinen vaihtoehto on toiminta, jossa pyritään tekemään asioita tehokkaammin tai paremmin, jotta viivan alle jäisi enemmän. Toinen tavoite on pyrkimys luoda jotain täysin uutta ja erilaista, jossa pyritään löytämään täysin uusi toimintatapa muihin toimijoihin nähden. 

Millainen on strategiaprosessi? 

Lähestymistapoja strategiaa kohti on myöskin monenlaisia. Ensimmäisenä ennen varsinaista strategiatyötä on kuitenkin ymmärrettävä mihin tarkoitukseen edes tarvitaan strategian suunnittelua. Onko toimintasi uuden synnyttämistä vai jo mahdollisesti nykyisen toiminnan tehostamista.  

Kun tiedetään mihin tarkoitukseen strategiaa tarvitaan päästään itse strategian eri prosesseihin. Prosessit saattavat pitää itsessään sisällään monia eri analyysejä. Itse koen strategiatyön ja prosessien olevan nykyaikaisesti jatkuvaa työtä. Maailman muuttuessa nopeallakin aikataululla vaatii strategiakin muutoksia. Aiemmin luetustani Sisältöstrategiakirjasta käytäntöön viety ja hieman muunneltu käyttämämme asiakastöiden strategia liippaa hyvin läheltä koko nykyaikaisen strategiaprosessin ajatusta. 

  1. Strategisen aseman analyysi: Mitä varten organisaatiosi on olemassa, millainen on toimintaympäristö, millaiset resurssit sinulla on kilpailijoihin nähden, millaisia mahdollisuuksia/uhkia esiintyy, yms. 
  2. Strateginen valinta: Millaisia vaihtoehtoja organisaatiolla on, mikä vaihtoehto vaikuttaa potentiaalisemmalta tulevaisuuteen, millaisissa liiketoiminnassa aiotaan olla mukana, mitä tuotteita/palveluita myydään, mihin kilpailukyky perustuu ja millaisia menetelmiä tarvitaan, jotta yritys pystytään johtamaan haluttuun suuntaan. 
  3. Strategian toimeenpano: Suunniteltujen asioiden käytännön toteuttamista sekä jalkauttamista jokaisen organisaation jäsenen mieleen. Pitää sisällään asioiden organisointia, ihmisten sitouttamista, viestintää, kouluttamista, riskeihin varautumista, analysointia sekä mahdollisia muutoksia ja niiden analysointia. 

Jatkuva strategiaprosessi

Strategiaprosessista ei tarvitse välttämättä tehdä itselleen liian vaikeaa. Tärkeimmät strategiaprosessin vaiheet, ovat sen alkupään asiat. Oman tilanteen sekä toimialan tuntemisen lisäksi on tärkeää tunnistaa yksinkertaistetun strategiaprosessin asioita. Parhaillaan prosessi pitää sisällään siis vain muutaman oleellisen kysymyksen. Kuka on asiakkaamme, mikä on asiakkaamme ongelma ja kuinka me sen ratkaisemme. Oman tilanteen analysoinnilla, asiakkaan ymmärtämisellä sekä asiakkaan ongelmien ratkaisemilla voi hyvinkin päästä pitkälle. Lue lisää asiakaslähtöisestä ajattelusta täältä. 

 

Mitä strategiatyökaluja käytän seuraavaksi? 

Omaa tilannetta pohtiessa olemme Artun kanssa luomassa uutta liiketoimintaan. Täysin uutta liiketoimintaa me emme ole luomassa vaan ennemminkin lujittamassa ja kehittämässä palveluamme mitä olemme tehneet ja haluamme tulevaisuudessa tehdä.  

Aiemmin emme ole pystyneet projektien kiireiden vuoksi tekemään varsinaisesti palvelun kehitystyötä. Pystyisimme käyttämään monia kirjan työkaluja toiminnassamme aina palvelun tehokkuuden kehittämisen sekä uuden kehittämisen ympäriltä. 

Uuden liiketoiminnan kehittämisessä kuitenkin tässä vaiheessa teemme paljon työtä oman brändin, palvelun sekä resurssien kehittämisessä. Meitä on paljon kehoitettu keskittymään sen oman ydinviestin ja ydinbisneksen kehittämiseen ja löytämiseen. Kilpailun toimialan vuoksi tämä oma sininen meri olisi oleellista löytää. Meillä ei varsinaisesti ole tällä hetkellä mitään markkinoinnin ‘’supervoimaa’’. Kuitenkin olemme tekemisen myötä havainneet, että olemme parhaimmillamme tietyllä yrityksen kasvun vaiheessa.  

Aivan kaikista pienimmät ja aloittelevat toimijat tai suuremmat pitkään toimineet yhtiöt eivät tässä hetkessä tunnu täysin omaltamme. Suosimme tässä vaiheessa yrityksiä, jotka ovat tehneet liiketoimintaa jo jonkun aikaantoisinsanoen osaavat kiteyttää liiketoimintansa. Liiketoiminnan lisäksi omaavat kasvupotentiaalin. Olemme kokeneet, että usein tässä vaiheessa toimivat yritykset omaavat kasvun mindsetin sekä ymmärtävät ja haluavat olla digitaalisuudessa aktiivisesti mukana, kuten myös me. 

Oppiva organisaatio 

Uuden liiketoimintamme visiona on kasvaa tulevaisuuden työpaikaksi alkuun itsellemme sekä tulevaisuudessa muille. Yksi kirjan strategiatyökaluista oli nimeltään oppiva organisaatio. Tämä työkalu on hyvin paljon sitä mitä Tiimiakatemialla opetetaan.  

Suurin kehityskohta kuitenkin Tiimiakatemiallakin ainakin omassa tiimissämme on ollut dokumentaatio. Työkalun asiakascasessa käsiteltiin Accenturea. Itselläni on pari ystävää aloittanut työskentelyn kyseisessä yrityksessä. Accenture on kasvanut 250 000 ihmisen konsultointi jätiksi. Accenturella on todella kehittynyt dokumentaatiopankki jo monien vuosien ajan. Heillä on runsaasti dataa sekä kokemusta rajapinnoista, jolloin myös aloittavia junior konsulttejakin pystytään myymään ammattilaisen hintaan, sillä käytettävä yrityksen tiedollinen pääoma on jaettu kaikkien saataville.  

Kysyin asiaa myös ystävältäni ja hän allekirjoitti asian. Varsinaisesti hän itse ei vielä varmastikkaan ole käyttänyt kaikkea mahdollista dokumentaatiota, mutta yrityksessä on todella matalan kynnyksen kulttuuri kysyä apua asiasta kuin asiasta, sillä talon sisällä on ympäri maailmaa monen osa-alueen osaajaa. 

Tämän vuoksi myös itse koen jo alusta asti dokumentaation olevan avainasemassa kasvuun. Kaikki projektikokemukset, myyntimateriaalit, asiakastiedot, nettiliikennekävijät yms ovat tulevaisuudessa tärkeitä. Tämän vuoksi olemme aloittaneet rakentamaan kansiorakennetta, johon kirjaamme ja keräämme mahdollisimman monipuolisesti eri osa-alueiden tietoa. Vaikka meitä on tässä vaiheessa kaksi ajattelemme toimintaamme sillä näkökulmalla toimisiko tämä käytäntö myös 15 henkilöllä. Tällä tapaa uuden ihmisen astuessa taloon rekryprosessi on kevyempi sekä apua asiakastoimintaan löytyy helposti kaikkien käyttöön. 

Lopuksi 

Kirjassa oli monia hyödyllisiä työkaluja tulevaisuuden suunnitteluun. Hyvin toimivat ja tunnetut SWOT-analyysit, Lean-ajattelu, benchmarking yms tulevat jatkussakin olemaan kovassa käytössä. Tärkein kuitenkin itselle tulee olemaan strategian syvä ymmärtäminen. Kaikki kerätty data ja kokemukset helpottavat ymmärtämistä sekä suunnittelua. Haluan tulevaisuudessa saavuttaa suunnitelmiin myös konreettisia tapahtumia sekä tuloksia. 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!