Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten tehdään toimivaa myyntitekstiä?

Kirjoitettu 18.09.18
Esseen kirjoittaja: Jori Heikkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Copywriting verkkovalmennus
Kirjan kirjoittaja: Copyvallankumous
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Virheet

  1. Tuote edellä
  • Kukaan ei osta tuotetta vaan sen tuottaman hyödyn

 

  1. Kopioit toisen yrityksen markkinointia
  • Älä ainakaan pyri samoille markkinoille saman laisella markkinoinnilla
  • Jos jäät räikeästä kopioinnista, leimaa se brändiäsi aina

 

  1. Et anna riittävästi syitä ostaa
  • Hyödyt!!!
  • ”koska”

 

  1. Yrität liikaa
  • Rumputulitus harvemmin mainonnassa saa asiakasta ostamaan tuotettasi, se lähinnä ärsyttää

 

 

Mitä kuuluu toimivaan myyntikirjeeseen?

  1. Uskottavuus
  2. Tuotto-odotus eli ROI (return of investment)
  3. Tärkeimmät hyödyt (Osta porakone vs. Tarvitsetko reiän seinään?)
  4. Todistusaineisto
  5. Mielikuvan luominen onnistumisesta
  6. Harvinaisuus (Vain TÄNÄÄN!)
  7. Draama (nykytilan jatkumisen tuska)
  8. Riskin poistaminen (kokeilujakso/palautusoikeus)
  9. KLOUSAUS (summaus, tienhaara, aidat alas eli miksi ei)
  10. Toimintakehoite (call to action) (hyödyt siitä miksi kannattaa ostaa heti)

 

 

Miten rakennetaan hyvä otsikko?

 

Hyvä otsikko saa aikaan uteliaisuuden ja toivon paremmasta asiakkaassa. Se luo mielikuvan paremmasta tulevaisuudesta tuotteesi/palvelusi kanssa. Mutta otsikolla on yksi tärkeä tehtävä ylitse muiden, ja se on saada asiakas lukemaan myyntisivu!

Virheet

  • Otsikossa kannattaa välttää pisteiden käyttöä
  • ”me”-muoto ei saa asiakasta uskomaan, että häntä pyritään palvelemaan
  • Alennus on harvoin oikea tapa edistää tuotteesi markkinointia
    • Sillä saavutetaan ehkä hetkellinen piikki myynnissä, mutta kun alennat hintaa kerran, joudut tekemään niin aina

Vinkit

  • Auktoriteetti (tutkimustulokset, kuuluisa henkilö tms.)
  • Spesifit luvut
  • Selkeä lupaus
  • Mielikuvat ja aistit virittävä

 

Toimivan myyntitekstin kaava (esim. https://ma-autohuolto.fi/maaraaikaishuolto-jyvaskyla/  kirjoitettu Mikan ja Anssin Autohuollolle edistämään määräaikaishuoltojen myyntiä)

 

  1. Otollinen otsikko, joka antaa tiiserin tuotteen/palvelun ratkaisusta

”Vie autosi määräaikaishuoltoon ajoissa ja säästä lomamatkan verran rahaa!”

 

  1. Demonstroiva draama, mikä pyrkii asettamaan lukijan ongelman ytimeen ja luo mielikuvan, että tuote on juuri hänelle

“Määräaikaishuolto. Näin sanoo huolto-ohjelma. Pari vuotta sitten ostettu auto pitää kiikuttaa määräaikaishuoltoon kalliiseen merkkihuoltoon, jotta takuu säilyisi. Noh, ei auta, auto huoltoon. Parin tunnin päästä tulee huollosta puhelu, että myös ilmastointi kannattaa huoltaa ja itseasiassa automaattivaihteiston öljyt olisi hyvä myös vaihtaa samalla. Kumpikaan näistä ei kuulu auton huolto-ohjelmaan mutta silti huollon mukaan ne ovat elintärkeitä toimenpiteitä huolettomien kilometrien kannalta.”

 

  1. Piirrä lukijalle kaikista hurjimmat hyödyt mitä hän voi tuotteellasi saavuttaa ja miten se muuttaa hänen elämäänsä

 Suorittamalla määräaikaishuollot huoltokirjan mukaan, saavutettu rahallinen hyöty verrattain niiden laiminlyöntiin, on pitkällä aikavälillä jopa tuhansia euroja. Oletetaan että uusi auto on sinun käytössäsi esim. 3 vuotta, mikä kattaa n. 3 määräaikaishuoltoa. Keskimäärin määräaikaishuolto maksaa noin 200-300e, jolloin kustannukset huolloista eliniällä on 600-900e. Jättämällä vaikka yhden näistä huolloista tekemättä säästät 300e, mutta kappas, huoltovälin pidennyttyä jakopäänhihna on päässyt huomaamatta rispaantumaan ja katkeaakin kesken ajon, mikä pahimmassa tapauksessa rikkoo koko moottorin. Siinä vaiheessa kokonaiskustannukset tämän auton eliniälle lasketaan tuhansissa eikä satasissa. On siis selkeästi pienempi paha hoitaa määräaikaishuollot ajoissa, kuin kiristellä 200-300e huollossa.

  1. Kerro suoraan miksi juuri hänen kannattaa ostaa tuote
  2. Kolahtava klousaus kysyy lukijalta, tyytyykö hän nykyiseen vai haluaako hän muuttua pysyvästi

Mitä jos siis kustannatkin tällä n. 300e huollolla itsellesi ja perheellesi matkan Espanjaan?

  1. ”PS.” Loppuun, jonka tarkoituksena on lyödä viimeinen niitti ostopäätökseen

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!