Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Munaa Kunnolla!

Kirjoitettu 01.02.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Ihalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Munaa kunnolla!
Kirjan kirjoittaja: Stephen Brown
Kategoriat: 4. Johtaminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin munaamattomuus vai munattomuus?

 

Tutkimalla niitä , jotka eivät ole noudattaneet perinteisiä markkinointioppeja ja oppikirjojen sääntöjä, löytyy toimiva vaihtoehto vallitsevalle asiakaskeskeiselle markkinointikonseptille. Voimme oppia erityisesti niiltä, joiden vallitsevan markkinointiviisauden mukaan olisi pitänyt epäonnistua, mutta jotka kuitenkin onnistuivat huolimatta siitä, että eivät noudattaneet yleisesti hyväksyttyjä periaatteita ja parhaiksi väitettyjä käytänteitä. Ihmiset jotka selviävät loistavasti tekemällä kaiken ”väärin”, niitä jotka ovat niin huonoja, että ovat jo hyviä, heitä jotka ovat huonoista parhaita.

 

Ihmiset lukevat yleensä samoja markkinoinnin kirjoja, joka ajaa samanlaiseen ajatteluun. Eli yritykset tekevät loppujen lopuksi täysin samoja asioita mitä kaikki muutkin. Ja käyvät samankaltaisissa koulutuksissa, joissa lainataan suosituimpia teorioita. Ei ihme että markkinointiin satsataan aivan liikaa rahaa ja mainonta hukkuu täysin virran mukaan.

Tämän vuoksi onkin parempi, jos ihmiset kyseenalaistavat markkinointisi ja epäilevät sen toimivuutta. Koska se ei tue mitään yleisimmistä teorioista. Täytyy uskaltaa kokeilla muillakin keinoilla kun vain niillä tylsillä ”toimivilla” keinoilla.

Arvostan hyvin paljon Samuelia, kun hän lähti silkkitietä pitkin reissuun hakemaan mausteita heti tammikuun alussa. Eikä oikeastaan välittänyt siitä mitä muut siitä sanoivat, vaan teki asiat juuri niin kuin itse haluasi. Ei täällä olla miellyttämässä ketään markkinointi guruja. Mitä väliä jos ei kokeilu onnistu? Onpahan edes yritetty, ja saatu paljon hyviä kokemuksia.

 

Monien tekemisen esteenä on suurimmaksi osaksi ensimmäiset askeleet, vaikka niiden pitäisi olla helpoimpia tässä ympäristössä. Mekin ollaan lähdössä Australiaan 9 hengen voimin, siihen on vähän reilu 3 viikkoa aikaa. Tällä hetkellä meillä ei ole mitään varmaa mitä me siellä teemme, mutta minulla on niin kova usko siihen että saamme siellä ihmiset ajattelemaan meitä vielä meidän lähtömme jälkeenkin. En halua ajatella mitään muuta, koska muuten pelkäisin sen tekemistä ja se on viimeinen asia mitä kannattaa ajatella. Kun tekee asioita jotka vievät kohti tavoitteita, tulee väkisinkin onnistumisia epäonnistumisien sekaan kun ei luovuta!

 

Pää asiallinen epäonnistumisen syy liiketoiminnassa ei ole yrityksen johdon tyhmyys vaan se, että heitä ympäröi joukko peloteltuja työntekijöitä, jotka eivät halunneet kertoa tai kyenneet kertomaan johtajilleen ikävää totuutta. Rehellisyys voi periä maan, mutta ei välttämättä takaa suosiota organisaation sisällä, saati nopeuta asianomaisen etenemistä urallaan.

 

Pelko Vs. Rohkeus yrityksissä tämän asian on kyllä oppinut huomaamaan missä on käynyt, siinä menee ehkä 1min kun näkee ihmisiä, miten he juttelevat keskenään. Pelkäävätkö he puhua ”ylemmille” ihmisilleen ja kaunistella asioita heidän kuullen vai sanoa asian niin kuin se on. Eihän kenenkään pidä pelätä sanoa jotain asiaa mikä vaivaa töissä, se vie kaiken ajatustyön itse työn tekemiseltä jonka kautta tulokset heikkenevät. Eikä ketään oikeastaan kiinnosta tehdä mitään kunnolla yhdessä, jos he eivät saa olla ketä oikeasti ovat.

 

Lähes joka yritys lupaa rakastaa, kunnioittaa ja totella asiakasta hamaan kuolemaan asti, monet asioista perällä olevat kuluttajat asioivat mieluiten sellaisten organisaatioiden kanssa, jotka avoimesti myöntävät tavoittelevansa voittoa, eivätkä sellaisten, jotka maireasti uskottelevat todella ja ihan oikeasti välittävänsä asiakkaidensa hyvinvoinnista.

Onko siitä mitään hyötyä jos keksimällä keksii asiakkaiden miellytys lauseita markkinointiin, itse ainakin suosittelen tekemään juuri sitä, mistä yrityksen tarjoamassa varsinaisesti on kyse, eikä höpötellä turhia. Kaikkia se ei varmastikaan miellytä, mutta ei ainakaan tarvitse selitellä päälle liimattuja lauseita.

 

Voiko poissaololla luoda läsnäoloa

Läsnäolo, saatavuus, tavoitettavuus on kaikki kaikessa, väittävät markkinointi kirjat. Mutta vaikka saatavuus on tärkeä asia, tärkeää on myös sen vastakohta, ”poissaolo” se että tuotetta ei saa tai sitä saa vaikeasti. Niukkuus ja puute näet sitouttaa ja vetoaa tunteisiin. En tiedä miten tätä itse pystyisin käyttämään tällä hetkellä hyödyksi, mutta ajatuksena kyllä mielestäni todella kiehtova, varsinkin jos asiakkaat ovat jo hyvin tottuneita käyttämään jotain tuotettasi.

Liika näkyvillä olo vie kyllä mielenkiinnon, ja ainainen näkyvyys voi joskus olla jopa haitaksi. Täytyykö välillä osata olla tavoittamattomissa, jotta voi herättää taas mielenkiinnon?

 

Menestys on kykyä edetä epäonnistumisesta toiseen menettämättä innostustaan!

Niin sanotuista ”huonoista” ajoista on päästävä nyt ensimmäiseksi omassa mielessä yli, koska ne eivät katoa miettimällä. Epäonnistuminen onkin siis tie menestykseen, miksi et siis nauttisi kun menee huonommin, kunhan ei jää tuleen makaamaan.

Jos et onnistu ensimmäisellä yrittämisellä, yritä uudelleen. Ja uudelleen. Sitten voit jättää homman sikseen. Ei nyt sentään idiootti kannata olla!

 

 

 

Osuuskunta Millio

Aleksi Ihalainen

aleksi@millio.fi

 

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!