Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Munaa Kunnolla! Mokien kautta menestykseen by Stephen Brown

Kirjoitettu 25.11.18
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Munaa Kunnolla! Mokien kautta menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Stephen Brown
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Munaa Kunnolla! Mokien kautta menestykseen by Stephen Brown

Kirjassa käsiteltiin julkisuuden henkilöitä ja heidän menestystarinoitaan. Kirjassa myös pohdittiin onko nykymarkkinoinnin opukset ja ns. “säännöt” tärkeitä ja että tulisiko niitä jokaisen noudattaa. Otan kirjaesseessäni esille muutaman tarinan, jotka mielestäni kertovat mitä kirjassa yritettiin lukijalle kertoa.

“Vuoden myyjäpalkinto puhumalla asiakkaille totta” Oli yhden kertomuksen opetus, sillä kirjoittajan mukaan nykymaailmassa liialti kangistutaan niihin kaavoihin, että asiakas olisi aina oikeassa ja että heille ei saisi puhua suoraan ilman turhaa mielintää. Tätä olen itsekin miettinyt monesti asioidessani erilaisissa liikkeissä, joissa asiakaspalvelijan liiallisen yrittämisen näkee ja se tekee asioinnista jollain tapaa jopa kiusallista. Ymmärtäisikö asiakas jos hänelle kerrottaisin suoraan ja mahdollisimman rehellisesti se mitä tuote/palvelu on ilman nykyajan mielistelyä ja myynnin pakottamista. Voisiko se luoda luottamuksen tunteen asiakkaassa?

Walmartin ja Ryanairin menestys kirjoittajan mukaan perustuu siihen, että heidän markkinoinninsa on ollut alusta lähtien röyhkeää ja siihen on kuulunut myös hulluja tempauksia. Ryanair on käyttänyt myös tempauksissaan toisten lokaamista ja asiakkaidensa arvostelua, mutta silti menestyy. Omaankin mieleen juolahtaa, että tarvitseeko markkinoinnin aina olla niin reilua ja tarvitseeko sillä aina yrittää kohottaa asiakkaan itsetuntoa, egoa tms. Voisiko se olla poikkeus teennäisestä, hymyilevästä, nöyristelevästä ja lipevän taipuisasta peruskaavasta?

Kirjan luettuani huomasin, että lähes jokainen kirjassa oleva menestystarina perustui siihen, että menestykseen vaadittiin luonnonlahjakkuutta ja periksiantamattomuutta. Suurinosa tarinoista tai “mokista” johtui siitä, että henkilöt yrittivät ensiksi joko itselleen vääriä projekteja tai huomasivat myöhemmin olevansa kuin tehtyjä tiettyihin asioihin, jonka kautta periksiantamattomuudella pystyivät menestymään. Kirjassa myös painotettiin sitä, että jos epäonnistut koita uudestaan tai koita uudestaan jotakin muuta minkä koet itsellesi luontevaksi. Äläkä lopeta ennen kuin saavutat sen mitä haluat. Kirjan henkilöistä suurinosa ei myöskään menestyäkseen ole yrittänyt mielistellä tai ylistää asiakkaitaan vaan ovat olleet bisneselämässään kovaotteisia, määrätietoisia ja kylmiä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!