Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Munkki joka myi Ferrarinsa

Kirjoitettu 03.02.19
Esseen kirjoittaja: Sampsa Hakakoski
Kirjapisteet: 3
Kirja: Munkki joka myi Ferrarinsa
Kirjan kirjoittaja: Robin Sharma
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Munkki joka Ferrarinsa on tähän mennessä paras lukemani self help -kirja. Ensinnäkin kirja on helppo lukuinen ja mukaansa tempaava, koska se on tarina muodossa. Ainoastaan Napoleon Hillin Outwitting the Devil -kirja on lukemistani kirjoista kiinnostavammin kirjoitettu kuin tämä. Tarinamuodon lisäksi tästä kirjasta löytyy kaikki tärkeimmät itsensä parantamisen opit selkeässä ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Jos olet siis kiinnostunut itsesi parantamisesta ja etsit siihen sopivaa kirjaa, valitse Munkki, joka myi Ferrasinsa.

Kirja kertoo huippu lakimiehestä, joka on uransa ja menestyksensä huipulla, mutta äärimmäinen stressi ja rasitus aiheuttaa hänelle sydänkohtauksen. Tämä havahduttaa lakimiehen katsomaan elämäänsä uudelleen ja hän päättääkin myydä kaiken omaisuutensa ja lähteä matkustamaan. Matkallaan hän päätyy Intiaan, missä hän saa kuulla mysteerisistä munkeista, jotka tietävät salaisuuden hyvään elämään. Lakimies päättää lähteä etsimään näitä legendaarisia munkkeja ja lopulta hän löytää heidät. Munkit opettavat lakimiehellä ikuisia viisauksia yhdellä ehdolla: hänen pitää jakaa nämä opit maailman kanssa. Kuukausien jälkeen lakimies palaa Intiasta takaisin Yhdysvaltoihin jakamaan oppimansa hänen vanhojen läheistensä kanssa.

Kaikki mitä hän munkeilta oppi on tiivistetty seuraavaan muistisääntöön: Olet keskellä kaunista puutarhaa. Huomaat puutarhan keskelle kohoavan korkean majakan. Äkkiä majakan ovia aukeaa ja sieltä astelee ulos massiivinen sumopainija, jolla ei ole mitään päällä, paitsi teräsvaijeri hänen sukuelimiensä edessä. Hän kävelee ympäri puutarhaa, kunnes hän löytää maasta kultaisen sekuntikellon, jonka hän laittaa ranteeseensa. Sumopainija kaatuu maahan, menettää tajuntansa ja makaa maassa liikkumatta. Lopulta hän herää keltaisten ruusujen voimakkaaseen tuoksuun. Noustessaan ylös painija huomaa puutarhassa kiemurtelevan polun, joka on päällystetty lukuisilla pienillä timanteilla. Sumopainija lähtee kävelemään polkua pitkin, joka johdattaa hänet hyvään elämään.

Tarina voi kuulostaa aluksi aivan järjettömältä ja se on sen tarkoituskin. Mitä älyttömämpi tarina, sitä paremmin sen muistaa. Tämä tarina hyödyntää nimittäin ”Memory palace” -tekniikkaa, minkä tarkoituksena on helpottaa muistamista linkittämällä asiat tarinan eri vaiheisiin. Jokainen kohta tarinassa muistuttaa yhdestä munkkien opista. Tulenkin seuraavaksi käymään jokaisen tarinan osan ja siihen liittyvän opin.

 

PUUTARHA

”Ajatustesi laatu määrä elämäsi laadun.”

Puutarha kuvastaa meidän mieltämme. Siellä kasvaa ne asiat, joille me annamme tilaa. Voimme valita kasvattaa kauniita hyvältä tuoksuvia ruusuja tai antaa rikkaruohojen vallata puutarha kauttaaltaan. Tällä metaforalla on siis tarkoitus huomauttaa ja kertoa, että meidän pitää hallita ajatuksiamme, koska toistamalla tiettyjä ajatuksia annamme niille tilaa ja alamme toistamaan niitä entistä enemmän. Ajatusten hallinta on erittäin tärkeää myös siksi, että meidän tekomme pohjautuvat ajatuksistamme. Kaikki mitä me teemme, on ensin ollut ajatuksena meidän mielessämme. On siis äärimmäisen tärkeää kontrolloida, mitä päässämme kasvaa.

Jos siis haluaa hyvän ja onnellisen elämän, täytyy ajatella hyviä ajatuksia, jotka nostattavat mieltä ja kannustavat eteenpäin. Tämän lisäksi sinun täytyy poistaa kaikki huonot ajatukset mielestäsi, koska niiden salliminen antaa vain tilaa uusille huonoille ajatuksille. Ihmiset, jotka ajattelevat positiivisia ja negatiivisia asioita suhteessa 3:1 ja siitä ylöspäin 11:1 asti, elivät yleisesti parempaa elämää (To Sell is Human -kirja).

Yksi tapa harjoittaa mielen hallintaa on meditointi. Tarkemmin mindfulness meditointi, missä keskität huomiosi tiettyyn asiaan ja et anna ajatusten harhaantua siitä. Kirjassa puhuttiin ”Ruusun sydän” -menetelmästä, missä on ajatuksena keskittää huomio ruusun keskustaan. Hieman käytännöllisempi ja yleisempi tapa on keskittää huomio omaan hengitykseen. Aloita meditaatio ryhdikkäässä istuma-asennossa ja ota muutama syvä hengitys. Viimeisellä ulos hengityksellä sulje silmät ja vie huomio omaan hengitykseesi. Tunne kuinka palleasi nousee ja laskee hengityksen mukaan. Älä yritä kontrolloida hengitystä, vaan anna hengityksesi mennä luonnolliseen rytmiin. Pidä keskittymisesi hengityksessä ja jos huomaat mielesi herpaantuvan, vie huomiosi rauhallisesti takaisin hengitykseen. Tee harjoitusta niin kauan kuin haluat (suositus on 10-30 minuuttia) ja pyri toistamaan sitä päivittäin.

 

MAJAKKA

”Pysyvä onni syntyy tavoitteiden eteen tehdystä sinnikkäästä työstä ja tasaisesta etenemisestä kohti elämälle asetettua tarkoitusta.”

Majakka kuvastaa tavoitteiden luomista. Me ihmiset tarvitsemme päämääriä, koska ilman niitä alamme turhautua, vajoamme helposti huonoihin tapoihin ja alamme ”ajelehtia” (Outwitting the Devil -kirja). Päämäärät antavat tarkoitus elämällemme. Legendaarinen ikuisuus kysymys on: ”Mikä on elämän tarkoitus?”. Vastaus on, että sitä ei ole. Me luomme itse oman tarkoituksemme. Ilman tarkoitusta ihmismielellä on tapana vajota negatiivisuuteen. Miksi tehdä mitään, jos millään ei merkitystä?

Tavoitteiden saavuttaminen antaa myös onnellisuuden tunnetta. Oletko koskaan tehnyt älyttömästi hommia jonkin asian eteen ja lopulta saavutit sen? Kuinka hyvältä se tuntui? On kumminkin tärkeää huomata, että päämäärän saavutettua, sinun täytyy valita uusi majakka mitä seurata. Muuten alat taas ajelehtia ilman tarkoitusta. Ajelehtiminen on vaarallista mielelle. Me kaikki tarvitsemme jonkinlaisen tarkoituksen, se on meidän luonnollinen tarpeemme, mikä pitää täyttää.

Tavoitteiden asettaminen pohjustaa sinut myös menestymään. Kun päätät tehdä jotain, ohjelmoit aivosi alitajuisesti etsimään mahdollisuuksia tämän tavoitteen saavuttamiseksi (tätä ilmiötä kutsutaan nimellä ”priming”). Sama ilmiö tapahtuu, kun olet rautatieasemalla ottamassa vastaan ystävääsi, jolla on punaiset hiukset. Ohjelmoit aivosi etsimään punatukkaisia henkilöitä ihmismassasta. Samalla aivosi sivuttaa kaikki muut ihmiset, mikä helpottaa etsimistä. Tämä on erittäin tärkeä asia, koska priorisoinnissa ei ole kyse vain tärkeimmän asian tekemisestä, vaan erityisesti turhien asioiden sivuuttamisesta.

 

SUMOPAINIJA

”Ajatuksista syntyy tekoja. Teoista syntyy tapoja. Tavoista syntyy luonne. Luonteesta syntyy kohtalo.”

Sumopainija muistuttaa kaizen ajattelusta. Kaizen on japania ja tarkoittaa kehittymistä ja se on pinttynyt syvälle japanilaiseen liiketoimintakulttuuriin. Käytännössä kaizen tarkoittaa päivittäistä jatkuvaa kehittymistä. Jopa pienet parantumiset merkitsevät, koska pienetkin muutokset nostavat kasvavasti koko kokonaisuuden tasoa.

Kehittämällä itseäsi päivittäin, parannat koko elämäsi laatua. Asiat tuntuvat helpommilta ja saat enemmän aikaan. Kirjassa koottiin munkkien kymmenen rituaali, jotka olisi hyvä tehdä joka päivä. Kymmenen uutta tapaa voi tuntua raskaalta, joten suosittelen, että aloitat ensin yhdestä. Toista tätä tapaa 21 päivää putkeen, kunnes siitä tulee tapa ja tämän jälkeen valitse seuraava ja toista prosessi.

Kymmenen rituaalia:

  1. Hiljaisuus: Ole 10-15 minuuttia hiljaisessa paikassa ja tutki sisimpääsi. Olisi hyvä, jos kyseinen paikka olisi kaunis.
  2. Fyysinen: Harjoita kehoasi päivittäin. Vähintään 5 tuntia viikossa. Hengitä syvään 1-2 minuuttia päivässä niin, että pallea nousee (tämä aktivoi parasympaattista hermostoa, mikä vähentää stressiä).
  3. Elävä ravinto: Syö tuoreita hedelmiä ja vihanneksia.
  4. Laaja tietämys: Lue 30 minuuttia päivässä. Lue hyvät kirjat useampaan kertaan.
  5. Itsetutkiskelu: Päivän päätteeksi käy päiväsi läpi joko mielessä tai kirjoita se alas. Tämän jälkeen ajattele, mitä olisit voinut tehdä paremmin.
  6. Aikainen herääminen: Herää aikaisin ja aloita päiväsi myönteisillä ajatuksilla. Naura ja/tai tee jotain muuta mieluisaa/rakentavaa. Päivän ensimmäiset ajatukset luovat pohjan päivälle.
  7. Musiikki: Kuuntele musiikkia.
  8. Sanat: Luo itsellesi mantra ja toista sitä päivittäin. Esimerkiksi ”Olen enemmän kuin miltä näytän; sisälläni lepää koko maailman voima ja lujuus”.
  9. Johdonmukaisuus: Pidä tekosi yhteneväisinä näiden hyveiden kanssa: toimeliaisuus, myötätunto, nöyryys, kärsivällisyys, rehellisyys ja rohkeus.
  10. Yksinkertaisuus: Vähennä tarpeitasi. Ahneus syö onnea.

Ihminen ei voi olla vapaa, jos hän ei hallitse itseään.” -Epiktetos, antiikin kreikkalainen stoalainen filosofi

 

VAIJERI

”Teräksinen itsekuri muovaa luonteestasi rohkean ja tyynen. Tahdonvoiman hyve kohottaa vääjäämättä elämäsi vastaamaan korkeimpia ihanteita ja sallii sinun nauttia täysin mitoin kaikesta, mikä on hyvää, iloista ja elinvoimaista. Ilman itsekuria ja tahdonvoimaa eksyt kuin laivoineen mereen vajoava purjehtija, jolta puuttuu kompassi.”

Teräsvaijeri on taas itsekuri. Yleisesti puhutaan, kuinka tärkeää motivaatio on. Motivaatio on kumminkin hyvin petturillinen tyyppi. Se on sinun mukanasi, kun sinulla menee hyvin, mutta jättää sinut oman onnesi nojaan heti, kun tilanne muuttuu kurjaksi. Itsekuri on taas äärimmäisen lojaali kaveri. Se on aina sinun vierelläsi ja se haluaa vain sinun parastasi. Monet eivät kumminkaan pidä itsekurista, koska se hyvin tylsä ja välillä raskas tyyppi.

On myös hyvä huomata, että motivaatiota ei voi harjoittaa, kun taas itsekuria voi. Motivaatio on itseasiassa lähes kokonaan meidän kontrollimme ulkopuolella. Tai jos se puuttuu, me yritämme nostaa sitä ulkoisin keinoin. Itsekuri on taas taito, mitä voi harjoittaa. Aina kun teet päätöksen, mikä on negatiivisia mielijohteitasi vastaan, treenaat omaa ”itsekuri lihastasi”. Jokaisen toiston jälkeen tämä lihas vahvistuu kuin vaijeri, johon lisätään lisää säikeitä. Motivaatio on tarpeellista alkuun lähdettäessä, koska se kertoo sinulle suunnan ja antaa tarvittavaa voimaa liikkeelle lähtöön. Jossain vaiheessa kumminkin motivaatio väistämättä katoaa – vaikka vain joksikin aikaa – niin itsekuri on se, mikä pitää oikealla tiellä.

 

SEKUNTIKELLO

Tehokas ajankäyttö on varmin merkki tehokkaasta mielestä.” -Sir Isaac Pitman, pikakirjoitusjärjestelmän kehittäjä

Sekuntikello kertoo meidän arvokkaimmasta resurssistamme, ajasta. Meillä kaikilla on rajallinen määrä aikaa – toisilla enemmän kuin muilla – mutta kukaan meistä ei voi saada annettua määrää enempää. Fiksuimmat osaavat käyttää tätä tietoa hyväkseen. Esimerkiksi Steve Jobs visualisoi usein oman kuolemansa ja näin muistutti itseään oman aikansa rajallisuudesta. Elääksesi parasta elämää, sinun pitää hallita aikaasi. Ajanhallinta on lähtökohtaisesti kiinni kahdesta asiasta: priorisoinnista ja energian säätelystä.

Rajallinen aika tarkoittaa, että me voimme tehdä vain rajallisen määrän asioita. Tästä seurauksena meidän täytyy siis priorisoida tarpeemme. Mitkä asiat ovat meille oikeasti tärkeitä? Mistä asioista saa suurimman hyödyn? Priorisointi on yhtä paljon tärkeimpien asioiden löytämistä kuin myös turhien asioiden välttämistä. Oikean ratkaisun löytämiseksi voi hyödyntää esimerkiksi Paretonin periaatetta ja Warren Buffetin 5/25 -sääntö. Paretonin periaate on melko yksinkertainen: 20 prosenttia asioista tuottaa 80 prosenttia tuloksista. Sinun täytyy siis vain löytää nuo 20 prosenttia ja unohtaa loput. Buffetin 5/25 -sääntö menee taas seuraavasti: kirjoita listalle 25 asiaa mitä haluaisit saavuttaa. Valitse tästä listasta 5 tärkeintä. Tee nämä 5 asiaa ja unohda muut, kunnes olet suorittanut ensimmäiset 5.

Kun olet löytänyt tärkeimmät asiat, niin seuraavaksi sinun pitää tehdä ne. Tekemistä on tietysti paljon, joten ei kun vain raatamaan. Tässä kumminkin tulee jännä paradoksi: mitä enemmän teet, sitä vähemmän saat aikaan. Me ihmiset emme ole koneita, jotka pystyvät käymään tauotta, kunhan polttoainetta riittää. Me olemme biologisia olentoja, jotka tarvitsevat riittävästi lepoa. Tämä monelta unohtuu, koska nyky yhteiskunnassa palvotaan ihmisiä, jotka raatavat itsensä kuoliaaksi, aivan kuten tarinan lakimies. Kulutettu aika ei kumminkaan korreloi suoraan tuloksien kanssa – varsinkaan työelämässä. On siis tärkeää pitää omasta jaksamisesta huolta, jotta voit parhaiten hyödyntää kaiken rajallisen ajan mitä sinulla on.

 

RUUSUT

”Kun ihminen työskentelee parantaakseen muiden elämää, hän tulee samalla kohottaneeksi oman elämänsä tasoa.”

Ruusut kertovat muiden ihmisten auttamisesta. Kun annat toiselle ruusun, jää sinunkin käteesi ruusun tuoksu. Me ihmiset saamme mielihyvää muiden auttamisesta. Siinä se. Elääksesi onnellista elämää kannattaa auttaa muita.

Jos kumminkin haet vielä omaa etu tässä, huomaa, että muiden auttaminen voi tuoda hyvää myös sinulle. Kuvittele vaikka, että auttaisit kodittoman ihmisen pois kadulta ja myöhemmin tämä ihminen tuleekin miljonääriksi. Luuletko että tämä ihminen saattaisi muistaa sinua muutamalla tai vaikka kymmenillä tonneilla? Ei toisia kumminkaan kannata auttaa vain rahan takia. Fakta on vain se, että helpoin tapa tulla onnelliseksi, on auttamalla muita.

 

TIMANTTIPOLKU

”Onni on matka, ei päämäärä.”

Timanttipolku kuvaa matkaa ja prosessia. Vaikka majakka onkin tärkeä osa hyvää elämää, ei sen pidä määrittää nykytilannetta. Majakka näyttää vain suunnan, mutta edetessään kannattaa keskittyä itse matkaan. Jos pitää katseensa liian tiukasti majakassa, tulee auttamatta onnettomaksi. Kirjassa ”Kuinka olla piittaamatta p*skaakaan” puhuttiin arvoista. Huono arvo on sellainen, mikä vaati tietyn tilanteen tai ulkoisen tekijän, esimerkiksi majakan saavuttamisen. Jos miettii vain majakkaa, on onneton koko matkan ajan, koska luulee onnen odottavan majakan luona. Totuus on kumminkin, että ihminen voi ja täytyy olla onnellinen jo matkalla.

Stephen Coveyn kirjassa ”Tie menestykseen” puhuttiin vaikutuksen kehästä (Circle of Influence). Kirjassa ohjeistettiin keskittymään asioihin oman vaikutusalueen sisällä, koska sinulla ei luonnollisesti ole valtaa sen ulkopuolella oleviin asioihin, joten olisi tyhmää käyttää energiaa kehän ulkopuolella oleviin asioihin. Majakka on tuon vaikutusalueen ulkopuolella. Sinun ja majakan välissä on tekijöitä, joita sinä et voi täysin hallita. Sinä voit kumminkin hallita suurelta osin matkaa tai ainakin, miten koet sen. Keskity siis prosessin, älä päämäärään. Kuten aikaisemmin totesin, majakka näyttää tien, mutta se ei saa peittää alleen nykyisyyttä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!