Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Musta on uusi valkoinen

Kirjoitettu 21.05.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin musta kirja – Teemu Takala

Musta on uusi valkoinen

Olen kovasti tykästynyt tähän brändin ajattelemiseen ja luomiseen ja tästäkin kirjasta eniten minuun kolahti nämä asiat. Markkinointi on myös toinen kiinnostava aihe sillä koen sen olevani tällähetkellä vahvimpia aihealueitani opiskeluissani. Kirja oli kuin minulle suunniteltu. Helppolukuinen, silmää miellyttävä ja kuvia sisältävä teos, joka käytännössä hyväili mieltäni ja sielua…

Markkinointikampanjan suunnittelu

Olen tehnyt lyhyen urani aika muutamia markkinointisuunnitelmia ja järjestänyt pari kampanjaa. Kampanjan luonti on vaikeaa, niin paljon pieniä muuttuvia juttuja jotka pitää ottaa huomioon. Teoria tietoa en ole ikinä tähän etsinyt, vaikka olisi pitänyt. Nyt kuitenkin opin paljon tästäkin asiasta, lukeminen ei sittenkään ole turhaa. Eli ensimmäisenä vastaa kysymykseen, mitä haluan saada markkinoinnilla aikaan? Aloita taloudellisista tavoitteista, sitten toiminalliset tavoitteet ja viimeiseksi asenteelliset.

Millainen markkinointikampanja auttaisi osuuskuntaamme eteenpäin? ”taas treenien aihe, mistä näitä tulee?

Millaisilla tavoitteilla tätä kannattaisi alkaa viemään eteenpäin?

Mittareina näin aluksi voisi toimia hyvin asiakaskäynnit, sekä erilaiset kontaktit esimerkiksi tapahtumissa, tai lähetetyt tarjoukset ja asiakkailta saadut yhteydenotot. Nämä loisivat selkeän ja seurattavan kokonaisuuden jonka dataa on helppo hyödyntää, Myös sosiaalisen median kampanjat ovat hyviä, sillä ainakin facebook kertoo suoraan datan kuinka paljon huomioita päivitys tai mainos on saanut ja kertoo sukupuolen, iän, asuinalueen ja paljon muuta jota hyödyntämällä osataan valikoida tulevaisuudessa oikeat asiakasryhmät ja asiakkaat. Eli kerää data ja hyödynnä sitä. Tämä datan hyödyntämisen taito on todella tärkeä avain menestykseen.

 

Brief, käskynanto = ymmärryksen jakaminen

Kun kuulen sanan brief eli briiffi tulee minulle mieleen ulkomaan komennukseni ja nämä partioonlähtöbriiffit, jossa kävimme kaiken tarpeellisen läpi päivän työstä. Tämä on iskostanut päähäni osakseen sen että briiffissä tavallaan käsketään alaisille tai palvelustovereille asioita ja tehtäviä. Bisnesmaailmassa briiffi on ainakin minulle vapaamuotoista juttelua toisen tai useamman henkilön kanssa, tämä ”chatti” ei pelkästään jaa tietoa ja ajatusta, vaan pääasiassa ymmärrystä toisen työtoverin tai asiakkaan kanssa.

Kirjassa oli mieleenpainuvana esimerkkinä briiffistä…

”Hyvää briefiä voi tarkastella myös metaforan kautta. Kuvittele, että seisot suuren joen penkereellä vastapäisen rannan häämöttäessä edessäsi. Tehtävänäsi on rakentaa silta, jota pitkin ihmiset pääsevät virran toiselta puolelta olevalle valtatielle”

  1. Mitä hyvä Brief sisältää..
  2. Tilanne, mistä tulemme ja missä olemme nyt?
  3. Minne haluamme päästä ja mistä tiedämme että olemme onnistuneet?
  4. Kenet meidän täytyy vakuuttaa?
  5. Mitä me teemme tavoitteiden eteen?
  6. Mitä haluamme Teidän tekevän?

+ muut käytännön asiat (mm. aikataulut)

 

 

Markkinointisuunnitelma 2.0

Kirjan upein osa oli varmasti käyttööni tuleva työkalu Markkinointisuunnitelma 2.0 joka vie markkinointisuunnitelman uudelle tasolle. Tämä työkalu helpottaa markkinointisuunnitelman tekoa niin että kaikki tiedot tulevat yhdelle A3 kokoiselle paperille joten se on yksinkertaisempi hahmottaa. Tämä helpottaa ainakin minua itseäni. Perus paperiniput ovat helppoja kyllä kuljettaa mutta niistä asioiden hahmottaminen on hankalampaa. Suunnitelma on myös helpompi laittaa esille esimerkiksi toimistolle jotta se on helposti havaittavissa eikä huku paperien sekaan.

Suunnitelma on kaksiosainen. Ensimmäinen osa on ns. ”strategia-osuus” ja toinen osa ”markkinointiohjelma-osuus”.

Selittäminen tämän työkalun hienouksista ja ominaisuuksista saa riittää. Tämän työkalun pohjalta tulen luomaan suunnitelmat ainakin Kotakahvilalle ja KompassiRockille tulevaisuudessa tulevan vuoden aikana. Tavoitteena on jatkaa Kotakahvilan hienoa ja vahvaksi rakennettua perinnettä ja täyttää asiakkaan olettamukset, mutta samalla viedä Kotakahvila brändi uudelle tasolle.

Kompassirockissa taasen vahvistaa tapahtuman imagoa ja tyyliä, samalla markkinoiden sitä laaja-alaisesti tulevia vuosia silmällä pitäen. Tahdon että Kompassirock ja henkilöt jotka sitä ovat olleet luomassa jättävät jälkensä Jyväskylän, ja koko Suomen mieleen, hyvinä ja hyväntekijöinä sekä upeana yhteisöllisyyttä lisäävänä tapahtumana. Samoin tavoin kuin Yläkaupungin yö on koko Jyväskylän juttu jossa kaikki ovat mukana tavalla tai toisella. Haluamme saada myös markkinoitua Kompassirockkia yrityksille, niin että tulevaisuudessa yritykset soittelevat meille ja kysyvät että vieläkö on paketteja jäljellä. Hyväähän tässä ollaan tekemässä ja auttamassa järjestöjä jotka sitä tekevät.

Suunnitelman löytää netistä osoitteesta www.alkuvoima.com

ihan 5/5

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!