Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

51jTTziN3dL._SX328_BO1,204,203,200_

Muuta intohimosi dollareiksi

Kirjoitettu 14.12.17
Esseen kirjoittaja: Stiina Lampinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Crush It!
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuk
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gary Vaynerchukin kirja Crush It! kertoo siitä, kuinka jokainen meistä voi ansaita elantonsa tekemällä juuri sitä mitä rakastaa, vaikka se monesti tuntuukin vain kaukaiselta haaveelta. Eihän kukaan voi oikeasti tehdä työkseen sitä mistä tykkää, vai voiko?

Kyllä voi, Garyn mukaan. Se vaatii vain pirusti töitä.

Kaikki alkaa siitä, että tunnistaa oman intohimonsa. Sen asian, joka tekee sinusta sinun. Jos intohimon löytäminen tuntuu vaikealta, mieti niitä asioita joita teet mielelläsi, ilmaiseksi. Sen jälkeen joka ikinen sekunti tulee käyttää sen asian oppimiseen, ja kaikki energia suunnata siihen, miten siitä voi tehdä bisnestä.

1. Brändää itsesi asiantuntijaksi

Seuraava askel on kertoa muulle maailmalle omasta intohimostasi, eli toisin sanoen brändätä itsesi oman alasi asiantuntijaksi. Voit esimerkiksi perustaa YouTube-kanavan, jossa kerrot intohimostasi, tai aloittaa yksinkertaisesti vain jakamalla aiheeseen liittyviä artikkeleita sosiaalisen median tileilläsi. Kanavia valitessa kannattaa miettiä, mikä on itselle luontaisin tapa kertoa omaa asiaansa. Jos olet hyvä tarinankertoja ja omaat luontaista karismaa, videot ovat hyvä vaihtoehto. Kirjassa kerrotaan hyvä esimerkki Radio Show Car Talkista, jonka pitäjät aloittivat pitämällä viikoittaista kanavaa vastaamalla seuraajien kysymyksiin mistä tahansa autoihin liittyvästä ongelmasta. Pitäjät tiesivät paljon autoista, ja olivat luontaisia vitsiniekkoja, jonka ansiosta kanava sai paljon muitakin seuraajia kuin autoista kiinnostuneet. Itse en tykkää esiintyä kameran edessä, joten minulle luontainen vaihtoehto on kirjoittaminen. LinkedIn on hyvä kanava tässä tapauksessa keskustelun herättämiseen, joten varmaan sen aktivoimiselle olisi korkea aika.

Minkä kanavan valitsetkin, jos aihe jota käsittelet on intohimosi, ja keino kertoa siitä luontainen, voi brändisi menestyä. Tässä kaikessa piilee sellainen jippo, että kun otat asiasta selvää kertoaksesi siitä muille, opit samalla itse asiasta koko ajan lisää. Samalla brändäät itseäsi oman kenttäsi asiantuntijaksi asiakkaidesi silmissä. Brändäyksessä on hyvä muistaa pari asiaa:

  1. Erottautuminen: Mikä tekee sinusta erityisen muihin saman alojen asiantuntijoihin verrattuna? Kun olet löytänyt intohimosi ja valinnut kanavat sen levittämiseen, tulee miettiä miten erotut massasta. Tässä vaiheessa kannattaa jälleen kerran miettiä omia vahvuuksia. Et luultavasti voi erottua massasta olemalla äänekäs ja rietas, jos nämä ominaisuudet eivät ole sinulle luontaisia. Epäaitoa olemista on paljon vaikeampi peitellä, kun korostaa luontaisia piirteitään – turha siis edes yrittää. Omille piirteilleen kannattaa myös pysyä uskollisena alusta loppuun, vaikkakin olemalla oma itsensä voikin joskus karkottaa osan faneista pois.

 

  1. Ole aktiivisesti vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa: Varmista, että olet avoin ja vastaat kaikkeen palautteeseen rehellisesti, myös kritiikkiin. Kuuntele seuraajiasi ja aiheuta keskustelua. Näin ansaitset seuraajiesi luottamuksen ja parhaassa tapauksessa he alkavat jakaa juttujasi eteenpäin.

 

Ja kannattaa muistaa, oman tavan löytämiseen, brändin rakentamiseen ja seuraajien kerryttämiseen kuluu aikaa, vaivaa, hikeä ja kyyneliä. Mutta toisaalta, jos todella työskentelet oman intohimosi parissa, aika varmasti kuluu kuin siivillä.

 

2. Hanki yhteisösi luottamus

Kun olet päättänyt, miten ja missä haluat brändätä itsesi, on aika löytää fanit ja asiakkaat jotka auttavat sinua matkallasi menestykseen. Toisin sanoen sinun pitää etsiä ne yhteisöt, joissa kohderyhmäsi liikkuu, keskustelee ja jakaa sisältöä intohimoosi liittyen. Luultavasti löydät nämä yhteisöt helpoiten sosiaalisesta mediasta, sillä se on tänä päivänä oiva väylä jakaa sisältöä ja olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Kun olet löytänyt tarvitsemasi yhteisöt, muista edelleen pysyä uskollisena asiakkaillesi vastaamalla kommentteihin ja reaktioihin, ja olemalla kunnioittava myös eriäviä mielipiteitä omaavia kohtaan.

3. Kaupallista intohimosi

Kun olet brändännyt itsesi onnistuneesti ja löytänyt kohderyhmäsi, on aika miettiä, kuinka työlläsi aletaan tekemään rahaa. Jos olet onnistunut kasvattamaan yleisösi tarpeeksi suureksi, asiakkaasi voivat tietysti ottaa sinuun yhteyttä omatoimisestikin. Tämän varaan ei kuitenkaan kannata laskea, tai ainakin prosessia voi vauhdittaa omalla toiminnallaan. Yksi hyvä keino on kierrellä omaan aihepiirisi liittyvissä tapahtumissa, josta potentiaalisten asiakkaiden tai vaikka sijoittajien kanssa pääsee verkostoitumaan. Vielä parempi on, jos pääset puhumaan tapahtumassa ja näin esittelemään omaa asiantuntemustasi kaikelle yleisölle. Verkostoitumisen lisäksi menestymistä auttaa tietysti myös puhdas myynti. Jos pidät esimerkiksi videoblogia, kontaktoi yrityksiä, jotka voisivat hyötyä näkyvyydestä ja suositteluista blogissasi.

 

Muista myös seikka, joka pätee kaikkeen bisneksen tekemiseen: Älä juutu paikallesi. Huolehdi siis jatkuvasti siitä, että brändisi tulee kantamaan myös tulevaisuudessa. Pidä silmällä alasi muutoksia, ja ennen kaikkea, reagoi niihin rohkeasti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!