Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Muuttuva markkinointi

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Muuttuva markkinointi - luo, voita ja hallitse markkinoita
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hurahdin yhdessä vaiheessa näihin markkinointi kirjoihin, niin päätin sitten antaa mennä kunnolla. Tykkään paljon tavasta, jolla Kotler kirjoittaa ja kertoo asioita. Tästä kirjasta pidin, vaikka se onkin melko vanha ja todella asiapitoinen. Olen paljon lukenut nyt elämän kertoja yms. Niin oli kiva saada vähän asiapitoisempi kirja lukuun välillä. Markkinointi on mielestäni kuitenkin niin muuttuva ala, että jos siitä kirjan lukee, niin yleensä siinä toimiva ratkaisu on jo käytännöstä poistunut vanha tapa, mutta annoin armoa tällä kertaa.

 

Kirja tuli hyvään kohtaan minulle, koska meillä oli tehtävänä tehdä tiimillemme videomarkkinointikampanja. Mielestäni onnistuimme hyvin tässä kyseisessä tehtävässä. Meillä oli Allun ja Jaken kanssa pitkästä aikaa todella hauska päivä Akatemian sisällä. En muista, milloin olisin viimeksi nauranut niin paljon kuin silloin, mutta asiaan. Onnistuimme kampanjassamme sinänsä mielestäni hyvin. Toki kauppaa ei tullut, mutta emme sitä lähteneetkään hakemaan. Paljon tuli myös oppia, kun Joonatan oli tutkaillut videotamme tarkemmin ja katsonut, että miten sitä voisi parantaa. Paljon oli opittavaa ja parannettavaa, mutta täytyy muistaa, että tämä oli meille ensimmäinen kokeilu. Virheitä saikin ja pitikin sattua ja niistä sitten opitaan!

 

Kolme erilaista yritystä

 

Kirjassa puhutaan, että yrityksiä on kolmenlaisia. Niitä jotka tekee, niitä jotka katsoo vierestä ja niitä jotka ihmettelevät, että ”mitä tapahtui”. Jos mietitään Bisneraa, niin minun mielestä olemme niitä jotka tekee. Meillä on tällä hetkellä ihan mukavasti hommaa ja välillä tuntuu, että sitä on liikaakin. Meillä kaikilla on jotakin tekemistä kesäksi, ainakin aluksi. Toki on hyvä, että pari tyyppiä jää myös huolehtimaan kesän ajaksi siitä, että kaikki pyörii myös täällä toimistolla. Itse en ensimerkiksi kesän aikana varmaan hirveän monta kertaa kerkiä toimistolla käymään.

 

Olemme mielestäni nyt kiinnittynyt ja kiinnostuneet tekemisestä. Vähän meillä on ollut sellaista työn pakoilua ja hommia on sysätty melko paljon toisen harteille, vaikka itsellä olisi enemmän aikaa tehdä ne. Tästä mielestäni kun pääsemme vielä yli, niin meillä menee lujaa. Näin ollen kaikki tulee jaksamaan paremmin, eikä yksilöt väsähdä kesken vuoden. Nyt esimerkiksi minä olen aivan loppu tiimin töiden takia. Kesäksi tulee kesäkahvila ja sitä pitäisi suunnitella, koska se aukeaa 3.6, niin silti  tuntuu, että mitään ei kerkiä tekemään, kun tiimiltä tulee ”jonninjoutavia” hommia melko paljon. Tässä nyt on kuitenkin edessä vielä opintojen kirjaukset yms, niin silti pitäisi  vielä keskittyä täysillä tiimiin ja antaa panos sille, niin tässä olen nyt käynyt henkistä taistelua sen asian kanssa. Yllättävän hyvin olen kuitenkin mielestäni loppu keväästä selvinnyt, vaikka työnmäärä on välillä ollutkin 10 h päivässä sekä viikonloppuina. Mutta toisaalta, mikäs tässäkin tällä hetkellä on kirjoittaa esseetä auringon paistaessa kahvikuppi vierellä!

 

Mutta pointtini on se, että tekeminen alkaa näkymään yrityksessämme. Rahaliikenne on kasvanut ja on ollut ilo nähdä, kun ihmiset on saanut hommaa, niin kuinka paljon enemmän järkeä meillä on esimerkiksi treeneissä. Se turha jauhaminen ja kitinä on jäänyt taka-alalle ja nyt ollaan keskitytty niihin oikeasti tärkeisiin asioihin. Samoin myös näin talouspäällikkönä on pikkuisen helpompi olla, kun tietää, että jos nyt ei tulisi mitään tuloja, niin ei heti olla konkurssissa. Tämä on muuttunut tämän kevään aikana ja nyt alkaa suunta olemaan pikkuhiljaa melko hyvä. Paljon tämä on ottanut energiaa ja aikaa tässä välissä, mutta nyt se alkaa myös antamaan tuloksen siitä!

 

Markkinointiin siirtyminen

 

Olemme nyt Bisneran kanssa selkeästi siirtyneet markkinointialalle. On hauska huomata, kuinka paljon erilaisia olettamuksia ja muita tiimillämme on.  Monta kertaa jonkun suusta on kuulunut ”markkinointi on myyntiä” vaikka näinhän se nyt ei ihan kuitenkaan käytännössä ole. Markkinointi edistää ja auttaa myyntiä, mutta myyntiä se ei virallisesti ole. On myös paljon olettamuksia asioista, esimerkiksi kilpailijoiden hinnoista yms. Kaikki perustuu siihen, että ”me luullaan”. Olemme liian laiskoja selvittämään välillä faktan, jonka saisi yhdellä puhelin soitolla selville. Olemme pikkuhiljaa onneksi myös ymmärtäneet tämän ja alkanut muuttamaan tapojamme.

 

Paljon mielestäni meillä on kuitenkin opittavaa tällä saralla ja tämän takia on hyvä, jos yhteistyömme Factor Novan kanssa lähtee lentoon. Sieltä saisi kyllä niin arvokasta oppia kokemuksen ja tekemisen kautta. Tämän jälkeen voitaisiin ehkä harkitakin, että olisimme markkinointialan ammattilaisia. Nyt tämä on vähän tälläistä kokeilua ja harjoittelua, mikä on tottakai ymmärrettävää, jos puolivuotta olemme vasta alalla ollut.

 

Kirja pisti kyllä ajattelemaan melko paljon eri asioita tiimissäni. Paljon on tästä tullut otettua itselle ylös ja painettua mieleen, mutta paras oppi kirjassa oli mielestä 4P ja 4C kaavat. 4P on pysynyt samana, mutta 4C kaavasta en mielestäni ollut ennen kuullut. Suurin ero on siinä, että 4C on tehty asiakkaan näkökulmasta, mikä pitäisi markkinoinnissa aina ottaa huomioon. Näytänpä näiden erot.

 

4P

 

Product (Tuote)

Price (Hinta)

Place (Saatavuus)

Promotion (Markkinointiviestintä)

 

4C

 

Customer Value (Asiakkaan saama arvo)

Cost to the customer (Asiakkaalle koituvat kustannukset)

Convenience (Mukavuus)

Communication (Viestintä)

 

Mielestäni nämä olivat kirjan parhaat opit. 4C tulee meidänkin Bisnerassa ottaa aina huomioon, kun teemme markkinointiin liittyviä hommia. Yleensä olemme miettineet erimerkiksi kustannuksia vain omalta kantiltamme. Ja näitä sitten lähdetty mahdollisesti laskuttamaan jälkikäteen.

 

Kirjassa oli paljon asiaa, eikä tämä todellakaan ollut mikään ”kevyt” kirja lukea, vaan vanhuudestaan johtuen kohtuullisen haastava. Mutta kaikesta huolimatta kirja laittoi taas ajattelemaan hieman eri kantilta asioita!

 

Petri Vainio-Pekka

Bisnera

petri@bisnera.fi

0400 774 563

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!