Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyjästä voittajaksi

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyjästä voittajaksi - huipputuloksia myyntityössä
Kirjan kirjoittaja: Altmann Hans Christian
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myyjästä voittajaksi

 

Olen nyt pari tällaistä myyntikirjaa lukenut. Täytyy kyllä sanoa, että positiivisesti olen yllättynyt siitä, miten hyviä kirjoja nämä ovat. Olen vähän karttanut näitä kirjoja, koska jotenkin ajattelen, että ei myyntiä kyllä kirjassa voi opettaa. Mutta niin siinä vain kävi, että kyllä näistäkin jotain irti saa. On sinänsä mielenkiintoista, miten paljonkin itseasiassa huomaa itsessään kehityskohteita näiden kirjojen jälkeen. Kyllä se vain pystyy ilmeisesti myyntiäkin kirjassa viisasti toisille kertomaan!

 

Tiedä mitä myyt

 

Tärkeintä myynnissä on se, että tiedät tuotteen tai palvelun jota myyt läpikotaisin. Jos et kunnolla tiedä mitä myyt ja tunne omaa tuotettasi, niin on myynti käytännössä mahdotonta. Toinen, mikä on todella tärkeää, on se, että uskot siihen mitä myyt. Ihmiset kyllä helposti huomaa, jos et oikeasti ole innoissasi siitä, mitä myyt. On todella tärkeää tykätä siitä, mitä teet. Tämä sama pätee oikeastaan ihan mihin tahansa, mutta myynnissä se tuntuu jotenkin heijastuvan vielä enemmän. Ihmiset ovat toki erilaisia ja kaikille myyminen ei vain sovi. Oli tuote mikä tahansa, mutta jos myyminen tuntuu tuputtamiselta tai muuten vain pakkopullalta, niin silloin voi kyllä tietää, että ala ei välttämättä ole oikea. Tällöin kannattaa juuri lukea esimerkiksi kirjoja siitä, että miten myyntiään voisi parantaa, että josko sieltä joku oppi tulisi.

 

Meillä on tiimissä keskusteltu paljon siitä, että kuka on hyvä myyjä ja onko niiden myytävä, ketkä siitä ei tykkää. Mutta jollakin tasolla mielestäni se ei ehkä tällä alalla toimi niin. Et voi haluta yrittäjäksi, jos et halua edes oppia myyntiä. Pitkälti olen sitä mieltä, että jokainen pärjää jollain tasolla myynnin saralla, kunhan muistaa olla oma itsensä. Tuotteestakin voi muuttaa sellaisen, joka tuntuu itselle helpommalta myydä. Ei ole pakko tyytyä siihen spiikkiin esimerkiksi, mikä toimii jollain toisella. On paljon helpompaa muokata oma spiikkinsä. Tämä muovautuu kokemuksen kautta, mutta tärkeintä on, että luottaa itseensä ja tuotteeseensa. Näillä pääsee jo melko pitkälle.

 

Kehittyminen huippumyyjäksi

 

Tämä kuten oikeastaan kaikki muukin, mihin ei voi ”syntyä” on opittava tekemällä. Tämän kanssa on turha lähteä kilpailemaan aikaa vastaa ja muuta sellaista. Antaa vain rauhassa mennä eteenpäin ja kehittää itseään koko ajan. Itse koen, että kaikessa voi tulla hyväksi, jos vain on tahtoa sitä harjoitella. Mielestäni parhaiten hyväksi myyjäksi oppisi sillä, että myy paljon erilaisia tuotteita. Itse olen ainakin kokenut kehittyväni eniten akatemian aikana, kun olen oikeasti päässyt myymään paljon erilaisia tuotteita. Varsinkin, kun kyse on omista tuotteista, niin silloin myynti on vielä hankalampaa, koska et voi tietää, että onko tuote oikeasti hyvä. Tällöin sinun täytyy vain luottaa itseesi 100% ja painaa täyttä höyryä eteenpäin.

 

Tiimissämme on mielestäni hyviä myyjiä, jotka vain tarvitsevat enemmän harjoittelua. Jokainen meistä osaa myydä ja jokaisen meistä voi laittaa asiakaskäynnille. En voisi kuvitella sellaista tilannetta, että joku kieltäytyisi menemästä asiakaskäynnille ollenkaan. Meidän tiimissä on hankalampaa buukkaaminen. Siihen meillä on jonkin tasoinen lukko mikä on aika hauskaa. Välillä tuntui, että pääsimme siitä hyvin eroon, mutta aina välillä mörkö nostaa päätään ja olemme taas oravanpyörässä. Tähän pitäisi keksiä joku keino, miten voisimme saada tästä jatkuvaa ja tehokasta. Tämä on ollut meidän haasteemme, niin silti uskon, että keksimme tähän jonkun keinon, miten pääsemme tästä pelosta ulos.

 

Kahdeksan ohjetta

 

Kirjassa esiteltiin 8 ohjetta, jotka helpottavat myyntiä. Näitä kohtia, kun miettii, niin ei kirjan kirjoittaja väärässä ole. Kaikki kohdat ovat mielestäni hyviä ja niitä kannattaa kaikkien miettiä. Nämä olisi periaatteessa sellaisia kohtia, jotka voisi viedä tiimille esiteltäväksi. Myynti on hyvä saada jatkuvaksi.

 

Tässä nyt nämä kahdeksan kohtaa:

 

  1. Käytä myönteisiä mielikuvia
  2. Määritä ihanneratkaisusi
  3. Luota osaamiseesi
  4. Usko onnellisiin tähtiisi
  5. Vältä kaikkia negatiivisia ajatuksia
  6. Vaali hyväntahtoisia ajatuksia
  7. Hyväksy epäonnistumiset
  8. Osoita hyvä tahtosi

 

Muutama kohta oli mielenkiintoinen. Mutta toisaalta, se että pitää keskittyä positiivisiin ajatuksiin, eikä negatiivisiin, niin se on meille kaikista vaikein. Meillä on todella herkässä tuo negatiivisuudessa pyöriminen. Todella helposti luovutamme tai lopetamme, jos kohtaamme hankaluuksia. Meidän pitäisi oppia siihen, että keskitymme enemmän positiiviseen, kuin epäonnistumisiin. Kun kaikki keskittyy positiiviseen, eikä luovuta liian helposti, niin silloin tiimillä pysyy flow päällä ja myynti sujuu kuin tanssi. Kun taas aletaan vatvomaan, että ”taaskaan sieltä ei vastannut” niin silloin tämä kyllä helposti tarttuu muihinkin ja silloin on hankala kerätä omaa myyntifiilistä takaisin. On tärkeää pitää flow jos sellainen syntyy ja painaa silloin duunia niin paljon, kuin ikinä vain kerkeää.

 

Toinen kohta, mikä meillä on ollut hieman hankalaa, on luottaa omiin taitoihin. Tämä on kyllä usein meille kanssa kompastuskivi. Monta kertaa tuntuu, että eihän tästä mitään tule. Siitä olen kyllä iloinen siitä, että se ei aina kuitenkaan tartu kaikkiin. Mutta meidän pitäisi luottaa enemmän itseemme ja taitoihimme silloin, kun myymme. On myös tärkeää, että luotamme toisiimme. Meidän täytyy antaa enemmän toisillemme positiivista palautetta, joka helpottaa taas kaikkien työntekoa.

 

Kirja oli mukava lukea. Vaikka aika paksua tekstiä oli välillä ja melko kärkkäästi jotkut asiat on sanottu. Oli kuitenkin mukava ottaa pari myyntikirjaa tähän loppuvuoteen. Kyllä nyt on hyvä lähteä Kievarille myymään burgeria, kun on parista kirjasta opit ja kopit takataskussa!

 

Petri Vainio-Pekka

Bisnera

0400 774 563

petri@bisnera.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!