Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynnin korkeajännitys

Kirjoitettu 26.05.16
Esseen kirjoittaja: Pasi Suojala
Kirjapisteet: 1
Kirja: Myynnin korkeajännitys
Kirjan kirjoittaja: Jari Sarasvuo ja Pertti Jarla
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Myynnin korkeajännitys, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Myynnin korkeajännitys

Myynnin korkeajännitys on kirja joka avaa hyvin tämän päivän myyjällä niitä perusjuttuja. Suosittelen kirjaa aloitteleville myyjille ja miksi ei muistin virkistämiseksi myös vanhoille sota ratsuille.

 

Erilaiset myyjätyypit

Kirjassa tehdään raju kolmijako myyjien kesken. Samalla tämä kolmijako kuvastaa myyjän kehittymistä omalla urallaan. Toiset oppivat nopeasti kun taas vastaavasti toiset eivät koskaan. Itse olen huomannut, että on erittäin innostavaa lukea kirjoja, niistä saa loistavia ajatuksia omaan myyntityöhön ja kun joku asia kirjassa kolahtaa voi sen heti viedä käytäntöön.

 

Ensimmäinen porras on miinanpolkija, joka on tunnettu siitä, että hän menee asiakkaan luokse ja räjäyttää miinan. Hän pakottaa kauppoja, lupaa liikaa ja ei osaa pitää suutansa kiinni. Hän on yleensä melko kouluttamaton ja tekee myyjien maineelle hallaa. Miinanpolkija on sellainen vaihe joka toivottavasti jää väliin, kun aloittaa myyjänä on hyvä tehdä pohjatyö kunnolla, jotta voi siirtyä suoraan eteenpäin toiselle askelmalle ja lähteä siitä ponnistamaan.

 

Toinen porras on liekinheittäjä, joka on tunnettu siitä, että hän on tuotetietoinen ja myyntiargumentteja ampuva liekinheittäjä. Hänellä on jo ominaisuuksia joilla hän saa kauppaa aikaiseksi. Yleensä tuote tietämyksen ansiosta hän ei malta olla hiljaa, vaan paasaa omasta tuotteestaan koko ajan. Asiakas kyllästyy eikä jaksa enää edes kysyä mitään tuotteesta. Liekinheittäjän on hyvä muistaa, että kysymällä asiakkaalta hyviä kysymyksiä ja malttamalla olla hiljaa pääsee lähemmäksi viimeistä porrasta.

 

Kolmas ja viimeinen porras on agenttimyyjä, agentti on soluttautuja ja mestari asiakaspalvelija. Hän osaa asettua ostajan saappaisiin ja uskaltaa kieltäytyä myymästä jos tuote ei ole asiakkaalle hyvä. Kaksoisagentti rakentaa verkostoja ja on yleensä erittäin hyvää seuraa. Hänen heikkoutensa on se, että hän on välillä liian hyvää pataa asiakkaan kanssa ja siksi liian kiltti ja huomaavainen.

Agenttimyyjän heikkous on rohkeuden puute

Kirjan parasta antia oli sen kokonaisvaltainen paneutuminen myyntiin. Siinä kerrottiin millä eväillä pääsee huippumyyjäksi. Tosin kirja antaa vain pintapuolisen kuvan myyjän työstä, mutta ainakin omaan työhöni se antoi aika paljon uutta mietittävää.

 

Tärkein oppi kirjasta oli se, että agenttimyyjän heikkous on rohkeuden puute ja se näkyy siinä, että hän ei uskalla pyytää kauppaa. Tästä jäin itse kiinni, en ollut kysynyt kauppaa vielä keneltäkään suoraan vaikka olin tehnyt myyntiä jo useita viikkoja. Olin saattanut esitellä tuotetta ja määritelläkin sitä asiakkaiden kanssa siihen pisteeseen, että kaupat olisivat voineet syntyä. Yleensä venkoilin eteenpäin ja saatoin kysyä, että no laitanko sähköpostilla hinta-arvion vai miten meidän kannattaa edetä? Minun olisi ehdottomasti pitänyt kysyä: ”No tehdäänkö kaupat?” ja sitten pitää suu kiinni ja antaa asiakkaan vastata, jos hän vastaa, että en tiedä, kysyn minä, että miksi?

 

 

Jos haluat jotain – pyydä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!