Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynnin myyttejä

Kirjoitettu 29.04.21
Esseen kirjoittaja: Ida Vepsä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntikolmio
Kirjan kirjoittaja: Jyrki Jokitalo
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yleisen uskomuksen mukaan myyjäksi synnytään. Kuvitellaan, että myyntitaito on geeneissä, joka siirtyy sukupolvelta toiselle. Jyrki Jokitalon kirjoittamassa kirjassa Myyntikolmio kumotaan tämä ajattelutapa.

 

Myyntikolmio

  1. Asenne
  2. strategia
  3. myyntitekniikka

 

Myyntikolmio on monipuolinen työkalu, jota voi hyödyntää niin liike-elämässä kuin esimerkiksi urheilussakin. Oikeastaan kaikessa mihin elämässäsi ryhdyt. Asenne, strategia ja myyntitekniikka ovat ne asiat, jotka sinun tulee hallita, niin olet huippuosaaja.

Asenne

Kaikki lähtee liikkeelle asenteesta.  Asenteella on suurin merkitys, jotta voidaan ottaa askel eteenpäin amatööritasolta kohti huippuosaajaa. Jokitalon mukaan 80 prosenttia myyjistä on amatöörejä. Asenteen kannalta on tärkeä tehdä omaa juttuaan. Sitä harva meistä kuitenkaan tietää onko uuden tekeminen se oma juttu. Siksi onkin tärkeää, että panostat valitsemaasi asiaan 100 prosenttia, jonka jälkeen teet vasta sen jälkeen päätöksen, onko se juuri sinun juttusi.

Strategia

Moni myyjä ajattelee, että ympäristöön reagoiminen on paras tapa myydä. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että ympäristöön reagoiva ja alitajuisesti toimiva myyjä ei todennäköisesti ole kovin aito. Myyjä tekee päätökset seuraavasta toimenpiteestä siinä tilanteessa pohjaamatta sitä mihinkään tiedostettuun kokemukseen.

Kun myyjä toimii ymmärryksen kautta myyntitilanteessa, hän osaa kysyä asiakkaalta oikeat kysymykset ja tätä kautta asiakas oivaltaa itse mitä hän tarvitsee. Lisäksi tämä toimintatapa on todennäköisesti näin paljon aidompaa, sillä et mielistelemään asiakasta vaan toimit omalla aidolla tavallasi.

Myyntitekniikka

Asiakkaalla on aina vaatimukset, jotka tulee täyttää myynnin onnistumiseksi. Tarve, tuote, hinta. Jos pystyt täyttämään nämä kaikki vaatimukset, on kaupanteko lähes varmaa. Jos asiakas vastaa sinulle ”pitää miettiä”, et ole pystynyt vastaamaan johonkin asiakkaan vaatimukseen.

 

Oppimisprosessi

Amatööri – oppilas – osaaja – huippuosaaja

Usein puhutaan, että uutta asiaa pitää harjoitella 10 000 tuntia, että kehittyy ammattilaiseksi. Jokitalo edellyttää oppilaalta viidestä kymmeneen vuotta aktiivista harjoittelua, jotta tämä kehittyisi osaajaksi. Tähän päälle vain lisää harjoittelua ja intohimoa niin olet valmis huippuosaaja. Eli jos teet työtä kahdeksan tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa ja siitä tehokasta työaikaa on noin viisi tuntia. Vuodessa kertyy noin 1200 tuntia tiedostettua kokemusta. Se tarkoittaa, että reilussa kahdeksassa vuodessa sinusta tulee osaaja.

Luin kirjan yhdessä Lassen kanssa ja saimme hyvää keskustelua aikaiseksi. Pohdimme esimerkiksi tiimiemme eroja myynti tapojen suhteen. Eritysesti se puhututti, kuinka pitäisi lähteä liikkelle pohtimalla asiakkaan ongelmaa ja tarjota ensisijaisesti ratkaisua siihen. Meidän tiimissä huomaan, että emme tarpeeksi usein tunnista asiakkaan ongelmaa ja näin ollen tarjoamme hänelle ehkä jotain ihan muuta mitä hän ei sillä hetkellä tarvitse. Myynti on minulle itselleni aina ollut hieman vieras asia, mutta startuppimme myötä olen löytänyt siihen uuden mielenkiinnon. Kun on oma tuote, jonka on sunnitellut alusta loppuun itse on sen takana helppo seistä. Seuraavaksi pitäisi oppia tunnistamaan ne tarpeet joita meidän tuote erityisesti täyttää kunkin kohderyhmämme arjessa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!