Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynnin ammattilainen

Kirjoitettu 30.11.14
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 1
Kirja: Huippumyyjä
Kirjan kirjoittaja: Rummukainen Tanja
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Huippumyyjä

 

Huippumyyjiä löytyy Suomesta lukuisia. Tässä kirjassa esiteltiin näistä 120. Kirjaan on kirjoitettu heidän omat näkemyksensä siitä, mitä on olla myyjä. Tarinat vaihtelevat suuresti, mutta lopputulema oli sama. Kaikista heistä välittyi myynnin ammattimaisuus.

Huippumyyjän kahdeksan tunnusmerkkiä:

  • Asenne
  • Ajankäytön hallinta/ tavoitteellisuus
  • Myyntiesittelytaidot
  • Tuotetietous
  • Ulkoinen olemus
  • Uusasiakashankinta ja lisämyynti
  • Kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa
  • Kaupanpäätöstaidot

Kun nämä kaikki piirteet täyttyy ihmisessä, voi olla varma, että tämä henkilö myy vaikka kondomin nunnalle. Näihin piirteisiin toki kaikkiin voi itse vaikuttaa, esimerkiksi asenne ja tuotetietous on täysin itsestä kiinni, kuinka homma hoituu. Huippumyyjäksi tuleminen vaatii paljon työtä ja aikaa. Kaikki ei pääse huippumyyjiksi, vaikka kuinka yrittää. Tähän tarvitaan kuitenkin myös hieman persoonallisuutta sekä luonteen on oltava sosiaalinen ja puhelias. Tiimissä on sen suhteen hyvä ja mukava olla, koska tiimissä on varmasti kaikkia noita kahdeksaa piirrettä, ei välttämättä yhdessä ihmisessä, mutta esimerkiksi kolmessa ihmisessä. Tällöin myymistilanteeseen voi ottaa kaverin mukaan, jolloin hän voi auttaa, jos tulee tiukka tilanne.

Älä myy hinnalla, on mielestäni oikein hyvä ohje. Kirjassa sanottiin, että ihmiset antavat aivan liian helposti alennuksia, koska muuten myyntitaidot pettävät jostain syystä. Yleinen syy hinnan alentamiseen on kaupanpäätöstaitojen uupuminen. Tätä taitoa voi tietysti parantaa ja kokemuksen kautta tämäkin parantuu itsestään. Huippumyyjäksi tuleminen vaatii lukuisia asiakaskäyntejä sekä kaupanpäätöskysymyksiä. Asiakastapaamiselle on tottakai aina mukavampi ja helpompi mennä, kun olet tutustunut yritykseen. Tämä helpottaa mahdollisia kysymyksiä, jotta saa puheen jatkumaan. Meillä tässä on vielä kehittymisen paikka. Ja toivonkin, että tämä meidän oma asiakasviikko antoi ilmi sen, kuinka tärkeää on valmistautua asiakaskäyntiä varten. Uskon että kehitymme tässä nopeasti ja jaamme sitten oppeja toisillemme!

Myyntityössä pärjääminen on hyvin pitkälti asenteesta kiinni. Myyntityössä on myös tärkeää tykätä tekemästään työstä ja olla ylpeä siitä, mitä tekee ja mitä myy. Monet myyjät eivät ole ylpeitä työstään, vaan häpeää sitä. Jotkut myyjät jopa piiloutuvat jonkin toisen ammattinimikkeen taakse. Tämä on mielestäni hälyttävää, tai ainakin itse haluan olla ylpeä siitä, mitä teen ja haluan kyllä kaikille kertoa oikean ammatin. Myyjän homma ei tietenkään ehkä joskus ollut mitenkään kauhean hohdokas ammatti, mutta nykyään tässä maailmantilanteessa myyntityö on elintärkeää. Varsinkin suomelle, suomalaiset ovat yleensäkin vähän hiljaisia, josta syystä myös myyntityö on kärsinyt. Osa syy on varmasti myös se, että suomalaisilla on sellainen kuva myyjistä, että he ovat epärehellisiä ja jossain määrin epämääräisiä.

Myyntiin täytyy panostaa kaikkien yrittäjien huomattavasti, jotta tämä maa saadaan uudestaan nousuun. Meidänkin on panostettava tähän suuresti. Tällä hetkellä voimme myydä vain ”itseämme” ja omaa työvoimaamme, mutta sitten jos/kun keksimme jonkin hyvän tuotteen, on siihen otettava hyvä asenne ja olla ylpeä siitä, mitä myy. Uskon, että myyntitaidot kehittyvät meillä tässä vuosien saatossa. Olemme nyt hyvässä tilanteessa, kun pääsemme harjoittelemaan myyntiä JYP- akatemian peleissä. Siellä tosin myymme vain virvokkeita ja pientä purtavaa. Joka tapauksessa, siellä on hyvä yrittää saada vähän lisämyyntiä, esim. kahvin kanssa munkki yms.

Myyntityössä on erittäin tärkeää myös asennoitua henkisesti takaiskuihin. Takaiskuja tulee varmasti, koska kukaan ei ole niin hyvä myyjä, etteikö koskaan saisi vastaukseksi ei. Kun keskivertomyyjä kokee takaiskun eli kaupan perumisen, reklamaation tms. hän menee baariin ja ottaa oluen. Kun taas huippumyyjä kokee takaiskun, hän analysoi tilanteen ja ottaa siitä opiksi. Samoin hän miettii tulevaisuuden varalle, mitä tekee erilailla. Huippumyyjät eivät ole ruikuttajia, jotka jäävät märehtimään takaiskua, vaan he ottavat siitä opiksi ja seuraavan kerran myy kaksi tuotetta kerralla. Huippumyyjä ei saa jäädä liian pitkäksi aikaa analysoimaan tilannetta, vaan kohdattava ”pelkonsa” uudelleen ja mentävä uusiin asiakkaisiin.

Kirjassa on hyvin kerrottu, mitä vaaditaan siihen, että tulee huippumyyjäksi. Sinne ei ole helppo päästä, mutta kun pääsee, sen kyllä tiedostaa. Tällöin on onnistunut hyvin alallaan. Huippumyyjän titteli on kaikkien saatavissa ja sinne kaikki myyjät varmasti pyrkivätkin. Myyjän tulee olla sosiaalinen ja sanavalmis henkilö. Tätä olisi mielestäni hyvä harjoitella jo ihan ylä- ja ala-asteella. Sosiaalisuus on todella tärkeää ihan missä vain työssä. Se, että tulee ihmisten kanssa toimeen, on pelkästään omasta halusta ja asenteesta kiinni. Tähän meillä on mielestäni Bisneralla ihan hyvä ote. Kaikki ovat omasta mielestäni melko sanavalmiita ja valmiita hyppäämään tuntemattomaan. Vielä kun tästä kehitymme, voi meistä tulla 8 henkilön huippumyyjätiimi!

Huippumyyjä kirja opetti hyvin, mitä on olla myyjänä ihan vakituisesti. Myyjän ammatti on aina minua itseäni kiinnostanut. Innolla odotankin, minkälaisia projekteja vielä saamme, jotta pääsemme kunnolla myymään!

Petri Vainio-Pekka

0400774653

Osuuskunta Bisnera

 

Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!