Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynninmurtajat

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myynninmurtajat - 20 uskomusta B2B myynnistä
Kirjan kirjoittaja: Hakala Petteri & Michelsson Lalle
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myynti on helppoa. Näin kuulee aika harvan sanovan, joka on tälle alalle ajautunut. Onkin hauska, miten paljon myyjiä yleensä moititaan ja pelätään. Tottakai nykyaikana myyjiä on monenlaisia. Täytyy itsekin myöntää, että kaikista raivostuttavimpia on henkilöt, jotka myyjät puhelimessa boksereita, sukkia, lehtiä yms. Varsinkin kun samasta yrityksestä tulee kerta viikkoon puhelu samaa asiaa koskien ”olit osallistunut kyselyyn, niin sillä lähdin…” ei kiitos! Mutta sitten taas yritysten kanssa työskennellessä olen minäkin joutunut myymän melko paljon. Viimeisempänä Elosen juttua. Myyminen on mielestäni kivaa ja olen siinä omasta mielestäni jotenkin omillani. Tykkään olla paljon ihmisten kanssa tekemisissä ja pidän asiakaskäynneillä olosta. Kuitenkin Elosen kauppa oli isoin, mitä minä olen koskaan myynyt, niin kyllähän siinä tottakai vähän kädet vapisi.

 

Myynti on sellainen ala minun mielestä, että siinä voi aina kehittyä paremmaksi. Kaikista tärkeintä yrittäjänä on osata myydä. Se on hankalaa tehdä kannattavaa liiketoimintaa, jos myynti sakkaa ja pariin kuukauteen ei tule mitään toimeksiantoja. Onhan tottakai ulkoistus aina vaihtoehto, mutta itse näen, että siihen täytyy sitten olla jo jonkun verran pelinappuloita. Meillä on tiimissä paljon puhuttu myynnistä ja buukkauksesta. Ihmiset eivät ole kovin innokkaita tähän hommaan ja muutamia kertoja on kuulunut ehdotus, että ulkoistetaan se. Itse olen aina ollut tätä vastaan. En käsitä sitä, että juuri se taito, mitä tarvitset eniten yrityksessä, niin se annettaisiin muiden käsiin. Kukaan meistä, ei heti yrityksen alussa tienaa niin paljon, että siitä käyttäisi rahaa siihen, että joku myy sinun puolestasi.

 

Myynti kun onnistuu, on se hienoin tunne ikinä. Esimerkiksi viime kesänä, kun saimme Jaken kanssa ensimmäisen talon myytyä, niin oli tunne melko uskomaton. No siitähän se pakka sitten repesi ja myimmekin taloja sitten pelkästään heinäkuussa jo 7 kappaletta. Mutta kuitenkin. Ihan hyvillä mielin pystyi palaamaan akatemialle myymään sitten omia asioita.

 

Asiakas ihminenkö?

 

Myyjänä on tärkeää, että huomioit asiakkaan. Oli se sitten B2B tai B2C, asiakas on aina tärkein. B2C puoli on aina houkuttanut minua. Olisi hauskaa tuoda markkinoille joku palvelu tai tuote, jolla saa vakuutettua normaalin ihmisen, että kyllä sinä tarvitsen tätä tuotetta. Jotenkin vain B2B puoli on ollut nyt meille se ainut, johon ainakin itse olen myyntiä Bisneran kautta tehnyt. Toki viime kesänä sain kokeilla kunnolla B2C puolta ja kyllä se vain jollain tasolla houkuttaa enemmän. Se tunne, kun ”normaali” ihmisen saa ostamaan esimerkiksi talon, niin kyllähän se hyvältä tuntuu. Talokin nyt sattuu jonkun verran hankala myydä.

 

Tottakai myynti on aina henkilökohtaista ja siinä on tärkeämpää ajatella esimerkiksi asiakaskäynnillä, että menen tapaamaan ihmistä en yritystä. Tämä ihminen vain omistaa yrityksen. Elosella oli hauska, kun kävimme ensimmäistä kertaa siellä käynnillä, niin heti oli kolme ihmistä vastassa meitä. Siinä oli jo hyvä fiilis, kun yritti kiteyttää omia ajatuksiaan sanoiksi. Se oli kyllä ikimuistoinen hetki. Kirjasta muutamia kohtia, joita otan huomioon myyjän urallani. Itse olen myyjänä melko rento, mutta huomaan muutamia puutteita, joihin täytyy kiinnittää huomiota, kun myyn.

  • Haluan tulla myyjänä entistä rennommaksi. Jännitys kuuluu sinun puheestasi helposti. Hikoiluttaa ja ahistaa. Tämäkin toki tulee kokemuksen kautta sitten, mutta siihen tarvitsen vielä paljon harjoittelua.
  • Puhu rauhassa. Minulla menee helposti puhe todella nopeaksi jos olen hermostunut. Puhun muutenkin yleensä melko nopeasti, niin silloin se oikein vielä korostuu. Tähän kiinnitän nykyisin paljon enemmän huomiota, kuin ennen. Mutta tässä on vielä petrattavaa myös. Rauhallinen ja selkeä puhe on tärkeää. Varsinkin puhelimessa, kun buukkaa käyntiä.
  • Asiakaskin on ihminen. Välillä tuntuu, että ajattelen vähän, että nyt menen taas todella isoon firmaan käynnille, että hänhän nauraa minut ulos. Kuitenkaan näin ei pitäisi ajatella, vaan mennä itsevarmana ja määrätietoisena siitä, mitä myy.
  • Itse en yleensä paljoa asioista stressaa. En niinkään suunnittele käyntiä, vaan annan sitten vain mennä. Toki sen verran suunnittelen, että mitä menen myymään, mutta muuten vedän lonkalta. Tähän voisi helpottaa se, että enemmän valmistaisin asiakkaan jo puhelimessa siihen, että mitä tulen esittelemään.

 

Varmasti on muitakin mitä pitää petrata, mutta nämä asiat tulivat jotenkin rivien välistä päähäni. Kaikista tärkeintä myyjänä on olla oma itsensä ja puhua totta. Valehdella ei kannata, koska yleensä kaikki aina paljastuu jossain vaiheessa.

 

Kesä

 

Kesällä meille tulee Kivisalmen Kievari, jossa pääsemme kokeilemaan kunnolla B2C myyntiä. Tämä on suuri haaste meille, koska kukaan ei ole koskaan pyörittänyt ravintolaa, eikä ilmeisesti kukaan muu kuin minä, ole ollut edes töissä ravintolassa. Joten odotan mielenkiinnolla, millainen kesästä tulee. Mutta kirjassa sanottiin hyvin, että myyntityö on jatkuvaa opettelua. Kanavat muuttuu ja keinot muuttuu, niin myyjän on sopeuduttava näihin. Kesällä myyntitaidot tulevat tarpeeseen, koska silloin kaikki annokset fanituotteet yms. jota saa myytyä, niin niiden tuotto näkyy suoraa palkkapussissa. Yleensä, kuten esimerkiksi Elosen myynnistä tuleva voitto tulee sitten pari kuukautta jäljessä. Siinä ei sopimuksen jälkeen enää tarvitse myydä mitään vaan siinä on vain suorittavaa työtä sen jälkeen. Kun nyt taas meillä vuokrasopimuksen jälkeen myynti vasta alkaa.

 

Mutta edelleen pidän kyllä kovasti asiakaspalvelu työstä ja olenkin jo tottunut olemaan töissä kahvilassa, jossa on koko ajan kiire. Siinä on ollut vain se ero, että vaikka kuinka saisit lisämyyntiä tehtyä, niin eipä se minun palkkapussia ikinä kasvattanut. Nyt taas sitten, jos keskiostoa pystyy nostamaan ihan vaikka pari euroa, niin kesän aikana se mukavasti jo kasvattaakin palkkaa.

 

Bisnerassa myynti on aina ollut jollain tavalla aika pientä aina. Me olemme mielestäni hyviä myymään kaikki, niin meidän pitäisi vaan vielä enemmän mennä asiakkaisiin päin. Minulla onkin nyt kovat odotuksen Joonatanille ja Essille jotka jäävät kesällä hoitamaan meille uusia projekteja syksylle. Odotukset heitä kohtaan on kova ja toivonkin, että hekin ottavat innoissaan tämän haasteen ja jaksavat painaa sitten kunnolla duunia. Myyntiä ei tule aina ihan hetkessä, vaan sitä saattaa joutua hakemaan pari viikkoakin, ennen kuin lopullisesti saa klousattua. Aikaa tämä vaatii, mutta aikaahan sitä toki myös on paljon!

 

Kirjasta sai kyllä paljon pohdittavaa ja se oli hauskasti kirjoitettu. Pidän paljon tällaisista kirjoista, jotka on kirjoitettu tällä tyylillä. Kirjassa oli paljon uskomuksia myynnistä. Näitä oli hauska lukea ja ne antoivat paljon mietittävää omaan myyntiini. Myyjänä kehittyminen on kaikista helpointa nähdä itse, mutta jos hyvin alat pärjäämään, niin kyllä varmasti muutkin huomaavat kehityksesi! Muista vain mennä rohkeasti käynneille ja ala myymään!

 

Petri Vainio-Pekka

Bisnera

0400 774 653

petri@bisnera.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!