Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntipsykologia

Kirjoitettu 11.12.18
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntipsygologia - Näin meille myydään
Kirjan kirjoittaja: Petri Parviainen
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En ole ennen akatemian aloitettuani tehnyt myyntityötä, siitä kuitenkin olen jollain tasolla kiinnostunut. Mööpeli outlet projektin aloitettua on ollut kiva päästä tekemään myyntityötä ihan liikkeessä ja kohdata asiakas sillä mentaliteetilla, että jotain liikkeestä lähtee matkaan. Päädyin lukemaan Petri Parvisen kirjoittaman ”myyntipsykologia” kirjan, koska myynnistä lisää tietoa tarvitsen kehittyäkseni myyjänä ja mahdollisesti tekemään parempaa tulosta niillä pienillä myyjän ”konsteilla”.  Myyminen on vuorovaikutusta asiakkaan ja myyjän välillä. Myyjä yrittää vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen monilla erilaisilla psykologisilla keinoilla, ja se voidaan pahimmillaan tulkita manipulaatioksi, mutta parhaimmillaan se on asiantuntevaa asiakaspalvelua, jota asiakas osaa arvostaa.

 

Kirjasta sain muutamia ajatusta herättäviä asioita irti lukiessani. Tärkeää on, että myyjä luottaa omiin kykyihinsä, huomasin alkuun heti Mööpelissä aloitettua ja tuotetuntemus heikolla tasolla oli todella vaikea yrittää myydä tuotteita ja varmasti tarkemmat asiakkaat vaistosivat epävarmuutta toiminnassani, vaikka parhaani mukaan koitin sitä verhoilla piiloon. Epävarmuutta myös itselle aiheutti se, että ei ollut käytännön kokemusta lähes ollenkaan. Karismaattisella ja esimerkillisyydellä saadaan aikaan positiivisia reaktioita ja tällä pystytään hieman paikata epävarmuutta ja kasvattamaan sosiaalista valtaa. Lyhyessäkin ajassa taitava myyjä pystyy luomaan siteen asiakakkaan kanssa ja jos asiakas todella pitää sinusta, ei hän välttämättä kehtaa olla ostamatta mitään. Tämä perustuu siihen, että näillä karismaattisilla tyypeillä on vahva ja tehokas porukasta poissulkemisen taito.

 

Mistä myyntikammo koostuu? Tätä voisi verrata suoraan Akatemiallakin kutsuttavaan puhelinkammoon. Myyntikammo koostuu muutamasta asiasta. Huono itseluottamus on yksi niistä, joka usein koostuu aiemmista epäonnistumisista. Toinen on asennoituminen ”kauppaa tulee” on hyvä ajattelutapa ennen puhelinsoittoa, jos mietit jo ennen soittamista, että tulen epäonnistumaan niin todennäköisesti epäonnistut. Kammoista eroon ei pääse kuin harjoittelemalla ja pitää osata ottaa vastaan epäonnistumisetkin. Petri kertoo, että tärkeää on tunnistaa ongelmat ja keskittyä ongelmakohtien kehittämiseen. Petri kuitenkin muistuttaa, että kaikki eivät kuitenkaan sovi tiettyihin tehtäviin ja sekin olisi hyvä tunnistaa onko ylipäätänsä esimerkiksi myynti sinun juttusi. Puhu muiden kanssa myös ongelmakohdistasi todennäköisesti joku muukin on kokenut samoja ongelmia kuin sinä.

 

Kirjaa lukiessani ei myynnin kannalta motivaationi ainakaan noussut, Parvisen teksti pohjautui erilaisiin myynnin tutkimuksiin ja faktoihin sekä kirjassa oli paljon myynnin historiasta ja Suomen kulttuurillisista tekijöistä. Tämän vuoksi kirja oli hieman puuduttavaa luettavaa. Mielestäni kirja sopii todella hyvin henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet myynnistä ja nimenomaan sen faktapohjaisesta tiedosta pitäville.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!