Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntikolmio

Kirjoitettu 11.01.21
Esseen kirjoittaja: Alek Korpinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyntikolmio
Kirjan kirjoittaja: Jyrki Jokitalo
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjaessee Myyntikolmio, Jyrki Jokitalo

 

Olen aina ollut kiinnostunut myynnistä ja olen paljon halunnut kehittää omia myyntitaitojani. Löysin Nextorysta kirjan nimeltä Myyntikolmio. Kiinnostuin kirjan esittelystä ja otin sen kuunteluun.

Olen itse tehnyt lyhyen elämäni aikana paljon myyntityötä. 15-vuotiaana olin Tokmannilla töissä ja sain ensikosketukseni myyntityöhön. Sen. jälkeen olen ollut muutamassa kaupassa töissä, puhelinmyyjänä, huonekalu myyjänä sekä myynyt omaa palveluani. Olen kokemukseni aikana ruvennut oppimaan myyntityössä ihmisten lukua ja millä tavalla myydä eri ihmisille. Myyntityössä huomaa miten palkkio motivoi myymään paremmin. Tokmannilla myyjänä ollessani en tehnyt ollenkaan lisämyyntiä sillä en hyötynyt siitä mitenkään, kun taas puhelinmyynnissä sait parempaa palkkaa mitä paremmin myit. Tämä pisti minut tekemään kahta kovempaa hommia ja kehittämään omia myyntitaitojani.

Olen pyörittänyt kohta kaksi vuotta Mööpeli Outlettia ja tuote tietämykseni on todella hyvällä tasolla. Liian useasti kerron asiakkaalle kaiken mahdollisen tuotteista ja meidän liiketoiminnastamme ja huomaan että, asiakasta ei kiinnostanut juuri kertomani yhtään. Olen nyt oppinut ja kirjassakin painotettiin tiedustelemaan asiakkaan tarpeista ja käytänteistä. On turhaa kertoa jollekin sohvan hankauksenkesto arvoa, jos sillä ei ole hänelle mitään väliä. Asiakkaat kuuntelevat usein mieluusti, kun kerron tuotteista käyttökokemuksia tai muita tarinoita mitä on tullut paljon opittua. Kynnys ostamiseen madaltuu, kun tarinani täyttävät asiakkaan tarpeen. Esim. vanhemmalle henkilölle kun mainitsee sohvan jalkojen korkeudesta ja siitä että sohvan alta on todella helppo imuroida ilman, että sohvaa tarvitsee siirtää. Tässä kohtaa asiakas tajuaa tarpeensa, kun ei itse pysty sohvaa siirtämään. Kirjan kuunneltuani minua on alkanut enemmän kiinnostamaan myymisen taito ja sen kehittäminen.

Kirjan alussa kerrottiin asiakasymmärryksen merkityksestä. Siitä että, sinun tulee löytää asiakkaan ongelma ja ratkaista se hänen puolestaan. Todella moni yritys ei tiedä heidän ongelmia ja esteitä parempaan myyntiin. Tämän halusin tuoda reflektioon sillä, tiimimme (Sawake) pitäisi enemmän miettiä ja löytää näitä ongelmia. Kun meillä on ongelma ratkaistuna valmiiksi, on todella helppo lähestyä uutta asiakasta. Tämän viemme käytäntöön. Haluan itse miettiä tältä kannalta tulevia asiakaskäyntejä ja löytää asiakkaita, jolla on puutteellista kohdennettua markkinointia.

Kirjassa kerrotaan myyntitilanteiden valmistautumisen tärkeydestä. Pidän itsekin tätä todella tärkeänä asiana. Kun olet valmistautunut myyntitilanteeseen, saat itsesi vaikuttamaan paljon ammattimaisemmalta ja luotettavammalta. Haluan opiskella tästä asiasta lisää ja saada omat rutiinini valmistautumiseen. Uskon että jo nuorena aloitetusta rutiineista kehittyy vanhemmaksi todella laadukkaat ja myyntiä edistävät tavat.

Kirjasta tajusin asian mikä koskee paljon tiimiämme. Jos et itse ole kiinnostunut tuotteesta/palvelusta mitä myyt on todella huonot lähtökohdat saada myyntiä. Tiimissämme ei ole vielä tuotteistettu palveluita selkeästi ja sen huomaa. Myyntityötä tapahtuu todella vähän ja siihen ei ole itseluottamusta. Meidän tulee tietää paremmin toistemme vahvuudet, jotta palveluiden myyminen eteenpäin on luontevaa ja tuottoisaa.

 

Alek Korpinen

Sawake.fi

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!