Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntipsykologia

Kirjoitettu 28.01.20
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntipsykologia
Kirjan kirjoittaja: Petri Parviainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myyntipsykologia – Petri Parviainen

Noniin esseevuorossa tällä kertaa myyntiin liittyvä kirja, joita ei vielä montaa lukulistastani löydy. Kirjasta suurin osa keskittyikin tunteita herättäviin aiheisiin, kuten manipulointi, vuorovaikutuspsykologia ja e-myynnissä käytettävä psykologia. Silmäilin nämä kohdat aika nopsaan ohitse, sillä syy miksi kirjan valitsin löytyy kappaleesta 5. Itsensä johtamisen psykologia. Tältä alueelta koin saavani parhaiten oppeja ja koppeja. Alempana niistä lisää!

Itsensä johtamisen psykologia:

”Sosiaalisuus tarkoittaa halua olla ihmisten kanssa, sosiaaliset taidot kykyä olla ihmisten kanssa”

Itselläni on ollut sellainen käsitys myyntityöstä, että siihen sopivin henkilö on todella sosiaalinen, jolla ei ole mitään esteitä lähestyä ihmisiä. Petri kuitenkin kirjassaan lyttää tämän ajatuksen heti alkuunsa. Hän kertoo, että esimerkiksi ujot ja/tai hiljaiset myyjät saattavat olla hyvinkin suosittuja, jos he omaavat hyvät sosiaaliset taidot. Itse koen olevani monesti sosiaalinen ihminen, joka omaa vähintäänkin kohtuulliset sosiaaliset taidot. Kuitenkin tehdessä myyntityötä takaraivossa piilee ajatus siitä, että myyjän kuuluisi olla todella sosiaalinen, joka puhuu kuin itsestään tuotteen tai palvelun asiakkaalle. Ajatus siitä, että antaisin tuputtajankuvan itsestäni asiakkaalle tuo ristiriitaisia tunteita myyntitilanteeseen. Tämä sitten vaikuttaa siihen omaan myyntitulokseen.
Teennäinen pirteys ja ylisosiaalisuus on sudenkuoppa, johon on helppo langeta. Tällöin myyjä kuulostaa asiakkaan korvaan vain teennäiseltä tuputtajalta. Petri kutsuu tätä tuputtajamyyjää ”kovanaamamyyjäksi”

”Jos sosiaalisuus menee paljon yli sosiaalisten taitojen, aiheuttaa se vaikeuksia päämäärien toteutumiselle”

Kappaleessa myyntisoittokammo käsiteltiin myös aihetta, jossa annettiin 4 erilaista syytä, miksi joku kokee asiakkaille soittelemisen epämiellyttäväksi. Näistä yksi on juuri se, että myyjä haluaa välittää itsestään myönteisen kuvan, joka voi johtaa kuvitelmiin asiakkaan negatiivisista arvioista.

Ratkaisuna Petri kertoo, että itselleen kannattaa opettaa kyky irrottautua minäkuvasta. Tällöin voit luoda itsellesi myyjäpersoonan, joka on tehokas, eikä luo ristiriitaisia tunteita omaan itseen. Oppina siis on, että sosiaalisia taitoja kannattaa kehittää, eikä paikata niitä pelkällä sosiaalisuudella.

Tunneäly: Petri kertoo, että tunneälykkyys myynnissä ja asiakassuhteissa on todella merkityksellistä. Hyvällä tunneälyllä voidaan usein korvata kokemusta, vaikkakin kokemus myös kartuttaa tunneälyä. Kuunteleminen ja ongelmanratkaisukyky on siis tärkeämpää kuin päätön draivi. Tällä avuin voidaan myös helpommin rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Avaimena tähän on ottaa asiakas vastaan ihmisenä, eikä vain mahdollisuutena tienata rahaa. Omassa myyntityössä ja miksei muuallakin aioin varmasti kiinnittää enemmän huomiota juuri tunteiden käsittelyyn ja siihen, että pystynkö tunnistamaan ihmisten mahdollisia tunnetiloja.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!