Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntipsykologiaa

Kirjoitettu 02.03.14
Esseen kirjoittaja: Saija Valkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntipsykologiaa
Kirjan kirjoittaja: Petri Parvinen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Petri Parvinen: Myyntipsykologiaa

 

Olen aina ollut kiinnostunut psykologiasta, ja nyt kiinnostukseni kasvaessa yhä edelleen, on alkanut hieman harmittaa, etten jaksanut lukea kuin kaksi kurssia lukiossa. Mielestäni on mielenkiintoista tutkia kuinka ihmismieli toimii. Sen takia jo viime syksynä Nordic Business Forumilla kuunnellessani Petri Parvisen kertovan tulevasta Myyntipsykologiaa kirjastaan, lisäsin sen lukulistalleni. Niin mielenkiintoisena kuin aihetta pidänkin, kirja oli paikoittain melko puuduttavaa; siitä kumpusi psykologin käsiala. Sisällöltään kirjassa oli kuitenkin paljon hyviä pointteja, jotka voivat jopa tuntua itsestäänselvyyksiltä, joten niitä harvemmin tulee edes ajatelleeksi. Seuraavassa pari huomion arvoista seikkaa ja mikäli aihe kiinnostaa enemmänkin, suosittelen lukemaan kirjan!

 

Vallankäytön lähteistä

Parvinen listaa kirjassaan eri vallankäytön lähteitä. Niitä ovat hänen mukaansa mm. pakottaminen, palkitseminen, asemaan perustuva vallankäyttö, karismaattisuus ja esimerkillisyys, asiantuntemus, tunteisiin vetoaminen, suostuttelu; raamittaminen, läsnäolon tunne sekä yhdessä luominen. Kuten monessa johtajuusaiheisessa kirjassa, niin tässäkin, painotetaan, että jokaista ihmistä tulee käsitellä yksilönä. Karu fakta nimittäin on, ettei kaikkiin toimi samat kikat. Sen vuoksi vallankäytön lähteitäkin on melkoisesti. Kuinka sitten soveltaa näitä omassa työssään? Parvinen kertoo perusajatuksensa step by step:

1)    Opettele vallan lähteet

2)    Kehitä selkeitä tapoja toteuttaa niitä

3)    Opettele soveltamaan tapoja eri tilanteisiin

4)    Tunnista erilaiset ihmiset

5)    Valitse tilanteeseen ja ihmiseen sopiva tapa vaikuttaa

Easier said than done. On vaikeaa oppia tulkitsemaan jokaisen kohtaamansa ihmisen käyttäytymistä, varsinkin kun tapaa viikoittain uusia ihmisiä. Parvinen kuitenkin vakuuttaa, että se on mahdollista. Sillä niin kuin joka taidon kohdalla; harjoitus tekee mestarin. Itse tästä kopin ottaneena lähden perehtymään tarkemmin vallanlähteiden perusteisiin niin johtamis- kuin myyntimielessäkin.

 

Sosiaalisuudesta

Parvinen heittää ilmoille mielenkiintoisen faktan sosiaalisuuden käsitteestä: ”Sosiaalisuus tarkoittaa halua olla muiden ihmisten kanssa, sosiaaliset taidot puolestaan kykyä olla ihmisten kanssa.” Omalta kohdaltani voin sanoa, että usein en ole kovin sosiaalinen ja hakeudu toisten ihmisten seuraan, mutta sosiaaliset taitoni kuitenkin ovat hyvät tilanteen niin vaatiessa. Hauska huomio Parvisen tekstistä oli, että on parempi olla hyvät sosiaaliset taidot kuin olla hyvin sosiaalinen ihminen ilman riittäviä sosiaalisia taitoja. Parvinen kertoo, että meille suomalaisille on tyypillistä juuri tämän tapainen käyttäytyminen, jonka vuoksi meidät mielletään helposti luotettaviksi.

Mielestäni on hauskaa analysoida ihmisiä, tähän liittyen tiedänkin muutamia erittäin sosiaalisia ihmisiä, joilla kuitenkin joissain tilanteissa sosiaaliset taidot eivät pysy heidän oman sosiaalisuutensa perässä. Toisin sanoen juttua kyllä luistaa, muttei aina välttämättä muisteta lukea toista ihmistä. On hämmentävää, että vaikka sosiaalisuutta pidetään hyvänä asiana ja siitä on hyötyä esimerkiksi verkostoitumisessa, joissain tilanteissa sosiaalisuudella on rajansa ja liialla sosiaalisuudella voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä omiin suhteisiinsa. Tämän aion pitää mielessä enkä aio alkaa yyber-sosiaaliseksi, koska en sellainen muutenkaan ole, vaan aion kehittää sosiaalisia taitojani vielä entisestään.

 

Mahdottomuuksista

Joskus kuulee ihmisten päivittelevän, että jokin asia on mahdotonta. Vastaavasti olen monesti törmännyt lausahduksiin, joissa todetaan, ettei mikään ole mahdotonta. Olen itse jälkimmäiseen uskovaa väkeä ja yleensä koen mahdottomuuden lähinnä haasteena; tästä esimerkkinä ”Ihmisen on mahdotonta nuolaista kyynärpäätään” olen koettanut tuota lähes niin monta kertaa kuin olen asian kuullut ja aina epäonnistunut, mutta ehkä vielä joskus…

Parvinen kertoi mielenkiintoisen ajatuksen mahdottomuuksiin liittyen: ”Se, että jotain kutsutaan mahdottomaksi, on enne siitä, että se voisi olla mahdollista.” Muuten asian mahdottomuuteen ei kuulemma edes kiinnitettäisi huomiota. Toisin sanoen, päivittelemällä mahdottomilta tuntuvista asioista, teemme niistä lopulta itse mahdollisia. Esimerkkinä, jos joku ei olisi koskaan väittänyt, että ihmisen on mahdotonta lentää, lentäisimmeköhän vieläkään? Sekä usein menestystarinoidenkin alussa on ollut epäilijöitä, jotka pitävät asiaa mahdottomana. Niin usein kun on aluksi epäilty, lopulta on onnistuttu. Impossible is nothing.

 

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!