Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntitykki kertoo – oma tarinani

Kirjoitettu 01.06.16
Esseen kirjoittaja: Pasi Suojala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntitykki kertoo
Kirjan kirjoittaja: Olli Harma
Kategoriat: 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 8.4. Ihmisen tulevaisuus, 9.12. Elämänkerrat

Myyntitykki kertoo - oma tarinani, 3.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Myyntitykki kertoo

Olli Harma

 

Kirja kertoo 50 myyjän tarinan. Se on muistuttaa Taivas + Helvetti kirjoja, jotka kertovat yrittäjien tarinoita menestyksestä ja epäonnistumisista. Erona tosin on se, että myyntitykki kertoo kirjassa tarinat ovat melko lyhyitä ja paikoitellen vain pieniä pintaraapaisuja. Kun taas Taivas + Helvetti kertoo enemmän yrittäjästä ja yrityksistä.

 

Kirjassa kerrotaan siis erilaisista myyjistä, siellä on kosmetologeja, asunnonvälittäjiä ja business to business kaupan ammattilaisia. On julkkismyyjiä ja aivan tavallisia Intersportin myyjiä. Kirjassa on aina muutamassa kohtaa pyritty kiteyttämään tiettyjen tarinoiden kautta muodostuneet pääpointit. Se on hyvä idea joka saa kirjan pysymään yhtenäisenä ja helposti omaksuttavana pakettina.

 

Suosittelen kirjaa, jos on kiinnostunut lukemaan muiden tarinoita, varsinaisia oppeja tai koppeja kirjasta ei juurikaan tullut. Ehkä itselle tärkeimpänä asiana palautui mieleen se, että ostajat ja myyjät ovat molemmat ihan tavallisia ihmisiä, joiden kanssa toimitaan niin kuin parhaaksi nähdään.

 

Myyminen on tavallista kanssakäymistä – eikä mitään kikkoja ja niksejä.

 

Kerron oman tarinani samalla tavalla kuin kirjassa oli kerrottu. Otsikot vaihtelivat hieman aina tarinan mukaan mutta yleensä siinä käsiteltiin seuraavat aiheet jokaisen myyjän kohdalla.

 

Pohjat

Olen yrittäjä perheestä, meillä on aina tehty paljon töitä ja ajateltua asioiden kannattavuutta. Lapsena selvitin opettajille koulussa, että renkaita ei kannata vaihtaa itse koska siihen menee ainakin tunti aikaa ja huoltoasemalla ne ottaa siitä vaan 20 markkaa. Tunnissa voi tienata enemmän, jos ei ala itse vaihtamaan renkaita. Olin sen jostain kotona kuullut ja kerroin sitä muille ikään kuin olisin joku suurikin johtaja. Tämä esimerkki paljastaa sen, miten meillä monesti asioita ajateltiin, ehkä sen takia olen nyt myyjänä ja olen myös toiminut yrittäjänä.

 

Eka kerta

Kasvatin lapsena sipuleita ja porkkanoita mummolassa keväällä ja kesällä. Myin kaikki sipulini ja osan porkkanoista kesän jälkeen koulussa opettajille, sain hyvät jätski rahat kaupanteolla. Olin jo lapsena kova kauppamies.

 

Minä myyjä

Olen ystävällinen ja keskusteleva. En ole valmis myymään, jos tuote ei tuo todellista hyötyä. Osaan nykyään myös olla joissain paikoissa myös rohkea ja viedä kaupantekoa eteenpäin. Välillä joudun sparraamaan itseäni uusasiakas hankintaan, en millään haluaisi häiritä muiden päivää, olen välillä liian kiltti. Leimaavaa on myös se, että odotan nopeita tuloksia, vaikka myynnissä siitä ei yleensä hyvä seuraa.

 

Mitä haluaisin oppia

Olemaan rohkeampi ja kysymään asiakkaalta, tehdäänkö kaupat? Haluaisin myös oppia, miten voisin päästä useammin flow tilaan, varsinkin uusasiakas hankinnassa. Joskus kun on hyvä fiilis niin soitot luistaa ja asiakastapaamisia tulee kuin sieniä sateella. Toisinaan taas homma sakkaa pahasti.

 

Helmasynti

Olen liian kiltti ja en uskalla kysyä kauppaa. Se taitaa olla monien asiantuntija- tai konsultoivien myyjien ongelma. Alalla ärsyttäviä on taas ne jotka eivät ymmärrä lopettaa puhumista, kun selvästi asiakkaalla on kiire tai muuten vain asia ei ole ajankohtainen. Myyjänkin pitää olla ystävällinen eikä tungetteleva.

 

Työpäivä

Heräilen klo 7 ja aloitan päivän suurin piirtein klo 8 ja lopetan aina joskus klo 16 jälkeen. Harvoin teen illalla töitä, ellei sitten ole joku tärkeä tapaaminen heti aamulla.

 

Draiveri

Minua vie eteenpäin se, että voin itse maistaa myyntituloksieni hedelmää. Sen lisäksi olen yrittäjähenkinen viimeiseen asti, nautin siitä, kun tiedän, että minun panoksellani muutkin firmassa saavat palkkaa. Myyjä on moottori joka pitää firman liikkeellä.

Lisäksi se tunne, kun asiakas puristaa kättä ja sanoo kiitos – se saa jotain liikahtamaan sisällä.

 

Tosi tarina

Ensimmäisiä myyjän töitäni oli Jyskissä. Olin siellä opintojeni ohella töissä, vaikka meidän myyntejä ei seurattu yksilöinä halusin silti tehdä paljon kauppaa. Kerran eräs vanhempi nainen asteli sisään myymälään, hän kysyi minulta; ”Onko teillä mankelipöytää?” Vastasin siihen ikään kuin tietäisin jotain mankelipöydistä, että ”Haluatko pöydän pyörillä vai ilman?” Mummeli mumisi jotain, että saako niitä myös pyörillä. Vein hänet katsomaan alumiinista noin 80 senttiä leveää tietokonepöytää, jossa oli pyörät alla, se oli sellainen vanhaa mallia oleva, jossa oli vedettävä levy näppäimistölle ja sivussa paikka keskusyksikölle.

Kerroin mummolle, kuinka tämä pöytä on mankelille ja siinä oli oma paikkansa myös ompelukoneen säilyttämiselle ja näppäimistötasolla voi säilyttää langat, neulat ja muun tilpehöörin. Parasta pöydässä oli se, että sitä pystyi itse liikuttamaan asunnossa.

Kaupat tuli ja seuraavana päivänä mummo soitti kollegalleni, että tulen hakemaan mankelipöytäni ensi viikolla. Kollega ihmetteli, että mikä juttu tämä mankelipöytä on, mutta arvasi, että se liittyy jotenkin minuun ja otti lapulle tiedot ylös ja kiikutti sen minulle, kun tulin seuraavan kerran työvuoroon.

 

Entä jos…

Jos en olisi myyjä olisin varmaan puhuja joka kiertäisi puhumassa tärkeistä asioista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!