Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nalle Puh ja Johtamisen Taito

Kirjoitettu 26.11.16
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nalle Puh ja Johtamisen Taito
Kirjan kirjoittaja: Roger E. Allen
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Johtaja, johtaja
hän päällikkö on.
Se on Hyvin Tärkeää,
vaatimus ehdoton.

Hän työtä delegoi,
kun luottaa alaiseen,
työt organisoi,
asettaa tavoitteen.

Hän tekee parhaansa,
kun työskentelee niin,
koska se kaikki kuuluu,
johtajan tehtäviin.

Tällä tapaa Nalle Puh laulaa Johtajalaulun kirjassa Nalle Puh ja johtamisen taito. Johtajalaulu kuvaa hyvin osaa johtajan kuudesta perustehtävästä, joita ovat:

Tavoitteiden asettaminen
Miksi ylipäänsä teemme töitä? Noh, emme ainakaan työn tekemisen ilosta. Ainakaan se ei ole kovin mielekästä, sillä työnteolla tulisi aina olla jokin tarkoitus. Työllä tulisi aina olla jokin tavoite; tavoite, joka on riittävän selkeä ja konkreettinen; tavoite, joka palvelee yrityksen päätarkoitusta; tavoite, jonka kaikki ymmärtävät ja jota kohti kaikki pyrkivät omalla työpanoksellaan. Jotta tavoitteeseen päästäisiin, vaatii se

Organisointia.
Johtajan on kyettävä selvittämään toimet, joilla päästään lähemmäs tavoitetta. Hänen on pystyttävä jakamaan tarvittavat tehtävät oikeille henkilöille. Hänen on ymmärrettävä, että alaisensa saattaa olla jopa pätevämpi joihinkin tehtäviin, kuin hän itse. Tehtävät jaettuaan johtajan on vielä varmistettava, että kaikki on selvää ja tehtävät on ymmärretty.

Motivointi
Aiemmin tuli jo mainittua, että kaikella työllä on oltava tarkoitus. Eihän kukaan hölmö töitä tekisi jos ei kokisi sillä olevan mitään merkitystä? Jokaisella on oma motiivinsa työn tekoon ja kaikki niistä ovat hyväksyttäviä. Johtajan on tajuttava se ja toimittava sen mukaan. Kirjassa puhutaan hankkeesta siinä missä meillä vastaavaa kutsutaan projektiksi. Hankkeeseen lähdettäessä johtajan on myytävä se siihen osallistuville ja saatava se kuulostamaan mielekkäältä, kun taas hankkeen aikana palautteen antaminen on elintärkeää. Positiivinen palaute pitää ihmiset yleensä tyytyväisinä ja motivoituneina.

Kehittäminen
Internetin myötä maailma on pienentynyt huomattavasti ja joka päivä huomaan uusia ilmiömäisiä suorituksia, mistä en olisi voinut edes kuvitella. Olenkin tullut siihen tulokseen, että mitä ikinä teenkin ja missä luulen olevani hyvä, on jossain maailman kolkassa 10-vuotias lapsi joka tekee sen paremmin. Vaikka tämä ensin saattaa tuntua masentavalta, on se lopulta jopa vapauttavaa: aina on varaa kehittyä. Ja kukapa ei haluaisi olla huomenna parempi kuin tänään. Jotta yritys voisi kehittyä, on yksilöiden yrityksen sisällä kehityttävä. Jos työntekijä tekee samaa jo rutiiniksi muodostunutta tehtäväänsä päivästä toiseen, on kehitys minimaalista. Johtajan on siis haastettava alaisia säännöllisesti osaamisalueidensa rajoille ja jopa niiden yli; siellä kehitys tapahtuu.

Kommunikointi
Taistelen juuri itseäni vastaan jotten kirjoittaisi seuraavaa: ”Kaikki kaatuu johtamisen ja johtaminen kaatuu viestintään.” Tätä meille on hoettu, tätä me ollaan hoettu ja tätä tulevat uudet tiimiyrittäjät hokemaan. Hei! Keksin juuri variaation edelliselle lauseelle: Tämän ovat kokeneet, tämä me ollaan koettu ja tämän tulevat uudet tiimiyrittäjät kokemaan. Viestinnän ja kommunikoinnin tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa. Seuraa lista listan sisällä: Tässä kommunikoinnin viisi perussääntöä

  1. Kommunikointi vaatii tietojen vaihtoa
  2. Kaikkien vaihdettavien tietojen tulee olla mahdollisimman selkeitä ja täydellisiä
  3. Tiedoilla tulee olla merkitystä sille, joka ne saa
  4. Varmista aina, että viesti on ymmärretty
  5. Tiedot voi antaa monella tavalla. Mitä useampia tapoja käytät, sen selkeämpää ja uskottavampaa. Viestin täytyy kuitenkin olla kaikilla tavoilla sama. On olennaisen tärkeää olla johdonmukainen. Muista: teot puhuvat selvempää kieltä kuin sanat.

Yllä mainittujen kohtien ollessa kunnossa ollaan päästy jo pitkälle matkalla kohti onnistumista.

Seuranta ja analyysi
Jotta työ suoritettaisiin kunnolla, on sitä syytä seurata ja analysoida. Seurannan apuvälineinä voidaan käyttää mm. erilaisia mittareita, jotka tulisi olla avoimesti kaikkien nähtävillä. Mittareilla on kuitenkin oltava joku tähdellinen funktio. Niitä ei siis pidä olla vain olemisen riemusta vaan niidenkin on tarkoitus helpottaa tavoitteisiin pääsemistä. Päästiinkö tavoitteisiin? Miten pääsemme seuraavalla kerralla tehokkaammin tavoitteisiin? Mitä teimme hyvin? Mitä teimme huonosti? Mitä opimme? Nämä ovat kaikki hyviä kysymyksiä, jotka saattavat kristallisoida hankkeen kaikkien osalta ja parhaassa tapauksessa aiheuttaa jopa jonkin sortin oppimista.

 

Nämä kuusi perusasiaa jäävät harmittavan usein nykypäivän johtajilla unholaan, kun yritetään soveltaa uusimpia ja tavattoman hienoja johtamisen teorioita siinä kuitenkaan onnistumatta. Tämä voi johtaa tilanteisiin, joista ei enää ole paluuta entiseen.

Sanotaan, että kaikki kaatuu lopulta johtamiseen (ja johtaminen viestintään). Näin kävi myös surullisen kuuluisalle projektillemme: Lehtikavereille. Aloitin kirjan lukemisen projektin ollessa jo käynnissä ja pyrin tuomaan oppimaani parhaani mukaan käytäntöön. Jos joku tulisi kysymään, että miten meni noin omasta mielestä, olisi vastaukseni ”surkeasti”. Kyllähän me tavoitteita asetettiin ja seurattiin tuloksia. ”Ai mitä tuloksia?” kysyt. Sitä minäkin ihmettelen. Ehkä tuloksia olisi tullut, jos kohdat kahdesta viiteen olisi osattu tehdä kuten kuuluu.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!