Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nautitaan raakana

Kirjoitettu 21.03.17
Esseen kirjoittaja: Tanja Jämsä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Nautitaan raakana
Kirjan kirjoittaja: Henkka Hyppönen
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 8.5. Henkisen kasvun klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten minä nautin elämäni?

Tämän kirjan lukeminen on ollut vaikeaa. Aihe on niin moniulotteinen, että kurottaessani kohti ymmärrystä tunnen aiheen ja käsityksen jälleen katoavan ulottumattomiin. Ymmärränkö minä tätä täysin vai en? Jos joku kysyy minulta kirjasta, osaisinko kertoa sanoman kuten pitää vai jäisinkö sanattomaksi? Luettuani kirjan loppuun huomaan takertuneeni pariin esille nousseeseen aiheeseen, mitkä erityisesti herättivät mielenkiintoni. Mieltä jäi kuitenkin kaihertamaan osa vaikeasti käsitettävistä asioista siihen malliin, että luulenpa lukevani tämän kirjan vielä joskus uudestaan. Kenties parin vuoden päästä, jotta näen, olenko kehittynyt yhtään nykyisestä.

Kirja avasi silmiäni huomaamaan pienien asioiden merkityksen kokonaiskuvassa onnellisuutta ja hyvää arkea tavoitellessa. Hetkessä eläminen ja asioiden tarkasteleminen oikealla mielentilalla ja uteliaisuudella lisäävät tehokkuutta työskentelyyn ja tekevät elämästä mielenkiintoisempaa. Kirjan myötä olen päättänyt alkaa kehittämään keskittymiskykyäni, kykyäni rauhoittua sekä nauttimaan elämästä pysähtymällä hetkeen.

 

Hetken merkitys

Usein me kuljemme automaattiohjauksella. Emme kiinnitä huomiota ympäristöön vaan olemme syvällä ajatuksissamme ja märehdimme mielemme sopukoissa pyöriviä asioita. Itse ainakin huomaan usein vaipuneeni syvälle ajatuksiini unohtaen täysin ympärilläni tapahtuvat asiat. Uppoudun myös herkästi kännykälleni tutkimaan tylsääkin tylsempää sosiaalista mediaa ja katselemaan jotain eläinvideoita. Mitä minä niistä hyödyn? En yhtikäs mitään. Illan päätteeksi sitten ihmettelen mihin koko päivä vierähti ja mitä sitä oikein tulikaan tehtyä. Aivoni eivät rekisteröi automaattisia toimintojani mihin tuhlaan huomattavan osan päivän ajasta ja tunnen päivien vierähtävän huimaa vauhtia ohitse saamatta käytännössä mitään aikaan ja samalla tuntematta oloani myöskään yhtään levänneeksi, vaikka viikkoon onkin mahtunut työtä säälittävän vähäinen määrä. Eli kokonaistulos on huono fiilis ja stressi tekemättömästä työstä ja väsynyt olo rentouttavan levon puutteesta. Hieno saavutus.

Mitä sitten teen väärin hetkessä elämisen kannalta? Aika kuluu jatkuvasti ja kehoni elää elämää tässä hetkessä, mutta mieleni vaeltelee menneessä ja tulevassa. Huomaan jatkuvasti ajattelevani menneitä tapahtumia koko elämäni aikahaarukalla. Olivat asiat sitten hyviä tai huonoja, mielen päästessä harhailemaan menneeseen ja vatvomaan asioita on vaikeaa palata kunnolla nykyiseen tilanteeseen ja hetkeen. Tulevaisuutta tulee vatvottua ehkä jopa mennyttä enemmän. Kaikki tekemättömät työt jotka olisi pitänyt tehdä jo menneessä odottavat nyt tulevaisuudessa. Ja ajatuksissa ne ovat jatkuvasti mielessä. Miksi se on niin vaikeaa siirtää mieli tähän hetkeen ja ottaa työt esille nyt? Kun mieli harhailee menneessä ja tulevassa, unohdamme elää tässä hetkessä. Ajantaju häiriintyy ja aikaan saaminen vaikeutuu.

 

Ärsykkeet ja keskittyminen

Kuinka sitten pystyisin keskittymään juuri tähän hetkeen ja pystyisin pitämään ajatukseni aisoissa? Nykyajan ihmisellä on ympärillään miljoonia ärsykkeitä. Ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain ja ihmiskuntamme uskomaton keksintö matkapuhelin ei jätä meitä rauhaan hetkeksikään. Olemme jatkuvassa valppaudessa, jos joku sattuu kaipaamaan meitä puhelimen välityksellä. Mietimme myös jatkuvasti erilaisia asioita sekä työelämästämme että henkilökohtaisesta elämästämme, emmekä osaa keskittyä enää yhteen tekeillä olevaan asiaan. Mieli harhailee, vaikka sitä kuinka yrittää pitää aisoissa. Yksi pieni ärsyke ympäristöstäni saattaa huomaamattani kaapata ajatukseni useiksi minuuteiksi ilman, että edes tajuan ajattelevani jotain ihan väärää asiaa. Ihmisten keskittymiskyvyn pituus huononee jatkuvasti ja mieli hakee luonnostaan uutta fokusta kahdeksan sekunnin välein. Suuri osa työajasta menee kännykän näpräilyyn ja vielä sitä suurempi osa ajasta menee harhaileviin ajatuksiin. Hyppösen mukaan vie keskimäärin 15-45 minuuttia päästäkseen takaisin syvään keskittyneeseen tilaan harhautuneen ajatuksen jälkeen. Mieltä valmentamalla on kuitenkin mahdollista päästä pidempiin keskittymisen jaksoihin ilman että ajatus harhautuu niin herkästi. Mielen harjoittamalla Hyppösen mukaan konkreettinen vaikutus työtehoon ja mielenrauhaan ylipäätään.

”Pyydän usein valmennuksissani olevia ihmisiä istumaan alas, sulkemaan silmänsä ja laskemaan hengityksiään yhdestä kymmeneen. Harva aikuinen pääsee kymmeneen ajattelematta välillä jotain muuta tai sekoamatta laskuissa. Usein ihmiset eivät pääse neljää pitemmälle. Ja kun tätä tehdään 20 minuuttia putkeen, osa istujista on raivon partaalla. He ovat sitä mieltä, että koko hommassa ei ole järkeä tai he ovat suuttuneita itselleen, koska eivät onnistuneet tehtävässä täydellisesti.”

 

Kiinnitä huomiota siihen, milloin olet läsnä ja milloin poissa. Nyrkkisääntönä on se, että kun päässä pyörii ajatuksia, olet poissa.

 

Onnellisuus

Mitä on onnellisuus? Kaikki tavoittelevat aina onnellisuutta. Miten se määritellään?  Jatkuvana satuna jossa hymy ei koskaan hyydy? Vai onko se materiaa ja omistamisen onnellisuutta? Ihmiset haluavat jatkuvasti jotain. Uuden asian hankkiminen tuottaa mielihyvää jonkin aikaa, kunnes uusi asia ei olekaan enää uusi vaan esine muiden joukossa. Hyppönen sanoo kutakuinkin niin, että onnellisuus on yleinen harhaluulo. Itse en ajattele asiaa aivan niin, mutta en myöskään usko, että onnellisuus on pysyvä olotila, vaan ennemminkin useiden pienempien onnellisten hetkien yhteenlaskettu summa.

Onnellisuus voi monille olla jokin epämääräinen haave tai ajatus mielentilasta, missä tuntee jatkuvaa onnellisuutta. Todellisuudessahan se on vain hetkittäin huolettomissa ja iloisissa tilanteissa tunnettava olotila. Mielestäni ihmisten ei tulisi tavoitella jatkuvaa onnea, sillä se on silkka mahdottomuus ja sen mahdollisuuden kuvitteleminen ja sen saavuttamattomuus voi syöstä ihmisen negatiivisuuden kierteeseen, mistä ainakaan onnellisia hetkiä ei ihan herkästi löydä. Onni on monille tulevaisuutta tai kultakoristeinen menneisyys riippuen ihmisen elämäntilanteesta. Moni unohtaa ymmärtää kuinka hyviä asioita heillä tällä hetkellä on elämässään menossa. Tai mistä minä sitä tiedän kuinka monet tosissaan ajattelevat nykyistä tilaansa ja löytävät siitä onnen ja ylipäätään hyvän puolen, vaikka elämän tilanne olisikin kenties huonompi kuin ennen tai jos haaveissaan tulevaisuudessa häämöttää onnellisuus.

Osaako ihminen olla onnellinen siitä mitä sillä on? Itse olen päättänyt pitää onnen pienissä asioissa. Arki on ihanaa, kun osaa nauttia hetken pienistä asioista. Keskittyä yksityiskohtiin.

Pysähdy hetkeksi ja katsele ympärillesi. Huomaatko epäkohtia? Voit ehkä tehdä niille jotain. Huomaatko jotain kivaa? Tarkastele sitä paremmin ja suhtaudu asiaan uudelta kantilta katsellen. Ole utelias kaikesta mitä näet. Pysähdy hetkeen ja elä siinä. Nauti ihanista asioista ympärilläsi ja löydä uudestaan niistä esineistä ja asioista se sama mielihyvä minkä sait, kun hankin kyseiset asiat. Tunne tyytyväisyys ja onnellisuus mitä ympärilläsi olevat asiat sinulle tuo.

Mites muuten sinun elämäntilanteesi? Varmasti mielessä pyörii kaikki stressitekijät, aikataulut ja kiire. Työt ja kenties ulkonäköpaineet näin kevään edetessä ja uudenvuoden lupaus kesäkunnosta. Ota nyt hetki jossa hyväksyt tosiseikat. Nyt asiat ovat näin. Helpottaako? Nyt kun tiedostat tilanteesi hyväksyvästi, voit tehdä järkevän suunnitelman, miten toimit asioiden kanssa. Sitten vain teet ne.

”Eve: Time changes everything.
Dr. House: That´s What people say, it´s not true.
Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were.”
House M.D. -TV-sarja

Seuraavaksi mieti mitä kaikkea hyvää ja ihanaa elämässäsi on juuri nyt. Käy läpi kaikki asiat, mitkä tuovat sinulle onnea ja tunne kiitollisuutta niistä. Sinulla on kuitenkin asiat oikeasti aika hyvin, vaikka sitä ei aina itse meinaa muistaa. Ole tyytyväinen itseesi ja ymmärrä, että olet tärkeä läheisillesi. Sinä olet sinä ja just hyvä niin!

”Lakkaa olemasta niin sairaalloisen kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat sinusta! Lakkaa erityisesti olemasta niin sairaalloisen kiinnostunut siitä, mitä itse ajattelet itsestäsi!”

 

 

Aion aloittaa rauhoittumisen ja pyrin saamaan mielelleni enemmän lepoa. Aion treenata mieltäni, jotta voin irrottautua turhista ajatuksista ja keskittyä olennaiseen. Uskon, että näillä kirjasta saamillani ajatuksilla pystyn alkaa muokkaamaan ajatusmaailmaani siten, että kykenen jatkossa toimimaan tehokkaammin ja samalla nauttimaan sekä arjesta että työstäni enemmän.

Uteliaalla asenteella avoimella mielellä eteenpäin!

Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!