Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nautitaan raakana

Kirjoitettu 02.10.17
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Nautitaan raakana
Kirjan kirjoittaja: Henkka Hyppönen
Kategoriat: 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyppönen kirjoittaa kirjassaan kolmesta elämän ansasta, joihin jokainen meistä kompastuu elämänsä aikana. Nämä ansat ovat osittain alitajuntaisia, mutta niihin pystyy vaikuttamaan ja niistä voi päästä lähes kokonaan eroon, jos niihin osaa varautua oikealla tavalla.

 

Ennustamisen ansa

Ihmisen aivot ovat koodautuneet toimimaan automaattisesti tietyllä tavalla. Tämä tapa pohjautuu ihmisen aikaisempiin kokemuksiin ja niiden luomiin muistojälkiin aivoissa. Se on osittain ihmisen omaa laiskuutta ja osittain yksinkertaisesti aivojemme tapa säästää energiaa. Aivojemme oletusasetuksena on keskittyä pääsääntöisesti siihen, mitä tulevalta asialta /hetkeltä/tapahtumalta odotamme. Tällä asetuksella meidän on hyvin vaikea huomata tai ajatella asiasta mitään sen enempää tai sen ulkopuolelle jäävää, ellemme lähtökohtaisesti halua tehdä niin. Luonnollisesti nuo valmiit olettamuksemme vaikuttavat reaktioihimme ja tapaamme käsitellä asioita. Esimerkkinä kirjassa oli mm. kahdelle opiskelijaryhmälle tehty koe, jossa heidän tuli maistaa kahta eri olutta. Toiselle ryhmälle kerrottiin etukäteen, että toiseen oluista oli sekoitettu Balsamiko-etikkaa ja toinen ryhmistä sai maistaa oluita ilman sen suurempia raaka-aineluetteloita. Arvatenkin ryhmä, jolle oli kerrottu erikoisesta sekoituksesta, reagoivat hieman vastahakoisesti ja nyrpistelivät nenäänsä jo ennen maistamista, kun taas toinen ryhmä oli paljon avoimemmin mielin maistamassa. Tulokset osoittivat, että he ketkä eivät tienneet, mikä sekoitus oli kyseessä, myös pitivät siitä enemmän, kuin he jotka tiesivät. Tällä testillä pystyttiin vahvistamaan ihmisen joka päivässä lymyävää ennustamisen ansaa.

 

Mielihyvän ansa

Tämä ansa perustuu ihmisen motivaatiotekijöihin: mielihyvään ja mielipahaan. Ne ovat toki molemmat ihmiselle hyvin tärkeitä primääritunteita, joiden avulla tiedämme mitä kehomme haluaa, mutta mielihyvä on ottamassa voittoa arkipäivässä. Koska luonnollisesti, ihminen ei halua tuntea mielipahaa, se pyrkii yleensä pääsemään helpolla ja valitsemaan mielihyvän, vaikka tämä ei olisikaan rationaalisin ratkaisu. Kaikki päätöksemme perustuvat jommankumman valitsemiseen. Päätöksestä tekee vielä monimutkaisemman se, että hetkellisestä mielihyvän valitsemisesta voi syntyä myöhemmin mielipahaa ja toisin päin. Nämä tunteet vaikuttavat vahvasti ihmisten järkiperäisiin valintoihin, jollei niitä tiedosta.

Tutkitusti yksi pahimmista mielipahan muodoista on sosiaalinen uhka. Vaikka olemme päässeet jo pitkälle evoluutiossa, ihminen on silti vieläkin laumaeläin, jolle on tärkeää kuulua ja sopeutua joukkoon. Tästä syystä ihmisten miellyttäminen on aina ollut tärkeää ja se vaikuttaa edelleenkin meidän päätöksentekoomme. Lisäksi kunnioitus, kehut sekä ylistys, ovat yksiä suurimmista mielihyvänlähteistä, joita ihminen voi kokea. Ei ole siis ihme, että niin moni tekee päätöksensä tehdä tai sanoa jotain näihin tavoitteisiin päästäkseen.

 

Ajatusten ansa

Englanniksi tälle on olemassa todella hyvä sana: ”overthink”. Ajatusten ansalla tarkoitetaan juuri niitä kaikkia ylimääräisiä ajatusvirtoja, jotka ehtivät mielesi läpi ennen, kuin tiedät, mitä oikeasti on tapahtunut. Ihmismielen sisällä velloo päivittäin tuhansia ajatuksia, joista suurin osa on siihen hetkeen ja tilanteeseen nähden tarpeettomia. Ajattelu vie yllättävän paljon energiaa ja se estää sinua olemasta läsnä tilanteessa. Tietysti ajattelu on tarpeellista ja toivottua, mutta nyt onkin kyse siitä turhasta ajatusvirrasta, kun esimerkiksi kesken treenien tai luennon alat miettiä, sähkökatkon mahdollisuutta ja sen vaikutusta loppupäiväsi olemukseen. Ajatukset ovat ansa vain silloin, kun et pysy hallitsemaan niitä.

 

Kuinka vapautua ansoista?

Hyppösen (ja monen muunkin henkisen ihmisen) mukaan oman mielensä harjoittaminen on yksi parhaista keinoista välttää ansat. Perinteisimpiä tapoja tälle on meditaatio ja itsetutkiskelu. Asioiden hyväksyminen ja tiedostaminen kuuluvat myös ensiaskeliin ansoista poistumisessa. Epävarmuus luo mielipahaa ja epävarmuudesta päästään pois tekemällä valinta ja hyväksymällä se. Muutenkin nykyajan ihmisillä on hirveästi ulkoapäin tulevia paineita, en sano, etteikö aina olisi ollut, mutta nyt somen ja laajalle ulottuvan median ansiosta niitä on varmasti enemmän. Paineet vähenisivät huomattavasti, kun ihmiset alkaisivat hyväksyä itsensä sellaisina, kuin ovat ja laikkaisivat kilpailemasta keskenään. Itsensä oleminen on uniikkia hommaa ja kukaan ei varmasti ole siinä sinua parempi.

Ehkä suurimmat ja minuun eniten vaikuttavimmat ansankaatajat olivat kiitollisuus ja myötätunto. Kuinka paljon parempi paikka maailma olisi, jos kaikki ihmiset osaisivat tuntea kiitollisuutta ja myötätuntoa toisiaan kohtaan. Tai edes kiitollisuutta arkipäiväisiä asioita kohtaan. On eri asia tuntea häpeää tai mielipahaa siitä, että meillä on asiat eri tavalla, kuin esimerkiksi pienillä lapsilla Afrikan köyhimmissä valtioissa, eikä meidän tulekaan olla pahoillamme omista oloistamme. Meidän tulisi vain olla tyytyväisempiä ja kiitollisempia. Ymmärrettäisiin arvostaa niitä pieniäkin asioita, jotka ”pilaavat” aamumme (maito on loppu) tai saavat meidät raivon partaalle lounasaikaan (karsea nälkä ja tarttee jonottaa).

 

Kaikki kuitenkin kaatuu läsnäolon harteille. Jos et läsnä, elät vain itseäsi varten. Onhan meitä täällä useita yksilöitä, mutta ei tässä maailmassa pärjää yksin. Aina kun katoat ajatusvirtaasi tai puhelimesi taakse sosiaalisessa tilanteessa, jossa sinulta odotetaan jotain, olet paikalla vain itseäsi varten, näin ainakin minä näen sen. Mielestäni se on melkein aina itsekästä ja hyvin harvoin hyväksyttävää, kuitenkin myös minä sorrun siihen usein. Tähän vaaditaan juuri sitä mielen hallintaa ja harjoittamista; somekanavista ja jatkuvasta online-tilasta poisolemista, koska et vain voi olla online monelle ihmiselle samaan aikaan. Ja jos olet nähnyt vaivan hakeutua ihmisten seuraan, silloin sinun tulisi mielestäni olla läsnä heille. On tärkeää elää siinä hetkessä ja olla läsnä. Oikeasti nauttia asiat sellaisina, kuin ne ovat.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!