Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

NBF 2016: Seth Godin

Kirjoitettu 08.10.16
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Seth Godinin puhe Nordic Business Forumissa 2016
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minua on hiljattain alkanut kiinnostanut markkinoinnin psykologinen puoli: Mikä saa ihmisen ostamaan? Miksi jokin satunnainen mainos osoittautuu todella hyväksi ja jää elämään ihmisten mieliin? Myös sosiologinen puoli on kiehtova, sillä me ihmiset olemme lauma eläimiä. Loppujen lopuksi me kaikki haluamme kuulua johonkin yhteisöön, omaan ”heimoomme” niin kuin Godin puheessaan kuvaili. Elämme yksilökeskeisessä yhteiskunnassa, jossa yksilöllisyyttä ja joukosta erottumista korostetaan jatkuvasti. Kuitenkin pohjimmiltaan me kaikki haluamme tulla nähdyksi, kuulluksi ja olla arvostettuja. Ei kaikkien, vaan juuri meidän heimomme arvostamia. Tämä tarve kumpuaa ihmisen alitajunnasta ja juontaa juurensa lajin evoluution alkumetreille, mikä tekee aiheesta niin mielenkiintoisen.

Juuri tämä nähdyksi tulemisen tarve on tärkeä ymmärtää myös markkinoinnissa. Jokainen meistä haluaa, että meitä kohdellaan yksilönä ja että tulemme kuulluksi. Seth Godin sanoi osuvasti puheessaan ”Onesize fits all is gone, forever”. On suuri virhe olettaa, että yksi koko sopii kaikille. Tulee löytää se normaalista poikkeava ”heimo”, jotka rakastavat juuri sinun tuotettasi, sillä tuotteesi on tehty vastaamaan juuri heidän tarpeitaan. Kun yksi heimon jäsen löytää tuotteesi, hän kertoo siitä muille heimon jäsenille. Tässä kohtaa joukkoon kuulumisen tarve astuu esiin: kun luotettu heimon jäsen kertoo käyttävänsä jotain tuotetta, pian muutkin heimon jäsenet haluavat kuulua joukkoon ja käyttää samaa tuotetta.

Godin kertoi myös mielenkiintoisen esimerkin puheessaan, joka meni suurin piirtein näin: Ketään ei kiinnosta pysähtyä katsomaan tavallista lehmää. Niitä on joka puolella, saatamme katsella hetken mutta enempää mielenkiintoa tuo tavallinen lehmä ei herätä. Mutta mitä jos lehmä olisikin violetti? Kaikki pysähtyisivät katsomaan, kuvaamaan ja hämmästelemään violettia lehmää, ja varmasti kertoisivat näkemästään myös tuttavilleen. Markkinoinnin tulee olla juuri tällaista; jotain niin erikoista ja ennenäkemätöntä että se kiinnittää kaikkien huomion. Tämän kolahduksen avulla ymmärsin myös kuinka tärkeää on tehdä huomiota herättävää markkinointia myös rekrytointiprojektissamme. Jos laitamme Rajakadulle tavallisen Tiimiakatemia-lehmän, se tuskin kiinnostaa ketään.Mutta jos laitamme Rajakadulle violetin lehmän, kiinnitämme oikeasti ihmisten huomion ja herätämme mielenkiinnon. Meidän tulee myös löytää ne henkilöt, jotka ovat kiinnostuneet Tiimiakatemiasta, Yrittämisestä ja tekemisen meiningistä, ja johtaa heidät liittymään meidän heimoomme.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!