Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Neljän tunnin työviikko

Kirjoitettu 09.04.19
Esseen kirjoittaja: Annika Palmari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Neljän tunnin työviikko
Kirjan kirjoittaja: Timothy Ferriss
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 7. Innovointi, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen kuullut todella paljon lainauksia treeneissämme tästä kirjasta, joten pakkohan se oli lukea, että saisi itsekin tietää kirjan salat. Tämä kirja on yksi niistä teoksista, jotka jokaisen tiimiyrittäjän tulisi lukea. Kirjasta sai paljon hyviä vinkkejä ja oppeja, joita pystyy soveltamaan oman yrityksemme toimintaan sekä omaan työskentelyyni yksilönä. Eniten kirja pyrkii vaikuttamaan asenteisiin liiketoiminnassa, eli kaikkien ongelmien pohjimmaisiin syihin.

 

Kirjan pääajatuksena on nimensä mukaisesti se, kuinka saada mahdollisimman paljon tehtyä mahdollisimman pienellä vaivalla. Omassa tiimissämme emme ehkä ala palkkaamaan Intiasta etäsihteeriä, kuten kirjailija itse teki, mutta työtehtävien delegoimista voimme toteuttaa mielin määrin. Periaatteena on tavoitella tehokkaampaa työskentelyä ja ajankäyttöä jokaiselta tiimin jäseneltä jakamalla työtehtäviä tasaisesti tiimin kesken. Meidän yrityksessämme on useaan otteeseen tapahtunut työtaakan epätasapainoista jakautumista tiimin jäsenten kesken. Kun osa tiimimme tukipilareista työstävät useita projekteja joka päivä aamusta iltaan, osalla ei ole edes yhtä projektia, joissa he olisivat mukana. Siksi voisimme opetella siihen ajattelumalliin, ettei kaikkea täydy tehdä ja osata itse, vaan ympärillä olevia ihmisiä voi käyttää hyväkseen ja muiden kykyjä voi valjastaa käyttöön. Itselleni tämä on erittäin vaikeaa, sillä olen tottunut tekemään kaiken aina itse ”vahva itsenäinen moderni nainen” -asenteella, joten tämä on iso kehityksen paikka itselleni.

 

Tehokkuuteen vaikuttaa myös se, kuinka nopeasti asiat saadaan etenemään tiimissämme käytäntöön. Tiimissämme vaadittaisiin nopeampaa ja tehokkaampaa päätöksentekoa, sillä nykyään jäämme helposti paikallemme junnaamaan epäolennaisten asioiden käsittelyyn. Lisäksi, koska olemme iso tiimi, on hyvin hidasta ja turhauttavaa kysellä jokaisen viidentoista yksilön mielipidettä jokaiseen asiaan, kun etukäteen jo tietää, että jokaisella on erilainen mielipide asiasta kuin vierustoverilla. Jokaista ei joka tapauksessa pysty miellyttämään, joten miksi emme pyrkisi käyttämään tehokkaampaa toimintatyyliä. Esimerkiksi työtehtävien selkeä jako sekä tiimissä että projekteissa auttaa nopeuttamaan asioiden etenemistä. Kun yksittäinen ihminen tai pieni porukka vastaa yhdestä aiheesta, ei asiaan tarvitse kysellä jatkuvasti muiden hyväksyntää. Tämä vaatii tottakai luottamusta vastuuhenkilöiden työpanokseen sekä joustavuutta heidän ratkaisujensa kanssa, kun ei voida hyppiä toisten varpaille joka asiassa. Täytyy vain luottaa, että toiset tekevät hyviä ratkaisuja. Toisaalta kun vastuuhenkilöt näkevät toisten luottavan heidän työhönsä, voi se kasvattaa heidän itsetuntoaan ja itsevarmuuttaan työntekoon, mikä edelleen motivoi heitä jatkamaan ja kehittämään vastuualuettaan.

 

Esimerkiksi yrityksemme logonvalintaan on käytetty aivan liikaa aikaa suhteessa siihen, kuinka paljon meillä on yrityksen kehityksen kannalta olennaisempia asioita tekemättä. Itse olen tähän ehkä osasyyllinen, sillä graafisen puolen ihmisenä pyrin aina viilaamaan kaikki visuaalisuuteen liittyvät asiat viimeisen päälle, mikä usein pitkittää turhaan valmiin tuotteen käyttöönottoa.

 

Hyvä vinkki kirjassa oli myös turhien palaverien ja asiakaskäyntien välttely. On rakkaudellista toisiamme kohtaan, ettemme tuhlaa toisten kallista aikaa huonosti suunnitelluissa palavereissa tai treeneissä. Jos menemme asiakaskäynnille, meidän tulisi valmistautua siihen hyvin emmekä saa jäädä puhumaan epäolennaisista asioista turhan pitkään. Asiakkaillamme on usein kiire ja jos he ovat uhranneet meidän vuoksemme hetken aikaa kuullakseen ideoitamme, on meidän osoitettava kiitollisuutemme käyttämällä tuo aika molempien kannalta tehokkaasti. Itse helposti unohdan valmistautua tarpeeksi huolella asiakastapaamiseen ja treeneihin, minkä vuoksi niistä ei saa aina kaikkea irti. Voisin opetella valmistautumaan esimerkiksi edellisenä iltana seuraavan päivän treeneihin ja asiakastapaamisiin, jotta olen valmiimpi kohtaamaan uudet tilanteet

Jatkossa aion kirjan oppien perusteella opetella delegoimaan enemmän omaa työtaakkaani sekä tekemään oman työni niin hyvin, että muut voivat luottaa omaan työpanokseeni ja uskaltavat jakaa omia työtehtäviään minulle. Lisäksi yritän opetella valmistautumaan paremmin asiakaskäynneille ja keskityn paremmin pitämään keskustelut asiassa, jotta ajankäyttö olisi kaikkien kannalta tehokasta. Työtehtävissä taas pyrin erottamaan epäolennaiset asiat tärkeistä ja akuuteista, jolloin projektit eivät hidastu pikkujuttujen takia turhaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!