Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netissä markkinoinnista tehokasta

Kirjoitettu 04.03.19
Esseen kirjoittaja: Johanna Torkkel
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet
Kirjan kirjoittaja: Antti Leino
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Antti Leinon kirja Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet (2011) antaa paljon tietoa netistä ja sen mahdollisuuksista. Termit ovat todella yksityiskohtaisesti selitetty auki, joten netistä yhtään perillä olevat ihmiset voivat hyppiä monien kohtien yli. Osa tiedosta on myös sellaista, jonka pystyy miettimään maalaisjärjellä tai se opetetaan nykyään jo ala-asteella. Esimerkiksi netissä olevien kuvien ja postausten leviäminen on nykyään itsestään selvyys. Vaikka kirjassa on paljon perusasiaa, jonka suurin osa nettiä käyttävistä ihmisistä tietää, on kirjassa myös uusia ja hyödyllisiä tietoja. Ennen kuin rupesin lukemaan kirjaa, ajattelin, että kirjassa käytäisiin vain päällisin puolin läpi erilaisia markkinointikanavia. Niin on monessa kirjassa ollut, joita olen lukenut. Yllätyksekseni kumminkin kirja kertoi todella konkreettisia ohjeita, miten eri kanavissa tulisi markkinoida. Esimerkiksi YouTuben kohdalla kerrottiin tarkat ohjeet, millaisissa olosuhteissa video kannattaa kuvata ja mitä siinä tulee ottaa huomioon. Siinäkin oli paljon tuttua asiaa, mutta silti sain joitain uusiakin vinkkejä.

Miksi netissä kannattaa markkinoida?

Aluksi kirjassa käydään läpi yleisesti, miten netissä pystyy vaikuttamaan ihmisten ostokäyttäytymiseen. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä kaiken markkinoinnin kanssa. Tavat on vain käännetty netin ihmeelliseen maailmaan. Ensimmäisenä täytyy houkutella asiakkaita. Omilla kotisivuilla täytyy olla mielenkiintoista sisältöä, jotta ihmiset jaksavat lukea niitä. Se pätee kaikkeen muuhunkin: jos jotkin sivut tai mainokset eivät herätä kiinnostusta, ne menevät valtaosalta ohi. Silloin ihmiset eivät ole tietoisia yrityksestä eikä toiminta välttämättä kannata. Kotisivuille pitää tehdä myös hakukoneoptimointi. Se tarkoittaa sitä, että nettisivuihin on linkitetty tarpeeksi monta avainsanaa, joita hakemalla sivut löytyvät eri hakukoneista. Se on tärkeää, sillä sen avulla yritys tulee parhaiten hakutuloksiin, kun ihmiset hakevat tietoa esimerkiksi Googlesta. Sijaintipalvelutkin pitää ottaa haltuun, jotta ihmiset löytävät yrityksen. Esimerkiksi Google Mapsista saatetaan etsiä lähialueen liikkeitä. Jos henkilöllä on esimerkiksi bensa aivan lopussa, hän saattaa etsiä, missä olisi lähin tankkauspiste. Googlesta voi olla vaikea löytää tietoa, joten henkilö saattaa katsoa Mapsista. Vaikka tankkauspiste olisi aivan lähellä, ei henkilö huomaa sitä, koska kartassa ei ole paikkamerkintää. On myös tärkeää tarkistaa, että paikkamerkintä on oikeassa kohdassa, sillä ihmiset helposti luovuttavat, jos navigaattori näyttää väärää kohtaa. He voivat ajatella, että liike on lopettanut tai muuttanut, eikä ole kertonut uutta osoitetta sivuillaan. Silloin he eivät tulekaan asioimaan yrityksessä, vaikka olivat niin suunnitelleet alun perin. Mainoksilla pystyy myös houkuttelemaan asiakkaita. Mielenkiintoinen mainos herättää ihmisten mielenkiinnon ja he saattavat ottaa lisää selvää yrityksestä. Tehokkain tapa on Google Adds, sillä jos henkilö hakee jotakin tietoa netistä, hän todennäköisesti tarttuu mainokseen. Hänellä on silloin jo tarve, eikä mainoksen tarvitse enää houkutella ostamaan, vaan asioimaan juuri omassa liikkeessä.

Asiakkaita ja kumppaneita täytyy myös palvella hyvin. Viestinnän täytyy olla mutkatonta ja näkyvää, jotta he löytävät helposti tiedon myös myöhemmin. Tieto on hyvä laittaa esille mahdollisimman monessa kanavassa, jolloin ihmisten ei tarvitse etsiä sitä monesta paikasta ennen kuin löytävät sen. Some-kanavissa ja kotisivuilla on hyvä olla kaikki ilmoitusluontoiset asiat, kuten poikkeukselliset aukioloajat sekä mahdolliset häiriöt ja viivästymiset eri asioissa. Lisäksi sähköpostiin kannattaa laittaa sekä ilmoitusluontoiset asiat että erityisesti asiat, jotka koskevat tiettyä ryhmää, mutta ei kaikkia. Esimerkiksi jos laskutusosoite muuttuu, ei asiakkaat tarvitse tietoa siitä, joten vain kumppaneille on hyvä laittaa sähköpostilla tieto siitä. Ihmiset tykkäävät erilaisista eduista ja yllätyksistä. Heille kannattaa siis järjestää esimerkiksi arvontoja tai oheisohjelmaa. Eteenkin kanta-asiakkaille kannattaa ilmoittaa alennuksista, sillä ihmiset ostavat helposti, jos kerrotaan, että tuotteita on alennuksessa. Vaikka alennus olisi aivan pieni, vain muutamia prosentteja tai euroja, saavat ihmiset usein jalat alleen. Mitä isompi alennus on kyseessä, sitä useammat haluavat ostaa tuotteen. Siksi isoissa alennuksissa kannattaa varata tarpeeksi tavaraa, jotta se ei lopu heti kesken.

Myyntiä pystyy itse kasvattamaan mainonnalla. Verkkomainonta on kustannustehokkainta suurimmalla osalla yrityksistä. Verkossa kulut ovat pienempiä kuin muissa mainoskanavissa. Työmääräkään ei ole kovin suuri ja sillä saa tavoitettua monta ihmistä kerrallaan. Verkkomainonnan parhaimmat väylät ovat hakukonemainonta sekä Facebook. Myös aiheesta kertovien muiden sivustojen artikkeleissa tai videoissa on hyvä olla mainoksia, mutta ne ovat yleensä kalliimpia. Nykyään Facebook-mainonta on Googlen ohella kannattavin mainostuspaikka. Kulut eivät ole korkeita ja ne korreloituvat näkö- tai klikkauskertojen perusteella. Mitä enemmän siis laitat rahaa mainokseen, sitä todennäköisemmin useampi näkee mainoksesi. Ja mitä useampi näkee mainoksen, sitä useampi käy ostoksilla liikkeessäsi. Kaikki mainoksen nähneet henkilöt eivät luonnollisestikaan asioi yrityksessä, mutta todella pienellä todennäköisyydellä näissä henkilöissä, jotka näkevät mainoksen, ovat kaikki ostavat asiakkaat. Siksi täytyy mainostaa mahdollisimman monelle samaan aikaan. Ikinä ei tiedä, ketkä haluavat asioida yrityksessä.

Yrittäjän arkeen tuttua on ajan ja rahan säästäminen. Siksi asiat kannattaa keskittää mahdollisuuksien mukaan samaan paikkaan. Esimerkiksi Google Drivessa pystyy säilyttämään ja jakamaan tärkeimmät tiedostot, päivittämään kalenteria ja lähettämään sähköpostia. On myös muita vastaavia palveluja, kuten Microsoft Office365. Kaikki mahdolliset yritykseen liittyvät asiat kannattaa keskittää samaan paikkaan, jotta tieto löytyy helposti, eikä tarvitse miettiä, millä alustalla se olikaan. Kun tiedot ovat samalla alustalla, pystyy myös usein linkittämään tiedot toisiinsa tai eri laitteille. Esimerkiksi Google-kalenterin pystyy synkronoimaan Android-laitteiden kalenteriin, jolloin kalenteria pystyy katsomaan useammalla laitteella. Silloin ei ole väliä missä ja millä laitteella katsoo päivämerkintöjä. Mahdollisimman moni asia kannattaa laittaa myös nettiin. Esimerkiksi pelkkä paperikalenteri ei ole aina mukana, vaikka saattaa tulla tilanne, että täytyy sopia uusi tärkeä tapaaminen yllättäen. On myös helpompaa, kun yhdellä kertaa saa korjattua kaikki kalenterit kerralla, eikä tarvitse käydä montaa paikkaa erikseen läpi. Tietenkin netissä sivut tai sovellukset voivat kaatua tai niitä voidaan päivittää. Silloin ne eivät toimi, mutta käyttökatkot ovat yleensä lyhyitä tai sijoittuvat yölle. Jos jonakin päivänä ei voi mennä päivittämään tietoja, ei yleensä maailma kaadu siihen.

Miten verkkosivuja voi käyttää hyödyksi?

Nettisivut ovat hyvä markkinointikanava. Siellä tulee kertoa henkilöstön osaamisesta ja yrityksen tuotteista. Ihmiset usein etsivät tietoa yrityksestä juuri heidän omilta nettisivuiltaan, sillä siellä on varmasti oikeaa tietoa. Nykyään nettisivut ovat silti aika vähässä käytössä. Kaikilla tulee olla omat nettisivut, mutta ihmiset eivät käy niillä kovinkaan paljoa. Ne ovat enemmän perustietojen kalastukseen. Tietenkin verkkokauppa kääntää asian täysin päälaelleen. Nettisivuille ei tarvitse panostaa kauheasti. Kunhan aluksi laittaa kaikki perustiedot kuntoon, niin muuta ei tarvitse yleensä tehdä. Tietenkin, jos tiedot muuttuvat, täytyy ne heti muuttaa myös nettisivuille. Nettisivut eivät myöskään maksa paljoa tai ei yhtään. Hyviäkin sivuja pystyy tekemään ilmaisilla ohjelmilla, jolloin kuluksi tulee vain domainin hankinta.

Verkkosivut voivat toimia myös asiakaspalvelukanavana. Siellä voi olla chat-mahdollisuus, jos tuotteiden tai palvelun käyttö saattaa olla hankalaa. Silloin työntekijä voi neuvoa esimerkiksi Kelan sivuilla oikean tiedon ja lomakkeen löytämiseen. Myös yhteystietojen täytyy löytyä nettisivuilta, jolloin ongelmatilanteissa pystyy ottamaan yhteyttä myös puhelimella tai sähköpostilla. Nettisivuilla on hyvä olla myös palautelomake. Sen kautta asiakkaat voivat antaa anonyymisti palautetta, jolloin he kertovat helpommin kaunistelematta kehityskohdat. Sitä kautta tulee myös positiivista palautetta, mutta silti negatiivinen palaute annetaan helpommin. Tietenkin, jos esimerkiksi palvelu on ylittänyt asiakkaan odotukset reilusti, kirjoittaa asiakas luultavasti myös positiivisen palautteen. Kumminkaan kovinkaan moni ei kerro palautettaan, eteenkään nettisivujen välityksellä. Siksi on hyvä olla myös muita palautteenantokanavia, jotta mahdollisimman moni palaute menisi yrittäjälle ja henkilöstölle asti.

Nettisivut toimivat usein asiointikanavana. Esimerkiksi moniin partureihin pystyy varaamaan ajan netissä. Myös muut tilaukset ja varaukset on helppo hoitaa netissä, kun sen pystyy tekemään missä ja milloin vain. Ihmiset ovat usein kiireisiä, jolloin heille on tärkeää, että heidän ei tarvitse odottaa pitkään jonossa tai lähteä kokonaan pois, koska heille ei riittänyt aikaa. Eteenkin, jos heille käy useampana kertana niin, he luultavasti vaihtavat yritystä, sillä he saavat kuvan, että kyseisessä yrityksessä ei ole koskaan tilaa tai aikaa. Verkkokauppaominaisuus menee osittain tilauskategoriaan, sillä useimmiten tuotteita pystyy tilaamaan verkosta suoraan. Silloinkin tilaaminen on paikasta ja ajasta riippumaton, jolloin ihmiset voivat asioida rauhassa yrityksessä silloin, kun heille parhaiten sopii. Näin asiakkaille tulee mahdollisuus hoitaa asioitaan helposti ja nopeasti sekä milloin vain. Myös uutiskirjeen tilauslinkki on hyvä olla nettisivuilla. Se on sille loogisin paikka. Jotkut haluavat saada heti tiedon esimerkiksi alennetuista tuotteista tai kanta-asiakkaille suunnatuista eduista. Nykyään tosin tämä tulee yleensä automaattisesti kanta-asiakkaaksi liittymisen yhteydessä ja itse pystyy lopettamaan uutiskirjeen tilauksen, jos haluaa. Kovinkaan moni ei varmaan jaksa lopettaa tilausta, jolloin on helppo mainostaa ihmisille tuotteita. Silloin he altistuvat heräteostoksille ja saattavat ostaa, vaikka tarvetta ei olisikaan.

Some helpottaa massalle markkinointia

Somessa on helppo jakaa ja kommentoida sisältöä. Siihen sosiaalinen media perustuukin. Kuka tahansa voi jakaa tai kommentoida postauksen, jolloin se leviää ja yhä useammat näkevät sen. Kaikki näkevät myös sekä hyvän että huonon palautteen, jolloin yrityksen maine kasvaa. Yrityksen kannalta olisi tietenkin hyvä, jos maineesta kasvaisi hyvä, sillä se tuo lisää asiakkaita ja näin myyntiä. Sisältöä pystyy myös kategorisoimaan, jolloin sitä on helpompi löytää. Silloin asiakkaat löytävät helposti heitä kiinnostavia aiheita ja saavat siitä lisätietoa. Yritys pystyy myös kommunikoimaan asiakkaiden kanssa somen välityksellä. Somen kautta voi tulla esimerkiksi yhteydenottopyyntöjä, palautetta tai reklamaatioita. Jos yritys hoitaa keskustelun ammattimaisesti, huonostakin asiasta saattaa asiakas muistaa yritystä hyvällä. Esimerkiksi jos asiakas on tyytymätön palveluun, voi yritys silti pitää asiakkaan pitkäaikaisena. Yrityksen puolesta täytyy vain olla pahoillaan ja kertoa, että hommiin tehdään muutos sekä antaa esimerkiksi lahjakortti liikkeeseen. Silloin asiakas saattaa kertoa yrityksestä hyvää, vaikka kokikin vääryyttä ja hän käy jatkossakin liikkeessä.

On tärkeää seurata, miten ihmiset reagoivat erilaisiin tilanteisiin ja päivityksiin sekä kuinka moni ylipäätään näkee niitä. Silloin pystytään kehittämään markkinointia paremmaksi ja tuottavammaksi. Eri sivuilla kannattaa seurata kävijämääriä ja niiden muutoksia, jos se on mahdollista. Silloin pystyy arvioimaan, miksi kävijämäärä muuttuu ja miksi tulee piikkejä tai laaksoja. Niitä on tärkeää tutkia, jotta pystyy muuttamaan omaa toimintaansa sen mukaan, jotta ei ainakaan itse vaikuttaisi negatiivisesti kävijämäärään. Jos esimerkiksi kävijämäärä nousee aina valavasti arvontojen aikana, kannattaa arvontoja jatkossakin järjestää. Toisaalta, jos laakso tulee jonkin päivityksen takia, kannattaa vastaavia päivityksiä varoa ja yrittää korjata tilanne. Käyntien kestokin esimerkiksi verkkokaupassa on tärkeää tutkia. Jos käynti kestää vain sekunteja, ei heitä kannata seurata tuotteiden kehityksen takia. Heitä kannattaa kumminkin seurata, jotta pystyisi selvittämään, miksi he eivät vieraile sivuilla pidempään. Klikkailevatko he monia kohtia? Silloin he eivät luultavasti löydä etsimäänsä. Siten kannattaa yksinkertaistaa yleisilmettä. Jos he taas vain klikkaavat sivun ja poistuvat saman tien, eivät he ole kiinnostuneita koko sivusta, vaan vain vahingossa klikkasi sivulle. Myös liikenteen lähteet kertovat, missä kannattaa mainostaa ja millä tavoin. Onko klikkaus tullut hakukoneesta, Facebookin postauksesta vai suoralla osoitteella sivustolle? Jos tietynlaisen mainoksen seurauksena tulee paljon lisää kävijöitä ja eteenkin ostavia asiakkaita, kannattaa samantyylisiä mainoksia jatkossakin tehdä.

Itselleni mielenkiintoista tietoa oli, että profiilikuvan en välttämättä kannata olla yrityksen logo. Ensimmäisenä tulee mieleen, että logo olisi loistava, sillä profiilikuvan tarkoitus on kertoa, kenestä tai mistä on kysymys. Usein yritysten profiilikuvana onkin logo. Mutta onhan se todella tylsä, sillä monet käyttävät sitä. Se ei myöskään kauheasti kerro persoonallisuudesta mitään. Profiilikuva on hyvä, jos se on mielenkiintoinen. Esimerkiksi kuva yrityksestä tai tuotteesta on hyvä. Lisäksi kiinnostavaa oli, että itse voi yrittää saada kävijöitä sivuilleen. Omat kaverit kannattaa kutsua tykkäämään sivusta. Siten heidän kaverinsa näkevät yrityksen ja saattavat tutustua siihen. Mitä useampi tykkää sivustosta, sitä useampi näkee sen. Näin pystyy osaksi markkinoimaan yritystä ilmaiseksi. Ihmiset usein ottavat selvää asioista, joita heidän tuttunsa on seurannut tai kommentoinut. Siten heidän näkemis-toiminta-prosenttinsa on suuri. Eli sivun nähneistä henkilöistä monet myös tykkäävät sivusta ja mahdollisesti myös asioivat yrityksessä. Se tuntuu itsestään selvyydeltä, mutta en ollut tullut ajatelleeksi sitä aiemmin.

Facebook – nykyajan markkinointikanava

Somesta yleisin markkinointikanava on Facebook. Se on yksinkertainen ja sitä on helppo käyttää. Siksi aikuiset ovat tykästyneet siihen. Facebookissa on mahdollisuus kommunikoida sekä yrityksen että samasta asiasta kiinnostuneiden kanssa. Kommunikointi voi tapahtua joko kommentoimalla postauksia tai lähettämällä viestiä. Kommentoidessa saa myös vastakommentteja samasta asiasta kiinnostuneilta, joten voi saada kannatusta omalle idealleen tai havainnolleen. Se toimii myös toisinpäin. Monet voivat tulla muiden kommentteja vastaan, joka on usein todella aggressiivista. Usein sanotaan todella rumasti toisille, jos ollaan erimieltä. Tämä tulee muistaa myös postausta tehdessä. Jos ei halua antaa huonoa kuvaa yrityksestä, tulee miettiä jokainen teksti huolella, jotta se ei loukkaa ketään. Tietenkin aina joku kommentoi negatiivisesti, mutta jos suurin osa on negatiivista, on postauksessa jotakin vikaa.

Facebookissa markkinoidaan paljon. Siellä olen nähnyt mallia markkinoinnista. Päivitysten tulee olla lyhyitä ja ytimekkäitä. Enintään kaksi lausetta saa olla tekstiosiossa. Tekstiin kannattaa myös liittää jokin kysymys tai arvonta, jotta ihmiset kiinnostuvat ja kommentoivat päivitystä. Kysymykset herättävät mielipiteitä ja keskustelua, arvontojen ansiosta päivitys ja imago levittyvät kauaksikin. Aina, kun joku tykkää tai kommentoi jotakin postausta, näkyy päivitys hänen kavereilleen. Siten hekin voivat tykätä tai kommentoida postausta. Niin postaus leviää helposti ja nopeasti. Kun samat ihmiset levittävät jatkuvasti saman yrityksen postauksia, he pitävät yllä heidän kavereiden tietoisuutta yrityksestä. Hänen kaverinsa näkevät jatkuvasti yrityksen postauksia, jolloin he näkevät, millaisesta yrityksestä on kyse syvemmin kuin pelkkien sivujen tutkailulla. He saattavat myös ottaa yrityksestä selvää, jolloin he saavat nopeasti käsityksen yrityksestä. Näin yrityksen mainekin kasvaa. Toivottavasti hyvään suuntaan. Kirjassa myös neuvottiin kärjistämään tekstiä. Silloin saa paljon vastaväitteitä, jolloin postaus leviää monelle ihmiselle. Se saattaa tosin aiheuttaa negatiivista mainetta, jolloin itse en suosisi kärjistämistä. Tietenkin sitäkin voi kokeilla, mutta jos ei onnistu kääntämään mainetta positiiviseksi, ei kannata jatkuvasti kärjistää. Päivityksessä tulee olla myös kuva tai video. Ne pysäyttävät lukijan ja herättävät usein mielenkiinnon. Itse en jaksa ruveta lukemaan pelkkää tekstiä. Aina pitäisi olla jokaisessa päivityksessä jokin kuva tai video. Niiden tulee tietenkin liittyä tekstiin, jotta lukijat ymmärtävät, mistä on kyse. Esimerkiksi itse olen käyttänyt netistä ladattua kuvaa hirvistä tiellä, kun kerroin nähneeni hirviä ollessani liikkeellä autolla. Siten lukijat tietävät heti, mistä aion kertoa ja päättävät, onko päivitys lukemisen arvoinen eli kiinnostava. Jos joku on ollut hirvikolarissa, hän ei välttämättä halua lukea päivitystä, sillä hänellä saattaa olla traumoja kolarista. Mutta monet muut voivat kiinnostuksestaan hirvikolareihin lukea postauksen.

YouTuben käyttö lisääntynyt

YouTubea käytetään joissakin tilanteissa hakukoneena. Esimerkiksi tavaroiden korjaamisesta tai pelien vaikeista kohdista pyritään saamaan tietoa videon avulla. On vaikeaa korjata eteenkin elektroniikkaa pelkän tekstin avulla. Myös tekstin ja kuvan yhdistelmä on usein haastava. Silloin ainoaksi helpoksi ja toimivaksi vaihtoehdoksi jää video. YouTube on vallitseva videoiden teko-, jako- ja katsomisväline. Kuka tahansa pystyy laittamaan sinne videoita ja katsomaan niitä ilmaiseksi. Sen takia se on varmastikin niin suosittu. Kaikki yrityksen videomateriaali kannattaa laittaa YouTubeen sopivien tägien eli avainsanojen kanssa. Silloin esimerkiksi auton korjaamisesta kiinnostunut saattaa löytää yrityksen autonkorjausvideoita. Kun videossa näkyy yrityksen nimi, saa se ilmaista mainostusta asiasta kiinnostuneiden joukossa. Videot kannattaa myös linkittää yrityksen muille sivuille. Nykypäivänä eteenkin Facebookiin kannattaa linkittää kaikki videot, sillä sieltä suurin osa ihmisistä näkee ne. Kaikki, jotka seuraavat yritystä Facebookissa, näkevät silloin videon, sillä harvemmin seurataan yritysten YouTube-kanavia.

YouTubeen on myös mahdollistettu mainostaminen. Ilmainen mainostaminen, eli omien videoiden julkaisu on joissakin tapauksissa hyvä. Silloin asiasta kiinnostuneet näkevät ja katsovat videon. Heitä ei siis tarvitse houkutella aloittamaan katsomaan, vaan jatkamaan katsomista. Se on siten helpompaa. Mutta tämä joukko on hyvin pieni, joten se ei ole kovin kannattavaa. Maksullisia mainoksia pystyy laittamaan sopivien videoiden alkuun tai keskelle. Silloin esimerkiksi pelimaailman videoihin pystyy laittamaan uuden pelin tai tietokoneen mainoksia, jolloin katsojat saattavat ostaa yritykseltä. Sekä maksullisten että ilmaisten videoiden pitää olla perusominaisuuksiltaan samanlaisia. Aidot yritystarinat, yrityksessä työskentelevät henkilöt sekä yrityksen kumppanit ja asiakkaat tuovat persoonallisuutta ja luotettavuutta. Jotkut henkilöt ainakin tietävät, että ketkä ovat töissä yrityksessä ja mistä yritys on lähtenyt liikkeelle. Jos he levittävät tietoa, että video ei ole aito, vaan henkilöt ovat satunnaisia näyttelijöitä, saattaa yrityksen maine huonontua. Kun video muutenkin on aito, ei kukaan muukaan tajua, että haastattelut tai tilanteen ovat lavastettuja, jolloin videokin on mielenkiintoisempi. Jos videosta paistaa, että se on tekemällä tehty, niin se ei tunnu luotettavalta. Myös jos videoon on valittu vain positiivisia kommentteja, tulee tunne, että kommentit olisivat lavastettuja. Siksi olisi hyvä olla jotakin negatiivistakin mukana. Kumminkaan ei välttämättä kannata täysin yritystä pilkkaavaa tai vastustavaa materiaalia laittaa, sillä se ei taas anna hyvää kuvaa yrityksestä ja sen toiminnasta.

Videoiden tekoon pitää varata rauhallinen ja hiljainen tila, jotta videoon tulee mahdollisimman vähän taustamelua. Myös kuuloetäisyys mikrofoniin tulee kokeilla, jotta ääni kuuluu hyvin ja selkeästi. Taustamelulla varusteltua videota on raskasta kuunnella ja se antaa epäammattimaisen kuvan sekä videosta että yrityksestä. Ja jos siihen liittää vielä hiljaisen tai terävän äänen, on lopputulos kauhistuttava. Myös valotuksen tulee olla hyvä ja varjoja tulee välttää. Lisäksi tasainen kuva on hyvä varmistaa joissakin tilanteissa jalustalla. Myös ne vaikuttavat käsitykseen ammattimaisuudesta. Musiikin kanssa tulee olla varovainen, jotta ei tee tekijänoikeusrikkomusta. Muuten voi tulla kovat korvaukset ja se ei vaikuta hyvällä tavalla maineeseen. Yleensä aina tällaiset isot negatiiviset asiat vuotavat julkisuuteen, joten sitä on vaikea enää jälkeenpäin korjata. Siksi tulee ottaa selvää jokaisen musiikin tekijänoikeuksista ja rajoituksista. Videot eivät saa olla kovin pitkiä, jotta ihmiset jaksavat keskittyä niihin. Julkaisuissa 3-5 minuuttia on hyvä olla maksimi, ja mainoksissa vain 10-30 sekuntia. Mitä enemmän henkilö on jo valmiiksi kiinnostunut aiheesta, sitä pidempään hän jaksaa katsoa videota. Mainoksissa on lähtökohtana, että katsoja ei ole kiinnostunut asiasta, jolloin hänen mielenkiintonsa on herätettävä. Jos haluaa tehdä pidemmän otoksen, kuten dokumentin, kannattaa laittaa useampi lyhyt klippi kerrallaan. Silloin on myös helpompi jatkossa löytää tietty kohta, jos klipit otsikoi hyvin sisällön mukaan. Myös kuvakulman on vaihduttava vähintään viiden sekunnin välein, jotta video ei rupea puuduttamaan. Muuten olisi sama, että videon tilalla olisi podcast. Se on joissakin tilanteissa parempi vaihtoehto, kuten ammattilaisen haastattelussa. Silloin ei ole välttämätöntä olla kuvaa. Kumminkin havainnoivat kuvat ovat käteviä, sillä jotkin asiat ovat hankalaa selittää. Koko video tulee tarkistaa tarkasti ennen julkaisua, jotta välttyy noloilta tilanteilta tai lain rikkomuksilta.

Loppusilaus

Jos nyt kesällä pääsen kahvioyrittäjäksi Kuhmajärvelle, haluan tehdä kanavista visuaaliset. Liitän eri sivuille kuvia liiketiloista ja mahdollisesti myös projektikuvia ja -videoita tilojen kunnostamisesta. Lisäksi voisin tehdä kulissien takaa otettuja kuvia videoita, kuten keittiöstä kuvan, jossa tehdään ruokaa. Sellainen kuva luo luottamusta, että keittiössä noudatetaan turvallisuus- ja hygieniamääräyksiä. Kokilla täytyy siis olla asianmukaiset suojavaatteet ja keittiössä olevien laitteiden tulee olla puhtaat ja turvallisesti sijoitetut. Lisäksi mainoksiin laittaisin kuvan liikkeestä joko sisältä tai ulkoa. Silloin asiakkaat näkevät jo mainoksesta, millaisesta paikasta on kyse. Pyrin pitämään liikkeen idyllisenä ja vanhoilla tavaroilla koristellulta, kuten se on aiemminkin ollut. Siten sen ulkoasu saa huomiota ja sillä on hyvä markkinoida yritystä. Lisäksi viereisen biljardisalin kanssa voisi tehdä yhteistyötä, kuten suosittelisimme toinen toisiamme ja voisimme jakaa lehtisiä toisistamme omissa tiloissamme. Myös jokin pieni alennus voisi olla kätevä, kun käy toisessa paikassa ostoksilla.

Kirjassa on paljon asiaa. Osa siitä oli minulle valmiiksi tuttuja, mutta oli paljon uutta ja hyödyllistäkin tietoa. Esimerkiksi videon tekoon oli konkreettisia ohjeita, joilla saa ammattimaisen ja hyvän kuvan yrityksestä. Tekstissä korostettiin videon pituutta ja tägejä, joilla videon löytää hausta. Yleisesti myös korostettiin, että kaiken pitää olla erikoista. Profiilikuvista mainosteksteihin pitäisi erottua selvästi massasta. Mitä persoonallisempia kaikki julkiset asiat ovat, sitä paremmin erottuu ja jää ihmisten mieliin. Eri kanavat täytyy ottaa haltuun, jotta mahdollisimman moni löytäisi yrityksen. Joku etsii tietoa Googlella, toinen törmää mainokseen Facebookissa. Kaikkia lukuja on hyvä seurata, jotta pystyy ennakoimaan ja vaikuttamaan ihmisten halukkuuteen ostaa juuri omassa yrityksessä. On muutenkin hyvä tietää, millä sivuilla käy eniten väkeä, jotta osaa mainostaa tehokkaasti oikeassa paikassa. Markkinoinnin tavoitteena on houkutella ja puhutella sekä uusia että vanhoja asiakkaita, jotta he kiinnostuvat mainoksista. Sitä kautta heidät saa kiinnostumaan myös yrityksestä.

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!